Noter
Note 1 - Fræna kommunes organisering
Fræna kommunes organisering 2019
Fræna kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som de beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen. I Fræna kommune er det ingen kommunale foretak. Kommunen eier 100 % av ett aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS. Torabu AS og Svanpro As er nå fusjonert og Eide kommune og Fræna kommune eier hver sin halvpart. Det nye selskapet heter Aspekt Hustadvika AS
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS). De viktigste nevnes her:
Interkommunale samarbeid:
Ingen spesifikke. Se under om vertkommunesamarbeid.
Interkommunale selskap/SA:
RIR IKS, Molde og Romsdal Havn IKS, Interkommunalt arkiv IKS, Krisesenteret i Molde og Romsdal IKS og Gassror IKS. I tillegg eies andeler i Møre og Romsdal revisjon SA
Andre avtaler og vertskommunesamarbeid:
I tillegg er det inngått avtaler om samarbeid innen regnskap, skogbruk, landbruk, Rus og psykiatri, PPT, skatt og opplæringskontor. De fleste av disse avtalene er mellom Eide og Fræna. Fræna er medlem Nordmøre interkommunale innkjøpstjeneste (NII). Dette er en vertskommuneavtale der de ansatte er tilknyttet Kristiansund kommune.
Note 2 - Vesentlige transaksjoner i regnskapet
Fræna kommune har plassert 116,2 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Forvaltning AS og Carnegie AS. For regnskapsåret 2019 er det ført en gevinst på fondsplasseringen på 7,9 mill. kroner. World Wide har "bidratt" med 4,1 mill. kroner og Pareto med 3,8 mill. kroner av gevinsten.
Fellesnemnda og prosjektet Hustadvika kommune er innarbeidet i Fræna kommune sitt regnskap. Dette medfører at netto driftsresultat viser 11 mill. kroner for dårlig resultat. Samme beløp blir nullet ved bruk av bundne fond og påvirker derfor ikke årsresultatet til Fræna kommune. Egen note om nettodriftsresultat viser også dette forholdet.
Det er ikke gjennomført endring i regnskapsprinsipp og vesentlige estimatendringer i 2019. Det er heller ikke korrigert feil fra tidligere år som er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens resultat og stilling.
Det har vært to store klagesaker oppe til behandling i Klagenemnda for eiendomsskatt i 2019. Begge sakene er avgjort og utgjør et tap på i overkant av 6 mill. kroner for kommunen i 2015 - 2018. Dette tapet av eiendomsskatteinntekter ble avsatt i regnskapet for 2018 og avsetningen utgjør om lag samme beløp. Dette tapet påvirker derfor ikke regnskapet i 2019 i nevneverdig grad. Virkningen for 2019 vil derimot påvirke og reduksjon i inntekter utgjør om lag 1,5 mill. kroner. Dette vil også få virkning for årene som kommer.
I tillegg er kommunen i en klageprosess med Statnett i forhold til fastsettelsen av eiendomsskattegrunnlaget for selskapets kraftlinjer og transformatorstasjon med grunnlag i Høyesteretts dom av 26. juni 2017 (Statnett II - dommen). Denne korrigeringen får som virkning redusert eiendomsskatt på 300 tusen årlig.
Avsetning for å møte konstatert og eventuelle tap på eiendomsskatt avsatt i regnskapet for 2018 på 6,3 mill. kroner er tilbakeført i 2019. Samlet redusert eiendomsskatt årlig fra 2019 utgjør 1,7 mill. kroner.
Etter avleggelse av årsregnskapet oppdaget vi en feil i regnskapet for 2019. Kommunen velger å rette dette i 2020 da dette ikke har betydning for resultatet, og revisor er informert om feilen. I 2019 ble et tilskudd fra Husbanken ført som utgift istedenfor inntekt på prosjekt pasientvarsling Farstad aldersheim. Dette medførte at kommunen førte kr. 2 366 000,- for mye i bruk lånemidler. Ubrukte lånemidler i balansen per 31.12.2019 er derfor tilsvarende for lav. Korrekt beløp for ubrukte lånemidler er 39,5 mill. kroner ved årsskiftet. Det er kun investeringsregnskapet og balansen som inneholder feil. Feilen blir altså rettet i budsjett og regnskap for 2020.
Note 3 - Arbeidskapitalen
Note 4 - Pensjon KLP
Note 5 - Pensjon Statens pensjonskasse (SPK)
Note 6 - Aksjer og andeler
Note 7 - Minsteavdrag - 2019
Note 8 - Fond
Fond i balansen | IB 1.1.2019 | Bruk | Avsatt | UB 31.12.2019 | Endring 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Disposisjonsfond | 65 733 | 9 046 | 1 635 | 58 322 | -7 411 |
Bundne driftsfond | 40 901 | 23 884 | 3 121 | 20 138 | -20 764 |
Ubundne investeringsfond | 109 781 | 2 100 | 0 | 107 681 | -2 100 |
Bundne investeringsfond | 10 150 | 0 | 136 | 10 286 | 136 |
Sum | 226 566 | 35 030 | 4 892 | 196 428 | -30 138 |
Disposisjonsfondet
Det er brukt av disposisjonsfondet bl.a. til Bryn hallen (7 mill. kroner).
Det er avsatt 1,6 mill. til disposisjonsfondet i 2019. Dette gjelder budsjettert avsetning som gjelder regionsentertilskuddet. Kommunestyret har vedtatt å avsette dette tilskuddet for senere bruk til sentrumsutvikling. Det var ikke tilstrekkelig netto driftsresultat til å avsette budsjettert beløp. Manglende beløp utgjør 1,3 mill. kroner.
Bundne driftsfond
Her har det skjedd en bruk og avsetning til diverse prosjekt der midler er mottatt og midler brukt til bestemte formål. Her ligger også selvkostfondene, se egen note som viser konkret bevegelse på de ulike selvkostfond. Disse blir vanligvis ikke budsjettert.
Ubundne investeringsfond.
Bruk gjelder egenkapitalinnskudd KLP for 2019.
Bundne investeringsfond
Bundne investeringsfond gjelder bruk og avsetning til fondet som følge av pålegg i lov, forskrift eller avtale. Disse blir vanligvis ikke budsjettert. I 2019 er det avsatt 136 tusen kroner til fondet.
Note 9 - Ytelser ledende personer og kontrollorgan
Kontrollorgan
Kontrollorgan: | 2 017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|
Regnskaps- og forvaltningsrevisjon | 765 | 875 | 977 |
Kontrollutvalgssekretær | 332 | 312 | 313 |
Totalt for kontrollorgan | 1098 | 1 187 | 1 290 |
I beløpet som gjelder regnskaps- og forvaltningsrevisjon ligger fra 2019 også andel pensjon inkl. arbeidsgiveravgift 2019 for tidligere ansatte i kommunerevisjonen.
Ledende personer
Ledende personer: | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|
Ordfører | 889 | 920 | 1 199 |
Varaordfører | 356 | 368 | 395 |
Rådmann | 1 058 | 1 058 | 1 122 |
Totalt for ledende personer | 2 304 | 2 347 | 2 716 |
Note 10 - Mer-/mindreforbruk
Mer-/mindreforbruk | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inndekking merforbruk | 2 613 | 13 549 | |||||
Mindreforbruk | 15 442 | 16 295 | 23211 | 100 | 0,00 |
Note 11 - Kundefordringer
Tall i kroner.
Type krav | Sum utestående | Vanskelig å kreve inn | Ikke mulig |
---|---|---|---|
Husleie | 460 813 | 139 916 | 33 717 |
Barnehage/SFO | 807 454 | 76 693 | 145 825 |
Helse- og sosial | 1 015 030 | 51 951 | 21 132 |
Kultur | 114 656 | 0 | 12 477 |
Teknisk/byggegebyr | 127 486 | 0 | 0 |
Andre type krav | 5 811 105 | 27 740 | 0 |
Sum | 8 336 544 | 296 300 | 213 151 |
Note 12 - Garantier
Hele kroner
Fræna kommune har en eierandel i Romsdalshalvøya Interkommunale Renovasjonsselskap IKS på 19,1 %. Dette betyr at kommunen også hefter for 19,1 % av selskapets gjeld. Dette er ikke med i oversikten ovenfor, men er viktig å være oppmerksom på.
Risiko
Det er ved årsavslutningen ikke fremkommet informasjon som tilsier at det er stor risiko for tap ved noen av de garantier som fremkommer av noten.
Note 13 - Anleggsmidler avgang/tilgang og avskrivning
Anlegg med endringer i 2019 (hele kroner)
Note 14 - Gebyrfinansiert selvkosttjenester - etterkalkyle for 2019
Kommentarer 2019
Tabellen nedenfor viser etterkalkyle for betalingstjenester i henhold til Retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester (H-3/14, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, februar 2014). Kommunen benytter selvkostmodellen Envidan Momentum Selvkost Kommune.
Hva er selvkost: | |
Selvkost innebærer at kommunens kostnader med å frembringe tjenestene skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene. For å kontrollere at dette ikkeskjer må kommunen, etter hvert regnskapsår, utarbeide en selvkostkalkyle som viser selvkostregnskapet for det enkelte gebyrområdet. Elementene i en selvkostkalkyle avviker fra kommunens ordinære driftsregnskap på enkelteområder og de to regnskapene vil, som oppstillingen under viser, ikke være direkte sammenlignbare. | |
Elementene i en selvkostkalkyle: | |
Samlet selvkost: | Driftsregnskapet: |
+ Direkte driftsutgifter | + Direkte driftsutgifter |
- Andre inntekter enn gebyrinntekter | - Andre inntekter enn gebyrinntekter |
+ Indirekte driftsutgifter (adm. utgifter) | Postene finnes barei selvkostkalkylen og utgjør bl.a. selvkostområdenes bidragtil kommunekassens rente- og avdragsutgifter. Postene skal ikke føres i driftsregnskapet. |
+ Kalkulatorisk rentekostnad | |
+ Kalkulatorisk avskrivningskostnad | |
= Gebyrgrunnlag | = Resultat før gebyrinntekter |
- Gebyrinntekter | - Gebyrinntekter |
= Selvkostresultat* | = Driftsresultat (alltid større enn selvkostresultat) |
* Selvkostresultatet føres mot selvkostfond og/eller memoriakonti i balanseregnskapet. | |
I selvkostkalkylen inngår regnskapsmessige driftsinntekter, driftsutgifter eksklusiv regnskapsmessige avskrivninger, kalkulatoriske avskrivninger og rentekostnader, samt indirekte driftsutgifter (administrasjonsutgifter). | |
Kalkulatoriske kapitalkostnader: | |
Ved beregning av kalkulatoriske kapitalkostnader (avskrivninger og renter) skal fremmedfinansiering trekkes ut av beregningsgrunnlaget. Kalkulatorisk rentekostnad inngår ikke i kommunens driftsregnskap, men representerer en alternativ avkastning som kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kalkulatoriske rentekostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkylerente. Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig swap-rente + 1/2 %-poeng. I 2019 var denne lik 2,30 %. | |
Indirekte driftsutgifter og håndtering av over- og underskudd: | |
Retningslinjene fastsetter regler forhenføring av relevante administrasjonsutgifter som kan inngåi gebyrgrunnlaget. Videre er det bestemt at eventuelle overskudd skal avsettes til bundne selvkostfond. Et overskudd fra et enkeltår skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperiode. En generasjon brukere skal ikke subsidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammerfra 2019 i sin helhet være disponert innen 2024. | |
Krav om utarbeidelse av kalkyler: | |
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kommunen utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplanperiode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunens gebyrsatser. Ved budsjettering er det en rekke usikrefaktorer, herunder fremtidig kalkylerente, utvikling av antall brukereog generell etterspørsel.I tillegg til åoverholde generasjonsprinsippet bør kommunenha målsetning om minst muligsvingninger i de kommunale gebyrene. Resultatet for 2019 var ikke kjent ved budsjettarbeidet i fjor høst. Dette fører til avvik mellom prognoser i budsjettet for 2020 og etterkalkylen for 2019. |
Samlet etterkalkyle 2019 - Vann, Avløp, renovasjon og slamtømming
Etterkalyle 2019 - Tilsyn og saksbehandling etter forurensingsloven og Feiing
2019 - Reguleringsplaner, Bygge- og eierseksjonssaker samt Kart og oppmåling
2019 Etterkalkyle selvkost | Reguleringsplaner | Bygge- og eierseksj.-saker | Kart og oppmåling | Totalt |
---|---|---|---|---|
Gebyrinntekter | 160 000 | 2 312 670 | 2 627 866 | 5 100 536 |
Øvrige driftsinntekter | 50 628 | 0 | 204 716 | 255 344 |
Driftsinntekter | 210 628 | 2 312 670 | 2 832 582 | 5 355 880 |
Direkte driftsutgifter | 2 181 894 | 2 876 428 | 2 056 750 | 7 115 072 |
Avskrivningskostnad | 473 | 0 | 151 321 | 151 794 |
Kalkulatorisk rente (2,30 %) | 408 | 0 | 17 871 | 18 278 |
Indirekte netto driftsutgifter | 113 845 | 259 963 | 188 587 | 562 396 |
Indirekte avskrivningskostnad | 3 523 | 10 380 | 9 998 | 23 900 |
Indirekte kalkulatorisk rente (2,30 %) | 568 | 1 503 | 1 415 | 3 486 |
Driftskostnader | 2 300 710 | 3 148 274 | 2 425 942 | 7 874 927 |
Foreløpig resultat | -2 090 082 | -835 604 | 406 640 | -2 519 046 |
+ Subsidiering | 2 090 082 | 835 604 | 0 | 2 925 686 |
Resultat | -0 | 0 | 406 640 | 406 640 |
Selvkostgrad (%) | 7,1 % | 73,5 % | 100,0 % | 63,5 % |
"Bidrag" til administrasjon og låneutgifter etter ev. subsidiering | -1 971 266 | -563 758 | 369 192 | -2 165 831 |
Selvkostfond 01.01 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+ Avsetning til selvkostfond | 0 | 0 | 406 640 | 406 640 |
+ Kalkulert renteinntekt selvkostfond (2,30 %) | 0 | 0 | 4 676 | 4 676 |
Selvkostfond 31.12 (inkl. rente) | 0 | 0 | 411 316 | 411 316 |
Note 15 - Kapitalkonto
Note 16 - Finans
Gjeld 31.12.2019 - hele kroner
Kommentar
Tabellen ovenfor viser kommunens gjeld per 31.12.19.
Snitt på gjeldsrenten til Fræna kommune er beregnet å utgjøre 2,05 % i 2019 (1,52 % i 2018 og i 2017 var snitt gjeldsrente 1,53 %). Snittrenten kryper altså oppover. Det er ikke overraskende sett i forhold til den generelle utvikling av rentenivået. Kommunen inngikk i 2016 to rentebytteavtaler (swap-avtaler) på samlet 120 mill. kroner for å binde mer av renten. Rentebytteavtalene går i 10 år og renten er bundet på i snitt 1,52 %. Gjeld uten rentesikring i Fræna kommune utgjør etter dette 351 (215) mill. kroner ved årsskiftet. Andel gjeld ikke rentesikret utgjør 39 (31,9) % og anses ikke å være veldig høy. Kommunen vil likevel vurdere å sikre mer av gjelden i 2020.
Gjelden er økt med 123 (39,2) mill. kroner siden årsskiftet. Ubrukte lånemidler utgjør 37,1 (22,6) mill. kroner ved årsskiftet, som er en økning på 14,5 mill. kroner mot en reduksjon på 31,3 mill. kroner fra året før.
Stresstest - Fræna kommune - 2019
Alle tall i hele millioner | Balanse % | Balanse 31.12.2019 | Endrings- parameter | Beregnet tap |
---|---|---|---|---|
Gjeld med p.t. rente(uten rentesikring) | 39 % | 350 | 2,00 % | 7,0 |
Gjeld med flytende rente(sikret) | 52 % | 465 | 0,00 % | 0,0 |
Gjeld med fast rente | 8 % | 74 | 0,00 % | 0,0 |
Finanspassiva | 100 % | 889 | 7,0 | |
Innskudd i bank og korte pengem. | 52 % | 124 | 2,00 % | -2,5 |
Anleggsobligasjoner | 0 % | 0 | ||
Norske omløpsobligasjoner | 33 % | 80 | 2,00 % | 1,6 |
Utenl. omløpsobligasjoner | 0 % | 0 | ||
Fast eiendom | 0 % | 0 | ||
Norske aksjer | 6 % | 14 | 30,00 % | 4,2 |
Utenl. aksjer | 9 % | 22 | 20,00 % | 4,4 |
Netto valutaeksponering | 0 | 0,0 | ||
Finansaktiva | 100 % | 240 | 2,00 % | 10,2 |
Samlet tap for markedsrisiko for finansaktiva | 7,7 | |||
Mulig tap vil utgjøre : | 14,7 |
Gjeld med flytende rente er netto gjeld etter at VAR-gjeld og gjeld med rentekompensasjon er trukket fra.
Renten forutsetter å stige med 2 %
Aksjene forutsettes å falle med henholdsvis 30 % og 20 % for norske og utenlandske aksjer
Kommentarer til stresstesten
Beregningen ovenfor viser hvilket potensiale for tap som ligger i kommunens portefølje med de lånebetingelser og plasseringer kommunen hadde per 31.12.2019. Beløpet utgjør nå 14,7 (10,6) mill. kroner. Stresstesten viser en tenkt situasjon. Med virkning av de parametre som er lagt inn, vil kommunen kunne få et tap på nær 15 mill. kroner. Erfaring viser at slike år kan komme, selv om avkastningen over tid har vist seg å være god, og over tid også betydelig bedre enn bankinnskudd. Fræna kommune har gjennom rentebytteavtaler, rentekompensasjonsordningen og en andel fast rente sikret seg mot de største svingningene. Fræna kommune har også de siste årene bygget et betydelig disposisjonsfond som er en viktig buffer hvis en slik sitiasjon skulle oppstå. Kommunedirektøren mener Fræna kommune ikke utsetter seg selv for en vesentlig finansiell risiko.
Fræna kommune har spredd sine plasseringer på to forvaltere. I tillegg er plasseringne fordelt mellom norske og globale aksjer (se stresstest). Alle plasseringer er i henhold til kommunens finansreglement. Selv om det er gjennomført konkrete og gode tiltak for begrensning av risko vil det alltid være en risiko for tap år om annet på slike plasseringer. Erfaring viser likevel at avkastningen på sikt er betydelig bedre enn plassering i bank. Stresstesten viser videre at potensielt tap er begrenset som følge av spredning i aktivaklasser og kommunens sikringstiltak. Det er et viktig moment i denne sammenheng at kommunen per 31.12.2019 har et betydelig disposisjonsfond til å møte eventuelle svingninger i avkastning.
Fondsforvaltning 2019
Kommentarer
Fræna kommunes fondsforvaltning har i 2019 vist et meget godt resultat. Avkastningen utgjør 7,9 mill. kroner. Avkastningen er positiv med 7,3 %. Dette er betydelig bedre enn foregående år, da avkastningen lå på minus 0,6 %. I 2017 var avkastningen på 6,6 %. For 2019 leverer begge våre forvaltere gode resultat. Budsjettert avkastning utgjorde samlet 4 mill. kroner. merinntekt på denne posten utgjør derfor 3,9 mill. kroner.
Gjeld uten rentesikring 2019
Tekst | 2018 | 2019 | Prosent av total |
---|---|---|---|
Sum gjeld | (767 000) | (889 471) | |
Fratrukket gjeld under kompensasjonsordning | 78 000 | 74 801 | 8,41 |
Gjeld med fast rente | 81 000 | 73 611 | 8,28 |
Startlån | 52 000 | 53 535 | 6,02 |
Renteswap | 120 000 | 120 000 | 13,49 |
Gjeld på VAR området | 191 500 | 216 452 | 24,97 |
Gjeld uten rentesikring | (244 500) | (351 072) | 39,47 |
Gjeld - Riksrevisjonens presentasjon
Sum gjeld | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Sum gjeld | (767 000) | (889 471) |
Startlån/formidlingslån | 52 000 | 53 535 |
Ubrukte lånemidler | 22 666 | 28 028 |
Korrigert gjeld | (692 334) | (807 908) |
Likviditeten
Likviditeten i 2019 er redusert i forhold til fjoråret med 39,6 mill. kroner. I snitt gjennom året har det stått 143 mill. kroner på konto. Per 31.12.19 er saldoen 123 mill. kroner. Endringen i likviditet gjennom året er betydelig. Endring i likviditet skyldes reduksjon i fondsmidler, økning premieavvik, merforbruk og reduserte ubrukte lånemidler.
Premieavviket utgjør 46,9 mill. kroner ved årsskiftet. Det er en økning på 8,5 mill. kroner fra 2018.
Fræna kommunes arbeidskapital (omløpsmidler - kortsiktig gjeld) utgjør 223,0 (247,4) mill. kroner ved årets slutt. Det er en reduksjon på 24,5 mill. kroner i løpet av 2019.
Samlet viser disse nøkkeltallene at Fræna kommune har en god likviditet men at den er svekket ytterligere i 2019. Dette er naturlig ut ifra regnskapsresultatet og en økning i andel ubrukte lånemidler.