Teknisk drift og anlegg
Fakta om enheten - teknisk drift og anlegg
Enheten har omfattet 52 ansatte med ansvar for drift, renhold og vedlikehold av 65.000 kvm bygningsmasse, samt viktig infrastruktur som vei, vann, avløp og renovasjon i kommunen.
Leverte tjenester
Arbeids- og ansvarsområde på vei:
- Drift og vedlikehold av kommunens veier og gangveger ca 150 km.
- Snørydding og isgrusing.
- Hullfyllig på grus – og asfalterte veier.
- Grusing og skraping av kommunale grusveier.
- Rensing og vedlikehold av veigrøfter.
- Forberedelse før asfaltering på kommunale trafikkarealer.
- Vedlikehold av 12 kommunale bruer.
- Opptaking - /nedsetting av 7000 brøytestikker.
- Kantslått, skogrydding
- Oppfølging av veiskilt
- Oppfølging av flomsituasjoner
- Rensing av sluk
- Rensing og oppfølging av bekkeinntak og stikkrenner
- Ansatte her er med på en vaktordning med hovedvakt og bakvakt fra nov – april.
Arbeids- og ansvarsområder vann:
Her driftes vannbehandlingsanlegget på Herskaret, samt 242 km ledningsnett med tilhørende vannkummer og trykk- og reduksjonsstasjoner. Det er kontinuerlig arbeid med lekkasjesøking, vedlikehold og fornying av vannledninger.
Fræna kommune har også 7 høydebasseng og 7 trykkøkningskummer, samt en del vannpumpestasjoner.
Arbeidet til driftsoperatørene består blant annet av rutinemessige kontroller og prosedyrer ved vannbehandlingsanlegget for til enhver tid å sikre at vannkvaliteten er i henhold til drikkevannsforskriften.
Det tas jevnlig vannprøver flere steder i ledningsnettet av behandlet drikkevann. Disse analyseres av eget og eksternt personell. Fræna kommune har ikke hatt avvik i forhold til forskrifter siden 2014.
Arbeids- og ansvarsområder avløp:
Drift og vedlikehold av:
- 24 avløpspumpestasjoner
- 4 renseanlegg
- 103,7 km spillvannsledninger
- 76,2 km overvannsledninger med tilhørende spillvann og overvannskummer.
Det pågår også kontinuerlig fornying av avløpsledninger og avløpskummer for å forhindre forurensing. Alle ansatte på avløp har ADK1-sertifikat.
De fleste har kompetanse og sertifikater for føring av anleggsmaskiner.
Det gjennomføres også større rehabiliteringsprosjekter av avløpsledninger.
Vaktmestre/driftsoperatører:
Vi har 7 dyktige mann som jobber som vaktmestre/driftsoperatører og følger opp sjukehjem, barnehager, skole, omsorgssenter, kommunale boliger og administrasjonsbygg. Disse er organisert slik at de har hovedansvaret for 3-4 bygg hver, men med mange tekniske anlegg og store bygg, må de være fleksible og hjelpe hverandre. Vi har anskaffet internkontrollsystem for å dokumentere vedlikehold og rutiner.
Renhold:
Vi har 22 stk renholdere, der 9 stk av disse har fagbrev som renholdsoperatør. Vi har tre stk som har avlagt skriftlig eksamen, men mangler litt ansiennitet for å ta praksisen til fagbrevet.
Alle våre renholdere gjør en god innsats hver dag, og bruker riktige metoder, midler og ergonomisk renholdsutstyr, for å ivareta innemiljøet og seg selv på best mulig måte.
De bruker også en del maskinelt utstyr, som forenkler renholdet og vedlikeholdet spesielt av gulv, uansett type materiale. Dette gir god økonomi for kommunen, da en slipper å bytte ut gulvbelegg etc så ofte, som en ellers ville måtte gjøre, samtidig som det letter hverdagen til renholderne våre. Her er det også meget viktig med god opplæring, noe som det jobbes kontinuerlig med, og det er ønskelig å nå målet om at flest mulig får fagbrev som renholdsoperatør. Det er med og hever statusen for renholdsyrket og vil være en stor kompetanseheving for de ansatte. Renhold er et serviceyrke, og kommunikasjon mellom brukere på byggene, renholderen og faglederen er viktig. Fræna Kommune har en egen fagleder på renhold.
Viktige hendelser i 2019
- Ferdigstillelse av nytt renseanlegg på Eidem
- Bussknutepunkt i Elnesvågen
- Tilrettelegging for boligbygging i Dalelia 4
- Renovering av VA-ledning gjennom Jendem gamle boligfelt
- Tilbygg av Jendem skole
Forbedringer
I sammenslåingsprosessen med Eide kommune er det kommet frem behov for en tydeligere ansvarsfordeling og fokus på mer planmessig gjennomføring av prosesser.
Utfordringer
Midler til vedlikehold av bygningsmasse og viktig infrastruktur i kommunen som, vei/gangveier og broer har vært en utfordring. Samtidig som sammenslåing av to kommuner har krevd ressurser.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Alle investeringsprosjekter skal ha egne skriftlige kvalitetsplaner: Denne skal inneholde blant annet:
|
100% | Målet med at alle investeringsprosjekter skal ha egne kvalitetsplaner er ikke oppnådd i 2019, men de store prosjektene er sikret ved hjelp av innleid kompetanse |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
6,5 |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Ramme - teknisk drift og anlegg |
31 883 | 29 812 |
Ramme - VAR |
-14 000 | -16 382 |
Kommentar:Avvik fra budsjett: Det er mottatt 1,7 mill. i refusjoner fra Hustadvika prosjektet. I tillegg er det spart utgifter til lønn på 3 stillinger som står vakant. VAR: VANN: Budsjett er så og si i balanse. Noe mindre lønnsutgifter enn budsjettert, samt noe mer utgifter til vedlikehold enn hva som er budsjettert. AVLØP: Budsjett omtrent i balanse her også. Mindre lønnsutgifter enn budsjettert, Noe mer utgifter til vedlikehold enn budsjettert, utgifter til bilkjøp (311 000) som ikke var budsjettert. RENOVASJON: Større driftstilskudd til RIR enn budsjettert. SLAM: Mindre inntekter enn budsjettert. Forøvrig har vi bestrebet oss på korrekt bokføring og kjørt strammere tøyler i forhold til korrekt bruk av tjeneste. Dette har gitt resultater. |