Fræna ungdomsskole

Fakta om enheten - Fræna ungdomsskole

Fræna ungdomsskule har dette skoleåret 228 elever fordelt på 10 klasser og 3 trinn. 9.trinnet vårt er delt i 4 klasser. Det er 123 jenter og 105 gutter.

Det er 33 ansatte; 1 kontormedarbeider, 26 lærere, 6 assistenter. Skolen ønsker en mest mulig lik fordeling mellom kvinnelige og mannlige ansatte, men pr.dato er det 24 kvinner og 9 menn. Vi har 30 årsverk totalt.

Skolen har fokus på gode relasjoner til elevene og et godt samarbeid mellom hjem og skole. Satsingsområdene til skolen har i flere år å kunne tilby alternative læringsarenaer som båtgrupper, trivselsgrupper, «mekke – grupper», kantinegrupper, elevbedrifter. arbeidslivsfag og det å ha et godt kantinetilbud til elevene. Vi legger også til rette for at elevene våre skal få nok kunnskap til å kunne ta begrunnede valg for videregående utdanning.

Leverte tjenester

Skolen gir opplæring i tråd med Opplæringslova og dens forskrifter. Vi jobber hele tiden systemrettet og har fått på plass mange gode rutiner for det arbeidet vi driver med. Vi har etablert et eget ressursteam og innsatsteam på skolen, og samarbeider godt med BUP, barnevern, skolehelsetjenesten, mestringsenheten og andre samarbeidspartnere om et best mulig tilbud til alle våre elever. Vi har dessverre ikke hatt saksbehandler fra PP- tjenesten dette skoleåret på grunn av underbemanning hos PPT.

På Fræna ungdomsskole er vi opptatt av trivsel for alle og økt læringsutbytte for elevene våre. Elevråd, administrasjon og lærere jobber kontinuerlig med dette for å opprettholde og forbedre resultatene. FAU og SMU er også involverte i arbeidet mot mobbing og det å skape trivsel. I samarbeid med skolen arrangeres hvert år en TRIVSELSKVELD for alle elever, foresatte og ansatte.

MOT er også en viktig del av det skolen jobber med. Skolen har 3 utdannede MOT – coacher. MOT sin satsing «Skolen som Samfunnsbygger» er inne i sitt fjerde år- alle ansatte inkluderes i dette arbeidet. Skolen som samfunnsbygger forsterker skolens rolle som samfunnsbygger

Vi er også veldig stolte over å ha en flott kantine med salg av frokost og varm lunsj hver dag. Kantina er i sin helhet drevet av assistenter og elever.

Skolen har ikke eget skolebibliotek, men kjøper denne tjenesten hos Fræna Folkebibliotek da dette er i nabobygget, og både elever og lærere foretrekker å bruke denne muligheten. Biblioteket har i samarbeid med skolen et fast opplegg i de oppsatte timene, der elevene får presentert nyere ungdomslitteratur. Lærere og elever kan også be om hjelp til aktuell litteratur i forbindelse med faglige opplegg. I tillegg kan de selvsagt bruke Folkebiblioteket i tillegg til disse timene, men da gjerne etter avtale.

Viktige hendelser i 2019

Skolen ble sertifisert som dysleksivennlig skole

Skolen feiret 50 – årsjubileum 4.november 2019


Forbedringer gjennomført i 2019

  • Fræna ungdomsskole ble sertifisert som dysleksivennlig skole høsten 2019.
  • Vi har etablert skolebasert kompetanseutvikling som en metode å drive utviklingsarbeid på. Dette er også metoden som blir brukt og videreutviklet i arbeidet med innføring av ny læreplan for 8. og 9.trinn høsten 2020.
  • Skolen har fokus på systemrettet arbeid, som sikrer at vi ivaretar elevene og lovverket. Samtidig er dette med på å skape forutsigbarhet og trygghet for alle.
  • Helsesykepleiertjenesten er styrka. Vi har helsesykepleier på skolen hver dag hele uka.
  • Fræna ungdomsskole ble mobilfri skole ved nyttår i 2018. Det er kjøpt inn mobilhotell i alle klasserom.
  • Elevene har fra februar 2018 ikke hatt lov til å gå ned til sentrum i langfri, Vi har ansvaret for elevene, og vi har i de senere årene følt at vi ikke har greid å ivareta dette ansvaret så lenge elevene våre ikke var inne på skoleområdet hele dagen. I tillegg er det økt fokus på kosthold og fysisk aktivitet i forbindelse med at Fræna kommune ble HOPP – kommune. Det å gå ned til sentrum i langfri bidro ikke positivt til dette. Vi har en veldrevet kantine og dette tilbudet har vi styrket ytterligere. VI har også tilbud om sjakkgrupper, volleyball, fotball med mere i langfri. Vi jobber nå med å kunne tilby flere aktiviteter i friminutta.

Skolen har eget ressursteam og innsatsteam.

Utfordringer

Uteområdet vårt er et nærmiljøanlegg med flere flotte anlegg som alle kan benytte seg av. Vi har kunstgressbane, basketbane og skatebane plassert på skolens uteareal. Fræna fotball bruker kunstgressbanen hver dag mellom 16 og 20 og ellers er svømmebasseng og gymsal også utlånt hver dag. I tillegg låner vi ut en del klasserom til kor, kulturskole og seniordans. Flere organisasjoner låner også skolen på helg, da ofte hele skolen og overnatting på klasserom.

Skolen blir brukt og sett av mange hver eneste dag året rundt, og særlig med tanke på dette har vi også noen utfordringer som vi gjerne skulle ha fått orden på:

  • Parkeringsplass: Ikke lagt opp til noe drenering. Er ikke asfaltert, og dette fører til at det ofte er store hull og dammer.
  • Baksiden av skolen
  • Basketballbane: Har fått avvik da dekket ikke er festa riktig.
  • Trapp ned til bussholdeplass; Det ble lagt plater på veggen, men på det tidspunktet dette ble gjort, var det ikke økonomi til å ordne trappa.
  • Rundt/bak fotballbane: Skulle vært en form for tribune, mye brukt av skolen, EOIL og ungdommer generelt.
  • Kant mot fotballbane (bed): Gror igjen. Skulle vært gravd opp røtter mm og lagt duk med singel.
  • Trapp opp på fotballbane: Har ikke vært ordna i rundt og under trappa etter at den ble satt opp.
  • Vi ønsker bom for å kunne åpne og stenge etter behov. I dag er det plassert 4 betongklosser der for å hindre trafikk, men de blir vanskelig å flytte på når det er behov for det, f.eks når vi skal ta inn utstyr til scena ved forestillinger osv.
  • Oljetanker må graves opp og det er et sterkt behov for nytt asfaltdekke på gangveien.
  • Parkeringsplasser ved bom: Er delvis gravd ut, men veldig uferdig og må bearbeides og ordnes.
Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Karakterresultat målt i grunnskolepoeng

40 41,7

Resultater fra nasjonale prøver innen lesing (9.trinn)

50 50

Resultater fra nasjonale prøver innen regning (9.trinn)

50 50

Trivsel

4,0 4,1

Andelen elever som opplever mobbing

0% 0%

PC-dekning

0.75 1:1
Nærvær/trivsel
Målbeskrivelse Mål Resultat

Sykefravær

6,5% 4,29%
Kostnadskontroll
Ramme Budsjett Regnskap

Kostnad

23 426 23 262

Mindreforbruk på 164 tusen

Årsak til avvik:

Vi har gjort en del endringer i organiseringen av spesialundervisning. Vi legger spesialundervisningen på tvers av klassene på hvert trinn, noe som fører til innsparing av lærertimer og kvalitetssikring av undervisninga.