Hovedtall 2019

Tabellen under viser endelig avvik mellom regnskap og budsjett for enhetene i 2019. Rådmannen har gitt kommentarer til den enkelte enhet senere i rapporten. Sum utgift på enhetene var 655,4 (610,3) mill. kroner i 2019. Se siste linjen i oversikten der det er summert alle enheter til og med Teknisk drift og anlegg.

(tall i hele tusen)

Hovedtall for enheter og avdelinger - regnskapsskjema 1B

Hovedtall for enheter og avdelinger - regnskapsskjema 1B
Regnskap 2019 Rev. budsjett 2019 Avvik Oppr. Budsjett 2019 Regnskap 2018
Rådmannen 19 528 18 775 753 18 775 18 952
Administrasjonen 16 485 18 576 -2 091 18 576 18 061
Personal- og organisasjon 9 167 9 258 -91 9 258 8 922
Skolefaglig Område 20 031 17 625 2 406 17 625 19 630
Forvaltningskontoret 9 525 9 296 229 9 296 8 652
Sørviskontor 7 341 7 675 -334 7 675 7 050
Flyktningetjenesten 0 0 - 0 0
Haukås skole 24 130 23 733 397 23 733 22 202
Sylte og Malme skoler 15 260 16 419 -1 159 16 419 15 373
Aureosen skole 15 128 14 162 966 14 162 14 837
Tornes skole 10 870 11 376 -506 11 376 10 711
Bud skole 17 693 17 590 103 17 590 17 925
Hustad skole 19 429 18 971 458 18 971 18 695
Fræna ungdomsskole 23 262 23 426 -164 23 426 22 935
Opplæringssenteret 4 094 4 615 -521 4 615 3 735
Bjørnsund leirskole -326 -350 24 -350 63
Barnehager 95 908 89 336 6 572 89 336 88 583
Institusjonstjenesten 73 289 71 848 1 441 71 848 68 698
Hjemmebaserte tjenester 135 061 122 269 12 792 122 269 122 986
NAV - Sosialtjenesten 13 860 10 898 2 962 10 898 10 567
Helse og familie 59 645 51 699 7 946 51 699 52 705
Kultur 23 964 23 485 479 23 485 16 707
Teknisk forvaltning 10 479 8 562 1 917 8 562 8 879
Landbruk 1 804 1 753 51 1 753 2 035
Teknisk drift og anlegg 29 812 31 883 -2 071 31 883 31 360
VAR -16 382 -14 000 -2 382 -14 000 -12 820
Skatt -5 486 0 -5 486 0 6 809
Statstilskudd 300 300
Renter og anna -299 -299
Premieavvik -9 804 -6 000 -3 804 -6 000 -2 572
Kontoer som er er i både 1A og 1B 1 172 1 495 -323 1 495 2 056
SUM 624 940 604 375 20 565 604 375 603 736
Sum eneheter til og med VAR 655439 622880 32559 610263
Tabell 1: Oversikt over hovedtall for enheter og avdelinger i Fræna kommune i 2019 - som utgjør skjema 1B. Vi har lagt til en linje som viser sum enheter til og med VAR som er den summen vi har brukt i rapportering gjennom året og kommentert nedenfor.

I 2014 var netto merforbruk 11,8 mill. kroner på enhetene, mens det i 2015 var et netto mindreforbruk på 2,9 mill. kroner. I 2016 viste regnskapet et mindreforbruk på 1,4 mill. kroner. I 2017 viser regnskapet et netto mindreforbruk på 4,9 mill. kroner. I 2018 viste regnskapet et merforbruk på 10,8 mill. kroner.

Ved rapportering 31.10.2019 viste prognosen et merforbruk på 30,8 mill. kroner. Avvik ovenfor for enhetene utgjør 32,6 mill. kroner. Det er da summert for enhetene til og med VAR, se siste linjen i regnearket.. Det er denne summen som er rapportert gjennom året.

Tallene ble altså ganske likt det som ble rapportert i oktober. Rådmannen konkluderer med at enhetene traff rimelig bra samlet på prognosen, men det er store negative avvik på noen av enhetene. Se enhetenes rapporter for ytterligere kommentarer. Det er grunn til bekymring at enhetene samlet i 2019 og i 2018 viser betydelige merforbruk, mens tallene viste mindreforbruk i 2017.

Midler til tjenesteproduksjon – fordeling på fagområder

Kommentarer

Oversikten viser hvor mye av midlene i Fræna kommune som brukes på de ulike sektorene. Dette kakediagrammet gir en god indikasjon på fordeling av midler til de ulike tiltakene men viser fordelingen slik kommunens organisering er bygd opp. Hvis en ønsker å vite hvor mye som brukes på de ulike tjenester er det KOSTRA tallene som gir de beste verdiene. KOSTRA tallene kan også sammenlignes mot andre kommuner. Kostra tall vises til slutt i dette kapitlet.

Netto driftsresultat i % av sum driftsinntekter

Netto driftsresultat i % av brutto driftsinntekter

Kommentarer

Fræna kommune hadde om lag samme netto driftsresultat i 2017 som i 2016. I 2018 skjer det som vi ser en dramatisk forverring. Fræna kommune har om lag et netto driftsresultat på null som er en forverring på 40 mill. kroner fra 2017. . TBU (Teknisk beregningsutvalg for kommunal- og fylkeskommunal økonomi) anbefaler kommunen å styre mot et netto driftsresultat på minimum 1,75 %. Sammenlignet med Kostragruppe 10 (mest sammenlignbar med Fræna kommune) ligger kommunen nå dårlig an.

Regnskapet i Fræna kommune kommer ut med et resultat på 0 i 2019 (0 også i 2018) Dette resultatet fremkommer etter at disposisjonsfondet er tilført 1,6 mill. kroner av årets inntekter og det er overført 0,4 mill. kroner til investeringsregnskapet. Netto driftsresultat ble på minus 25,6 mill. kroner i 2019, noe som bl.a. skyldes at 7 mill. av utgiftene i 2019 på kultur skal dekkes av disposisjonsfondet. I tillegg kommer utgifter til Hustadvika prosjektet. Dette prosjektet utgjør om lag 11 mill. kroner av netto driftsresultat, men dekkes inn igjen ved bruk av bundne fond.


Netto driftsresultatet er negativt. Riktignok påvirket av et stort tilskudd på 7 mill. til Bryn idrettslag og prosjekt Hustadvika, men likevel negativt. Utviklingen er negativ de siste årene.

Enhetene (institusjoner, hjemmebaserte tjenester, skoler, barnehage, administrasjon mm) i kommunen har i 2019 samlet hatt et merforbruk på 32,6 mill. kroner (10,8 mill. kroner i 2018). Dette er 21,7 mill. kroner dårligere enn i 2018 og viser en kommune som bruker betydelig mer midler enn rammene tilsier.

Skatt, tilskudd, finans, og fondsplasseringer

Skatt, tilskudd, finans, og fondsplasseringer
Skatt, tilskudd, finans og årsavslutningsposteringer Regnskap 2019 Budsjett 2019 Avvik Avvik i %
Skatt -309007 -296117 -12890 +4,5
Tilskudd -344576 -342314 -2262 +0,7
Pensjon -9804 -6000 -3804 +63,4
Renter/avdrag 29696 34200 -4504 +13,1
Årsavslutning -5365 1351 -6716 -497
Sum -639056 -608880 -30176 +4,9
Tabellen viser totalsummer uten enhetene i 2019 mot budsjett 2019
.

Årsoverskudd 2019

Årsoverskudd 2019
Årsoverskudd(mindreforbruk i 2019) Regnskap 2019 Budsjett 2019 Avvik 2019 Avvik i %
Skatt tilskudd, finans -639056 -608880 -30176 -1,86
Enheter 639057 -608880 30176 1,86
Sum 0 - 0 0
Tabellen viser de store tall for hvordan årets resultat fremkommer. Første linje viser merinntekter og andre linje viser merutgifter på enhetene.

Forklaring årets resultat (overskudd)

Tabellen ovenfor viser at enhetene bidro negativt med 32,5 mill. til årets resultat.

Eiendomsskatt har en mindreinntekt på 2 mill. kroner. Dette skyldes to klagesaker som er avklart og ellers flere korrigeringer som følge av rettsavgjørelser, bl.a. Statkraft. Skatteinntektene har en stor merinntekt som skyldes meget god skatteinngang høsten 2019. Kommunen justerte skatteinngangen per 2. termin, men det ble betydelig bedre. Også KS ble overrasket over denne store positive inngangen av skatt.Samlet merinntekt her ble på 12,9 mill. kroner.

Tilskudd. Også her er det et positivt avvik. I hovedsak skyldes dette mer inntekter fra ressurkrevendebrukere enn forventet, dvs. + 3 mill. kroner. I tillegg korr. Fra 2018 på ca. 1 mill. Beregning skjer inn i det nye året og her er det ennå ureviderte tall. Rammetilskuddet fra staten stemmer godt med våre budsjett. Samlet positivt avvik utgjør 2,2 mill. kroner.

Pensjon ga kommunen 3,8 mill. kroner i mindreutgift. I fjor hadde kommunen merutgift på denne posten.

Renter, avdrag og finans viser en samlet mindreutgift på 4,5 mill. kroner. Finansavkastningen fikk en merinntekt på 4 mill. kroner og renteinntekter en merutgift på 0,5 mill. kroner. Renteutgifter og avdrag ble omtrent som budsjettert.I fjor hadde kommunen en merutgift på denne posten. Det skyldes i hovedsak svikt i finansavkastningen i 2018.

Årets netto driftsresultat ble på minus 25,7 mill. kroner. Av dette skyldes omlag 18 mill. kroner ærlig forhold, som omtalt ovenfor, men vi står likevel igjen med et resultat på minus 8 mill. kroner. Ikke minst i forhold til 2017 er dette et meget dårlig resultat. I 2018 ble tilsvarende resultat på 0,1 mill. kroner, mens det i 2017 var på 40 mill. kroner. Dette viser at Fræna kommune i sit siste driftsår sliter økonomisk og at varsellampene lyser. Kommunen i nå ikke lenger i stand til å bygge egenkapital og kan nesten ikke egenfinansiere investeringer.

Enhetenes drift viser nå netto store merforbruk og svingningene er store på enkelte enheter.

Tall i hele tusen.

Premieavvik 31.12 - Fræna kommune

Kommentar

Premieavviket utgjør 46,9 mill. kroner per 31.12.2019. Fra innføring av ordningen og fram til 2014, økte premieavviket hvert år. Unntaket var i fjor da premieavviket stod omtrent stille. Premieavviket oppstår fordi kommunen utgiftsfører premiekostnaden og ikke premieutgiften i regnskapet. Da oppstår en saldo i regnskapet som vil belaste regnskapet i årene som kommer. Hvert års premieavvik blir utgiftsført over 10/7 år med like beløp. Dette er hensyntatt i kommunens økonomiplan. Det som skjer nå innebærer en tilstramning av kommunens økonomi. I 2019 utgjorde amortisering av premieavvik tidligere år et betydelig beløp.

Utgående faktura

Utgående faktura
Faktureringsmetoder Antall fakturaer 2018 Antall fakturaer 2019
AvtaleGiro 10879 10398
eFaktura - privat 6 166 9697
Blankett via epost 247 242
Blankett 7 894 77
Internfaktura direkte belastet 248 248
Internfaktura til fakturabehandling 29 84
Digital Postkasse Innbygger 1 518 1815
Vipps 50 2281
Visma Printtjeneste 4 706 6283
EHF-faktura 876 1211
SUM 32 613 32336
Oversikten viser at antall papirfakturaer utgjør omlag 5000. Dette utgjør 15 % av totalen. hele 85 % av fakturering skjer derfor elektronisk. Utviklingen her har vært eksplosiv i forhold til tidligere år.
Antall faktura - inngående

Antall fakturaer - inngående

Regnskapskontoret har lagt ned mye arbeid de siste årene for å redusere antall papirfakturaer. Som tabellen viser har dette arbeidet lykkes og vi går et stort skritt fremover også i 20198. Andelen elektroniske faktura er nå økt fra 48 % til 91 % av totalt antall faktura. Arbeidet med å øke andelen elektroniske faktura fortsetter. Vi ser at overgangen til Hustadvika kommune medfører at vi må begynne på nytt ovenfor mange leverandører, men dette vil rette seg etterhvert.

Plassering - nummer på lista over Norges kommuner

Kommunebarometeret