Flyktningetjenesten

Fakta om enheten - flyktningetjenesten

Flyktningtjenesten hadde i 2019 en nedbemanningsprosess der vi måtte redusere staben med 50%. Dette med bakgrunn i reduksjonen av bosettinger fra årene 2016 og 2017. Vi hadde en gradvis reduksjon frem til 31.08.19 Da satt vi igjen med en jobbspesialist, programveileder og enhetsleder.

I tillegg må vi bruke tilkallingsvikarer som snakker deres morsmål som assistenter/tolker i barnehage og bo veiledning.

Leverte tjenester

Fræna Kommune var anmodet fra IMDi om å bosette 14 flyktninger i 2019. Vi bosatte seks barn. To plasser ble ikke fylt på grunn av mangel på flyktninger å bosette. Bosettingen i 19 var fra hhv fra Eritrea, Syria og Congo. De fleste var såkalte overføringsflyktninger (OFF). Det betyr at de ikke kommer via asylmottak, men de kommer direkte fra et land i nærheten av sitt opprinnelsesland, der de søker seg til Norge via UNHCR. Denne type bosettinger er mer arbeidsintensiv da de har liten eller ingen kunnskap om Norge. De har oftere flere helseutfordringer og liten eller ingen skolegang.

Viktige hendelser i 2019

I juli 2019 avsluttet vi et toårig prosjekt «MittIntro» der vi har laget en egen læreplan som et viktig redskap der alle deltakere i introduksjonsprogrammet skal kunne bygge sitt egent Introløp. Jfr§ 6 i lov om introduksjonsordningen: «Individuell plan: Det skal utarbeides en individuell plan for den som skal delta i introduksjonsprogram. Planen skal utformes på bakgrunn av en kartlegging av vedkommende sitt opplæringsbehov og av hvilke tiltak vedkommende kan nyttiggjøre seg. Planen skal bygge videre på tiltak som vedkommende har gjennomført før bosetting i kommunen.»

Denne læreplanen har fått nasjonal oppmerksomhet da den ligger til grunn for de gode resultater vi har oppnådd i vårt introduksjonsprogram. Læreplanen har følgende hoved emner, med konkrete læringsmål:

  • Individuell plan
  • Arbeid (JobbIntro)
  • Bolig
  • Økonomi
  • PC/Internett
  • Samfunn, familie, fritid og inkludering
  • Helse
  • Språk

«JobbIntro» er en del av vårt introduksjonsprogram der vi gir tett oppfølging i jobbsøkerprosessen. Dette er Jobbspesialistens ansvar i programmet. Bistår med karriereveiledning, finne jobber de kan søke, skrive CV/søknad, trene til jobbintervju opplæring i arbeidslivets spilleregler.

Vi følger opp i hele prosessen fra de er helt nye og ikke vet hva de vil gjøre eller hvordan arbeidslivet fungerer i Norge, til de er etablert i jobben og klarer seg på egenhånd. Vår satsing på «JobbIntro» og «MittIntro» viser seg å være et riktig grep da 72% av de som avsluttet i 2019 gikk over i arbeid/skole.

Utfordringer

Våre utfordringer er at de vi bosetter blir svakere både helsemessig og skolefaglig. Dette krever lengre deltakelse i introduksjonsordningen, noe som igjen vil gjenspeile seg i regnskapstallene. Derfor er det svært viktig at alle enhetene i kommunen som samarbeider om bosettingene, på et tidlig stadium avdekker ekstra hjelpebehov hos den enkelte. Da har vi mulighet til å søke ekstra ressurser slik at en ikke konkurrerer om kommunens ressurser, noe som kan skape unødige konflikter.

Kvalitet

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat
Individbasert introduksjonsprogram

Målet er arbeid eller skole/studier for alle deltakere som avslutter introduksjonsprogrammet. De som av helsemessige grunner ikke kan eller har mulighet til integrering via arbeid eller skole skal følges opp gjennom frivillig arbeid og bli inkludert i det sivile samfunn på grunnlag av tidligere erfaringer eller interesser.

Målet er arbeid eller skole/studier for 60% av deltakere som avslutter intro programmet
Introduksjonsklasse

Tidlig innsats i skolen for nyankomne barn gjennom introduksjonsklassen ved Haukås skole og styrking av tilbudet ved skolene etter hvert som de overføres fra introduksjonsklassen. Et tett samarbeid der Flyktningtjenesten veileder tett foreldre i system og forventninger til foreldrene ved skolen og samarbeider med ledelse og lærere. Vi deltar i sertifiseringsprogrammed ICDP (International Child Development Program)

Målet er at eleven i løpet av første år lærer norsk og sluses inn i sine respektive klasser. Foreldre er klar over forventinger som stilles til samarbeid og oppfølging. Alle foreldre skal delta i veiledning av våre ICDP veiledere
Mentorprogram

Mentorprogram for de med høyere utdanning fra hjemlandet som kan gå hurtigsporet (ikke delta 2 år i introduksjonsprogrammet) Får veiledning fra person/er i samme bransje og blir introdusert til et nettverk av bedrifter som kan være aktuelle arbeidsgivere

Målet er at de skal få og beholde en jobb som er relevant for den utdannelse de har med

Utfordre kommunen og dens enheter i å åpne for språk og arbeidspraksis ved alle kommunens enheter

Målet er at alle enheter i kommunen deltar i dette løftet

Bosette etter anmodning fra IMDi

Nærvær/trivsel

Nærvær/trivsel
Målbeskrivelse Mål Resultat

Sykefravær

6,5%
Kostnadskontroll
Ramme Budsjett Regnskap