Fagområdet oppvekst

Kommunale barnehager

Opplæringsløpet starter i barnehagen, og her dannes grunnlaget for gode resultater i grunnskolen. Med dette som utgangspunkt vil vi i tiden fremover sette større fokus på barnehagens innhold. Samtidig blir det viktig å videreutvikle samarbeidet og samhandlingen mellom barnehage og skole.

Over flere år har barnehagene hatt utfordringer med å rekruttere pedagogisk personell. Regelverket gir mulighet til å dispensere fra kravet om pedagogdekning. Denne dispensasjonsordningen blir i stor grad benyttet både av de kommunale og de private barnehagene i kommunen. Antallet dispensasjoner er per i dag for høyt. En har derfor satt inn tiltak som en på sikt forventer vil bidra til å gjøre de kommunale barnehagene mer attraktiv for pedagogisk personell. Et mer intensivt rekrutteringsarbeid vil bli iverksatt i 2020. Underdekningen av pedagogisk personell er noe av årsaken til svake plasseringer på Kommunebarometeret.

Videre er kommunen godt i gang med å utarbeide lokal rammeplan (2020 - 2025) for Hustadvika kommune sine barnehager. Planen vil bli ferdigstilt i 2020. Dette er et samarbeid mellom pedagoger og styrere fra både Eide kommune og Fræna kommune.

Fræna kommune har i lovens forstand full barnehagedekning. Likevel var det i 2019 mangel på barnehageplasser enkelte områder i kommunen.

Frænaskolen

Skolene jobber etter målene som er satt i Kvalitetsplanen for Frænaskolen. Planen ble utarbeidet i samarbeid med politisk ledelse, foreldre, ansatte, ungdomsråd og skoleledelse. Det er fokus på disse tre områdene:

  1. Grunnleggende ferdigheter
  2. Læringsmiljø
  3. Lokal tilhørighet

Kvalitetsplanen beskriver videre hvilke tiltak som skal gjennomføres for å forbedre kvaliteten innenfor disse tre områdene.

I 2019 ga Fræna kommune tilbud til 5 lærere om videreutdanning. 4 lærere takket ja til tilbudet. Romsdalsregionen har et regionalt tilbud i samarbeid med NTNU. Årets fag var matematikk for barnetrinnet, og Fræna deltok med 3 lærere på dette tilbudet

Skolen skal få nye læreplaner høsten 2020. Fagfornyelsen blir den største endringen i skolen siden Kunnskapsløftet. Innretningen på mange av fagene endres, og flere blir mer praktiske og mindre teoritunge enn før. Med de nye læreplanene vil bruken av digitale læremidler og digitale flater trappes opp i betydelig grad.

Byggingen av nye Jendem skole ble satt i gang i oktober 2018, og elevene fikk flytte inn i ny skole i januar 2020. Ny skole i Elnesvågen er under planlegging, og skal etter planen stå ferdig til skolestart høsten 2022. Arbeidet skal begynne i 2020. Sylte og Tornes skole skal også bygges ut og utbedres.

Grunnskolepoeng

Overordnet mål for skolesektoren for 2019: Karaktersnitt på 4,0 eller over etter 10.trinn.(40 grunnskolepoeng). For skoleåret 2018/2019 var gjennomsnittet 41,6.