NAV - Fræna-Eide

Fakta om enheten - NAV Fræna-Eide

NAV Fræna-Eide betjener innbyggere både fra Fræna og Eide kommune. Fræna har vertskommune ansvar for enheten. Enhetens lokaler ligger i Elnesvågen i Rådhusbygget. NAV-veilederne gjennomfører forhåndsavtale samtaler både i Elnesvågen og på rådhuset i Eide. I tillegg gjennomføres samtaler og oppfølging på arbeidsplasser og legekontor, eller hos andre samarbeidspartnere. I lokalene i Elnesvågen tilbyr enheten i tillegg muligheten for drop-in tre dager i uka. Dette er mandager, onsdager og fredager innenfor åpningstiden 10.00 -12-00. Nasjonalt i NAV er det en strategi å jobbe for flere planlagte brukermøter for å kunne tilby bedre brukermøter. For å frigjøre mer tid til brukeroppfølging er det nasjonalt innført flere digitale løsninger og selvbetjeningsmuligheter på nett, www.nav.no.

NAV Fræna-Eide har 8 kommunale ansatte (7,2 stillinger) og 13 statlige ansatte (12,7 stillinger). En av de statlige ansatte jobber halv stilling som NAV-veileder på Hustad fengsel. Enheten følger opp rundt 900 personer fra begge kommunene, derav 227 ungdommer under 30 år.

Leverte tjenester

NAV-kontoret driftes i partnerskap mellom kommunen og stat og leverer både kommunale og statlige tjenester. De ansatte ivaretar både kommunale og statlige oppgaver.

Navs hovedmålsetting er å bistå til å få flere i arbeid. Enheten bistår arbeidssøkere med å få jobb og arbeidsgivere med å skaffe arbeidskraft. Vi skal også se til at de som trenger ytelser og tjenester får det de har krav på. Veiledere hos oss gir også råd og veiledning til arbeidsgivere og arbeidstakere for å hindre sykefravær og utstøting fra arbeidslivet.

Bedre brukermøter og økt kompetanse har også vært satsningsområder i vår virksomhetsstrategi for 2019.

NAV Fræna-Eide ivaretar kommunens oppgaver etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. De kommunale tjenestene som inngår i enheten er: råd og veiledning, økonomisk veiledning og gjeldsrådgiving, økonomisk stønad, midlertidig botilbud i en nødsituasjon, kvalifiseringsprogram, individuell plan, samt generelt forebyggende virksomhet.

En 50 % stilling ved kontoret yter råd og veiledningstjenester til innsatte i Hustad fengsel og deres samarbeidspartnere.

I 2019 ble det gitt gjeldsrådgivning med behov for lengre oppfølging til 74 personer. Dette innebærer kartlegging og inngåelse av utenrettslige gjeldsordninger. I tillegg er det gitt økonomisk rådgivning av kortere varighet til flere personer. 39 personer har avtale om frivillig forvaltning av sin personlige økonomi. Kontoret deltar i gjeldsrådgivernettverket i Romsdal. Gjeldsrådgiver fra NAV Fræna-Eide har holdt flere innbyggerkurs i personlig økonomi som del av nettverket.

Det ble i 2019 utbetalt økonomisk sosialstønad til 210 personer i Fræna kommune, hvorav 72 er under 30 år (antallet inkluderer ikke de som har flyktningstatus, som NAV sender refusjonskrav for).

I Eide kommune ble det utbetalt økonomisk sosialstønad til 52 personer, hvorav 16 er under 30 år (antallet inkluderer ikke som har flyktningstatus, som NAV sender refusjonskrav for).

Viktige hendelser i 2019

NAV har i 2019 hatt en stor satsning på digitalisering for å heve kvaliteten på tjenestene. Dette har påvirket måten å kommunisere med innbyggerne på. Flere digitale verktøy øker muligheten for aktiv brukermedvirkning og enklere kommunikasjon med NAV-veileder. I august åpnet kontoret digital kanal for søknad om økonomisk sosialhjelp. NAV Fræna- Eide var det andre NAV- kontoret i fylket som i 2019 tok i bruk denne digitale tjenesten. 60% av søknadene om økonomisk sosialhjelp er nå digital, men vi har som mål å øke ytterligere denne andelen

Forbedringer i 2019

Bedre brukermøter har vært et viktig satsningsområde i virksomhetsstrategien. Enheten mottok tilskudd fra fylkesmannen til utvikling av de sosiale tjenestene ved kontoret. Tilskuddet har dekket en 100% stilling som samhandlingskoordinator. Målsettingen med dette tiltaket er å utvikle bedre individuelt tilpassende, helhetlige og samordnede tjenester på tvers av sektorer og etater som skal forebygge og bekjempe fattigdom og sosial eksklusjon. Målgruppen har vært sosialt og økonomisk vanskeligstilte barn, unge under 30 og familier, som har behov for sosiale tjenester, eller står i fare for å komme i en vanskelig livssituasjon. Tiltaket har ført til at tjenesten har økt brukerfokus og fokus på individuell tilpasset oppfølging. Utviklingsarbeid i tjenesten er basert på bruk av innovasjonsverktøyet tjenestedesign. Tjenestedesign legger tilrette for at brukerne er med på å drive utviklingen av tjenesten. Tjenesten har fått innvilget OU- midler fra KS til dette arbeidet.

Tjenesten startet opp et nytt tiltak, «Aktivtiltaket», januar 2019. Dette var et samarbeid med tiltaksleverandør «Aspekt Hustadvika AS». Tiltaket ble opprettet for å imøtekomme krav i loven om aktivitetsplikt til de under 30 år som mottar sosialhjelp. Ved ledige plasser i tiltaket fikk de over 30 tilbud. Tiltaket ble avsluttet på slutten av året etter vedtak i kommunestyre med bakgrunn i at NAV ikke klarte å fylle antallet deltagere i tiltaket og forutsetningene for avtalen var ikke lengre tilstede fra NAV sin side. Tjenesten ivaretar lovkravet på andre måter i dag ved bruk av statlige arbeidsrettede tiltak.

«Individuell jobbstøtte (IPS)» ble etablert i 2018. Fra januar 2019 hadde NAV to veiledere i 100% stilling som jobbet som «jobbspesialister». Jobbspesialistene jobbet integrert med mestringsenheten for å bistå jobbsøkere ut i arbeid. IPS er en ny tilnærming for å inkludere mennesker med psykiske helseutfordringer inn i det ordinære arbeidslivet. Målgruppen for IPS er personer med moderate til alvorlige psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer/-avhengighet som ønsker ordinært arbeid, og som har behov for behandling samtidig med arbeidsrettet bistand. Tilbudet ble avsluttet på slutten av 2019 da begge veilederne sluttet ved kontoret og det var utfordringer rundt videre drift av tilbudet.

Kontoret har tilsatt egen medarbeider for å jobbe med kvalifiseringsprogram (KVP). Tallet på deltagere i 2019 er 12. Målgruppen for programmet er innbyggere som har behov for tett og koordinert bistand for å øke mulighetene for å komme ut i arbeid, og de fleste av dem har sosialstønad som eneste inntekt før oppstart.

Økt veiledningskompetanse har vært et satsningsområde i kompetanseutviklingen. 4 veiledere har startet videreutdanning ved NTNU, kollegaveiledning i individ og gruppe. En veileder har gjennomført videreutdanningen flerkulturell forståelse, arbeid med etniske minoriteter.

Utfordringer

Det har vært en økning i utbetaling til sosialhjelp. Dette kan blant annet knyttes til lovendring fra 1. januar 2018 på ytelsen arbeids avklaring (AAP). Det er innført en reduksjon i varighet på ytelsen fra 4 til 3 år. Det er innført strengere krav på inntektsvurderinger. Dette har medført at mange har behov for økonomisk sosialhjelp etter utløp av retten til AAP.

Omorganisering internt har gjort at veiledere har fått nye oppgaver. Tiltak for å sikre at veilederne har nødvendig kompetanse har vært fokus.

Unge uføre har et begrenset tilbud med meningsfylt aktivitet der den enkelte kan bidra utfra egne forutsetninger.

Manglende boliger er fortsatt en utfordring for enhetens brukergrupper. Det er behov for rimelige boliger på det private leiemarkedet med gode kommunikasjonsmuligheter.

Tilgjengelig nødbolig for å unngå bruk av hytter på Bjølstad Camping til dette formålet er et behov.

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat

Etablere aktivitetstilbud for alle mottakere av økonomisk stønad under 30 år. Tilbudet skal være variert, slik at det kan tilpasses individuelt.

Prioritere personer under 30 år Det ble den 01.01 etablert et eget aktivitetstilbud, «Aktivtiltaket». Dette ble avsluttet på slutten av året. Det gjøres i alle saker en individuell vurdering om vilkår, krav til aktivitet. Unntak gjøres der det ikke er hensiktsmessig på grunn av helseutfordringer eller andre utfordringer som gjør det nødvendig å unnta. De fleste under 30 år får et aktivitetstilbud som følges opp

Prioritere, sette av ressurser og øke vår kompetanse for arbeidet med kvalifiseringsprogram. Alle som søker og har rett til det skal få tilbud.

Økt deltagelse i KVP Tallet på brukere som mottar KVP er økende. Alle som søker og fyller vilkår får tilbud. Det er noe ventetid( 1-2 mnd) pågrunn stor pågang og lite ressurser til oppfølging av økende antall deltagere. 1 (2017), 8 (2018) og 12 (2019)

Tidligere og tettere samarbeid med flyktningetjenesten og opplæringssenteret om arbeidsrettet integrering av flyktninger. NAV deltar i samarbeid om den enkelte deltaker i introduksjonsprogrammet. Alle deltakere i introduksjonsprogrammet skal være vurdert for arbeidsrettede tiltak opp mot deltakers mulighet til å komme raskt inn i ordinært arbeid

Økt samhandling med andre instanser i kommune. Bedre brukermøter. Flere i arbeid Det er skrevet samarbeidsavtale med flyktningetjenesten og opplæringssenteret. Det gjennomføres regelmessige samarbeidsmøter på system- og individnivå

Økt fokus på barnas behov. Barneperspektivet skal tas hensyn til i alle saker der NAV er involvert.

Barnets beste skal hensyntas i alle beslutninger som blir gjort Det er etablert samarbeidsavtale med barneverntjenesten

Forsterket fokus på kompetanseutvikling med sikte på økt inkludering av jobbsøkere i ordinært arbeidsliv. Økt fokus på samhandling internt og med andre enheter i kommunen, arbeidsgivere, frivillige organisasjoner og andre mulige samarbeidspartnere.

Alle medarbeidere skal ha en individuell kompetanseplan. Enheten skal ha en kompetanseplan for kontoret, med fokus på inkluderings- og samhandlingskompetanse Det har blitt gjennomført medarbeidersamtaler med alle ansatte. Tjenesten har hatt 4 dager med workshop med fokus på bedre samhandling internt og eksternt. Tjenesten har tatt i bruk utviklingsverktøyet «tjeneste design». Tjenesten har gjennomført kompetansehevende tiltak i tråd med egen kompetanseplan for virksomheten
Nærvær/trivsel
Målbeskrivelse Mål Resultat

Sykefravær

6,5 7,7
Kostnadskontroll
Ramme Budsjett Regnskap

Kostnad

10 898 13 860

Kommentar: Enheten har hatt et overforbruk på kr 2 962 tusen

Årsak til avvik: Økning av utgifter til økonomisk sosialhjelp. Herunder økte utgifter til dekning av strøm, tannbehandling, livsopphold. Økningen skyldes også endringer i regelverk i statlig ytelsen "Arbeidsavklaringspenger".

Avviket finner vi i stor grad i nytt kommunalt tiltak av 2019; Hustadvika IPS og NAV- Aktiv tiltaket.

Aktiv-tiltaket kostet tjenesten 1,4 mill av driftsbudsjettet. I tillegg var det lagt inn enn forventet innsparing i sosialhjelp på kr. 450.000,- og dermed reduksjon i denne utgiftsposten. Denne innsparingen fikk vi ikke.

IPS- prosjektet var delvis driftet av prosjektmidler (1 mill) og 300.000 i egenfinansiering. Merforbruket til tjenesten skyldes egenfinansiering av prosjektet, et merforbruk i prosjektet samt en forventet innsparing i økonomisk sosialhjelp på kr. 450.000,- som vi ikke fikk slik det var lagt inn i budsjettet. Den totale kostnaden og del av avviket til NAV på dette tiltaket er kr. 950.000,-