Rådmannens stab
Fakta om enheten - Rådmannen
Enheten består av rådmannsteamet (rådmannen og to kommunalsjefer) samt rådmannens stab.
I 2019 var kommuneplanlegger, næringskonsulent og arkivleder i rådmannens stab.
Bilde: Kommuneplanlegger og stabsleder Linn Eidem Myrstad
Leverte tjenester
Saksbehandling på våre felt - politiske saker, overordna plan og næringsutvikling.
Viktige hendelser i 2019
Det ble gjennomført en rekke folkemøter i 2019. Innbyggerne i både Eide og Fræna ble invitert med på idédugnad i forbindelse med kommuneplanens samfunnsdel for Hustadvika kommune. Lokaldemokratiet styrkes og utvikles gjennom medvirkning og dialog. Det ble lagt spesielt vekt på medvirkning og involvering av barn og ungdom - barn har rett til deltagelse, og skal gis mulighet til å påvirke sine omgivelser og livsvilkår. Dessuten har kommunen plikt til å legge til rette for aktiv medvirkning, spesielt for de grupper i samfunnet som ikke like lett lar seg inkludere.
I 2019 ble rapporten etter gjennomført parallelloppdrag lagt fram for politisk behandling.Dette er endel av det fireårige tettstedsprogrammet - prosjekt som skal legge til rette for utvikling av Elnesvågen sentrum.
Planarbeid
I 2019 ble vedtatt kommunal planstrategi (2016-2019) fulgt opp. Kommunal planstrategi er et verktøy for kommunestyret til å drøfte og prioritere planoppgaver på overordna nivå i kommunestyreperioden (plan- og bygningsloven § 10-1). Planstrategien skal vedtas av kommunestyret senest ett år etter at det nye kommunestyret er konstituert.
Planstrategien har prioritert de planoppgaver på overordna nivå som skal gjennomføres i kommunestyreperioden. Planleggingen skal være behovsstyrt og ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig, og den skal være tilpasset kommunens situasjon og utfordringer.
Det har vært utfordrende å holde framdrift samtidig som arbeidet med kommunereformen pågår. Flere av planene som var prioritert i kommunal planstrategi ble utsatt. Fokus i 2019 var planarbeid i forbindelse med etablering av Hustadvika kommune. Det mest omfattende var:
Kommuneplanens samfunnsdel: Planprogrammet for kommuneplanens samfunnsdel la føringer for omfattende medvirkningsprosesser i 2019. Seks folkemøter der innbyggere, lag, organisasjoner og foreninger var invitert ble gjennomført. Møter med næringslivet og landbruksorganisasjoner ble arrangert. Alle ungdomsskolene i Eide og Fræna fikk besøk - der informasjon, diskusjon og dialog om fremtidens kommune sto på agendaen. Egne møter med eldrerådet og råd for mennesker med nedsatt funksjonevne ble gjennomført. Ungdomsrådene i Eide og Fræna hadde en felles workshop med tema som bolyst, folkehelse, samferdsel, og klima og miljø
Kommuneplanleggerne i Eide og Fræna var engasjert av Fellesnemnda, og sto for dette arbeidet.
Tettstedsprogrammet: Utvikling av attraktive og funksjonelle tettsteder er en viktig del av samfunnsutviklingen. Elnesvågen som kommunesenter skal dekke en rekke behov og være et knutepunkt for både handel og tjenesteyting. Gjennom deltagelse i Møre og Romsdal fylkeskommune sitt Tettstadprogram, skal Fræna kommune legge til rette for økt kvalitet i de fysiske omgivelsene i Elnesvågen, og stimulere til utvikling av et livskraftig og bærekraftig kommunesenter. Bevilgningen til prosjektet skal gå til analyser og gjennomføring av tiltak.
Gjennom arbeidet med Tettstadprogrammet staker vi ut kursen inn i framtida for Elnesvågen – kommunesenteret i Hustadvika kommune. Arbeidet med å skape et sentrum som er funksjonelt, livskraftig og bærekraftig, har startet. Det nye kommunestyret får et viktig utviklingsverktøy, forretningsdrivende og grunneiere får økt forutsigbarhet, og innbyggerne får en spennende fjordby der kultur, handel og boliger veves sammen på gjennomtenkte, funksjonelle og nyskapende måter.
I 2019 ble rapporten fra parallelloppdraget ferdig, og lagt frem for politisk behandling. Vurderingsgruppen som sto for arbeidet hadde en sammensetning som skulle sikre forankring og gjennomføringskraft. Gruppen utarbeidet en rapporten basert på de tre arkitekt-teamenes forslag, deltagelse på alle seminar i parallelloppdraget, og ikke minst alle innspill fra innbyggere og andre interessenter. Rapporten inneholder anbefalinger og strategier for gjennomføring. Dette skal kommunen og andre aktører bruke i utviklingen av sentrum i Hustadvika.
Illustrasjon av Oslo Works arkitekter, KOHT arkitekter og Asplan Viak
Anbefalinger om veien videre - utvikling av kommunesenteret
Moderne stedsutvikling tar opp i seg mer enn fysisk utforming av gater og torg; ambisjonen er at stedsutvikling skal være et verktøy for å legge til rette for en økonomisk, sosial og miljømessig bærekraftig utvikling. I tillegg til å bruke plan- og bygningsloven må kommunen legge til rette for godt samarbeid med næringslivet og andre aktører, der nødvendige virkemidler blir brukt.
Blant virkemidlene kan nevnes å kjøpe og selge eiendommer med betingelser, samarbeide med utbyggere eller å sørge for at det er enkelt å gjennomføre arrangementer på torget. Kommunen trenger ikke å gjøre alt selv, men må være en tilrettelegger og værer tydelig på sine mål.
I rollen som tjenesteleverandør vil kommunen kunne bidra til god stedsutvikling samtidig som tjenestene får økt kvalitet. Dette kan gjøres gjennom en bevisst lokalisering og sambruk av nye bygg. Her i sentrum er det i første omgang snakk om en ny skole og et kulturbygg i tillegg til helsetjenester.
Gjennom god stedsutvikling vil også folkehelsen kunne få et løft ved at folk i større grad lar bilen stå, og gode møteplasser for folk i alle aldre kan skape kjennskap og vennskap.
Kollektivtilbudet vil kunne bli styrket ved at flere går til sentrum – og reiser kollektivt til byen. Flere folk i sentrum vil også kunne styrke handelen og tjenesteytingen og redusere klimagassutslipp. Dette er den grunnleggende tanken som parallelloppdraget er basert på.
Næringsrettet arbeid
Det ble gjennomført 9 bedriftsbesøk sammen med Hustadvika Næringsforum i 2019. I tillegg var flere av styremøtene til Hustadvika Næringsforum lagt til bedrifter og kombinert med bedriftsbesøk. Dessuten gjennomførte kommunen saksrelaterte besøk på flere bedrifter. Daglig leder i næringsforumet og næringskonsulenten har løpende kontakt og saksrelatert samarbeid.
Bilde: Næringskonsulent Geir Tore Vestad
Eide Næringsforum og Fræna Næringsforum ble til Hustadvika Næringsforum i 2019. Bedriftsbesøkene ble dermed gjennomført vekselvis i Eide og Fræna kommunen med daglig leder i næringsforumet og næringskonsulenten i Fræna kommune og påtroppende kommunedirektør i Hustadvika kommune, mens ordfører og rådmann i Eide deltok på møtene i Eide og tilsvarende ordfører og rådmann i Fræna på møtene i Fræna kommune.Formålet med disse møtene er å lytte til bedriftene sine synspunkter og behov og ellers gjensidig informasjon.
Næringsrettet støtte
Næringsfondet fikk kr. 300.000, - ny bevilgning fra staten/fylkeskommunen i 2019 mens kommunen måtte plusse på 50%, slik at total ramme ble kr. 450.000, -. Det ble gjennom 5 saker bevilget kr 349.950 fra kommunalt næringsfond til 5 bedriftsretta prosjekt. I tillegg er det bevilget oppstartsmidler fra Hoppid.no til 9 ulike prosjekt med totalt kr. 227.600, -.
Næringslivet i Fræna går overveiende bra, men en ser at handelen i sentrum sliter med lav inntjening og økende konkurranse både fra netthandel og større kjøpesenter. Kommunen sammen med Hustadvika Næringsforum har derfor store forhåpninger til at tettstedprosjektet kan gi kommune-og handelssenteret Elnesvågen er løft.
Miljøfyrtårn
Næringskonsulenten er sertifisør for Miljøfyrtårn i Averøy, Eide og Fræna. Miljøfyrtårn er en av sertifiseringsordningene for bedrifter og virksomheter. Næringskonsulenten har sertifisert og resertifisert 3 virksomheter til miljøfyrtårn i 2019 og startet prosessen i 2.
Næringstomter og etableringer
Det er stadig etterspørsel etter flere næringstomter i Holamyra Næringspark. Det foreligger utkast til plan for utvidelse med 18 tomter, men her har alt stoppet opp på grunn at manglende avklaring på kryssproblematikken mellom Tømmervegen og Fv. 664. Fræna kommune har tatt initiativ til delfinansiering av nytt kryss der næringslivet, kommunen og prispåslag på nye tomter vil finansiere 50% av kostnaden på 21 mill. kr, men fylket har foreløpig ikke respondert på «gavepakken».
Salmon Evolution fikk
forlenget opsjonsperioden, slik opsjonsavtalen hadde åpning for, til 31.mars
2019. Kjøpsavtalen er tiltrådt og kapitalinnhenting til 1. byggetrinn inkl.
tomtekjøpet ventes å være landet innen 1. kvartal 2020. Det planlegges
byggestart ca. til påske 2020. Selv om det fortsatt er noen avklaringer som må
falle på plass peker fortsatt pilene oppover for Europas største landbaserte
oppdrettsanlegg til en kalkulert kostnad på mellom 3 og 4 mrd. kroner på Indre
Harøy. Salmon Evolution konkurrerer på kapitalmarkedet med flere tilsvarende prosjekter,
så konkurransefortrinnene til anlegget på Indre Harøy er områdets beskaffenhet,
beliggenhet og potensiale for videre utvikling. I forhold til det siste er
derfor kommuneplanens arealdel med videre utvikling av nytt industriareal på Indre
Harøy og igangsatt regulering av dette.
Etablering av
Salmon Evolution vil også ha betydelig effekt i forhold til interesse for
etablering av nye virksomheter som enten kan sørve SE eller finne synergier mot
SE. Et eksempel på dette er Hustadvika Biokraft AS på Klubben Industriområde som
baserer seg på bruk av slam fra oppdrettsanlegget og husdyrgjødsel fra
landbruksnæringa i området. Dette prosjektet jobber tett opp mot Salmon
Evolution og har inne søknad om støtte fra Enova som ventes avklart så snart forpliktende
avtale med Salmon Evolution er klar.
I løpet av 2018 ble det klargjort ytterligere næringstomter både på Varhol og i Ura, så vi er godt situert med den typen tomter. Det er inngått avtaler om og kjøpt grunn til Dalemyra bransjesenter, slik at kommunen nå tar over ansvaret for å utvikle dette området som opprinnelig ble startet opp som et privat initiativ og med privat reguleringsplan. Det viste seg at det i kjølvatnet av denne planen oppsto noen problemer i forhold til naboer og avkjørsler. Dette er nå avklart, men betinger en mindre reguleringsendring med bl.a. flytting av tilkomstveien til feltet. Ferdig utbygd vil dette feltet romme knapt 90 da sentrumsnære storhandelsnæringstomter.
Videre er det kjøpt knapt 90 da grunn for Galten Industriområde. Det er ikke gjort noe ytterligere her da også dette prosjektet er en avhengig av løsning på kryssproblematikken ved Holamyra.
Illustrasjon av planene til Salmon Evolution sitt landbaserte oppdrettsanlegg på Indre Harøy
Arkivtjenesten
Arkivtjenesten består av 3 personer som i tillegg til arkiv også har oppgaver på sørviskontoret. I tillegg har kommunen en arkivleder som innehar det faglige ansvaret for kommunens samlede arkivforvaltning.
Arkivtjenestens løpende oppgave er å ivareta dokumentasjonen som kommer inn til og blir sendt ut av kommunen. Det skal sikres god flyt av dokumentasjon til rette vedkommende til rett tid. Et hovedfokus er å ivareta dokumentasjon på innbyggere og virksomheters rettigheter samt dokumentere kommunens myndighetsutøvelse gjennom god arkivforvaltning.
Av andre oppgaver som arkivtjenesten håndterer er innsynsforespørsler i kommunens arkiv samt å bidra med opplæring og veiledning til brukere av arkivsystemet ePhorte.
I en stor del av 2019 var forberedelser til kommunesammenslåing en viktig del av arkivtjenestens daglige arbeid. Arkivsystemet ePhorte skulle avsluttes og erstattes av Elements. Sistnevnte skulle være operativt fra første dag i den nye kommunen. Øvrige arkivsystemer har gjennomgått samme prosessen.
I forbindelse med avvikling av arkivet for Fræna har det også blitt jobbet med å ivareta flere av hyllemeterne med papirarkiv som kommunen har (se bilder).
Gjennom digitalisering effektiviseres kommunens arkivforvaltning og saksbehandling generelt. SvarInn og SvarUt har en utstrakt bruk i kommunen. I tillegg oppfordres det til bruk av eDialog for sikker kommunikasjon med kommunen fra innbyggere og virksomheter.
Kommunen er enda ikke i mål med etterslep av papirarkiv. Dette arbeidet tas med inn i Hustadvika kommune sin arkivtjeneste.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Generelt | ||
Følge opp budsjettvedtak |
100% | Innfridd |
Planarbeid | ||
Rådmannen skal sikre koordinering og implementering av kommunale planer, ref. kommunal planstrategi |
100% | Innfridd |
Tettstedsprogrammet, programperioden går fra 2017 til 2020 |
Følge opp parallelloppdraget | Rapport fra parallelloppdraget ble lagt frem for politisk behandling i kommunestyret. Det ble i tillegg satt av midler gjennom regionsentertilskuddet til sentrumstiltak |
Næring | ||
Dalemyra Bransjesenter - Tilrettelegge storhandelsområde ved kommunesenteret |
Foreta en mindre vesentlig reguleringsendring, prosjektere og opparbeide deler av feltet | Inngått grunnavtaler og kjøpt grunn. Avklart konflikt om avkjørsel. Gjenstår å foreta mindre reguleringsendring, prosjektering og opparbeidelse |
Arbeide for løsning av kryss-spørsmål ved Holamyra Næringspark i Malmefjorden |
Undersøke mulighet for spleiselag og følge tett opp SVV og Fylkeskommunen, mm. | Gjennomført møter med etablerte bedrifter og inngått spleiselag. Kommunalt vedtak om medfinansiering. Avklart ca. 50% lokal finansiering, som er spilt inn til Fylkeskommunen, men Fylkeskommunen har ikke avklart noen løsning |
Samarbeide tett med Hustadvika Næringsforum for å koordinere næringsutviklingsarbeidet i nykommunen – felles bedriftsbesøk |
Gjennomføre et antall felles bedriftsbesøk i Eide og Fræna og samarbeide om eks. dialogmøte, frokostmøter, Hustadvika-konferanse etc | Det er jevnlig kontakt og samarbeid med Hustadvika Næringsforum (HNf). Kommunen er representert i styret med ordfører og rådmann som faste medlemmer og næringskonsulent som observatør. Videre har daglig leder i HNf og næringskonsulent jevnlige samarbeids- og orienteringsmøter. Det er gjennomført 9 spesifikke bedriftsbesøk vekselvis i Eide og Fræna kommuner i tillegg kommer bedriftsbesøkene som er gjennomført i forbindelse med styremøtene |
Indre Harøy Øst - tilrettelegging for videre industriutvikling |
Følge opp PLØK sak 16/2018 med tilrettelegging for utvidelse av industriområdet på Indre Harøy i.h.t. kommuneplanen | Reguleringsarbeidet for utvidelse av næringsarealet på Indre Harøy i.h.t. kommuneplanens arealdel ble igangsatt sommer/høst 2019 og Norconsult valgt til å forestå reguleringsprosessen. Det er videre gjennomført møter med Viken Pukkverk med sikte på å løse inn denne næringseiendommen. Denne prosessen ventes avsluttet 1. kvartal 2020. Salmon Evolution har fremmet ønske om opsjon på alt tilgjengelig industriareal på Indre Harøy. Det ble også gjennomført flere forhandlingsmøter med grunneierne på Indre Harøy |
Arkiv | ||
Lukke pålegg tilsynsrapport fra Arkivverket |
Februar 2019 | Innfridd |
Lage system for å imøtekomme krav til personvern jfr. ny personvernlovgivning. Utarbeide rutiner for innsynsforespørsel, krav om sletting/retting, avvikshåndtering ila. 2018. Utarbeide behandlingsprotokoll |
Første kvartal 2019 | Innfridd |
Arkivrelaterte oppgaver i fbm. avvikling av samarbeid IKT Orkide |
Forberede elektroniske uttrekk av deler av ePhorte. Klart 01.01.19 | Innfridd |
Ivareta/vedlikeholde eldre og avslutta papirarkiv. Deponeres til IKA MR |
Innen 2020 | Arbeid er satt i gang |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
3 |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Ramme |
18 775 | 19 528 |
Merforbruk: 753 tusen Merforbruket skyldes at Fræna fikk ekstraregning fra mestringsenheten på 570.000,- I tillegg kostet Krisesenteret oss 170.000,- mer enn budsjettert. Skadeforsikring kostet oss 168.000,- mer enn budsjettert. Kommunerevisjonen kostet oss 126.000,- mer enn budsjettert. Mindreforbruk på konsulenter og juridisk hjelp dekker noe av dette merforbruket. |