Forvaltningskontoret
Fakta om enheten - forvaltningskontoret
Forvaltningskontoret består av leder, 5 saksbehandlere samt 1 merkantil/saksbehandler. En stilling har vært vakant siste ½ året i forbindelse med at en ansatt gitt av med pensjon. I forbindelse med organisasjonsendringer startet en ansatt fra Eide kommune opp fra 01.09.2020
Forvaltningskontoret er kommunens kontaktpunkt overfor sykehus og er kommunes koordinerende enhet. Enheten har delegert ansvar og myndighet for saksbehandling og tildeling av kommunale helse- og omsorgstjenester samt boligtildeling.
Saksbehandler som har hatt ansvar for kommunale boliger har også hatt ansvar for administrering av Husbankens ordninger (Startlån, utbedringslån/tilskudd mv), Kommunens skadeforsikringer, salgs og skjenkeløyve, serveringsløyve, gebyr alkoholloven, kontaktperson E-handel og offentlige anskaffelser.
Bilde: Enhetsleder Karin Iversen
Leverte tjenester 2019
Saksbehandlere vurderer og behandler søknader og henvendelser om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger fortløpende.
Det legges vekt på at innbyggere får koordinerte og helhetlige tjenester på rett nivå til rett tid på rett sted. Brukermedvirkning, tverrfaglig samarbeid og målrettet arbeid er sentralt i dette arbeidet.
Forvaltningskontoret startet opp med saksbehandling av søknader om helse og omsorgstjenester til hjemmeboende i Eide kommune fra 01.09.2019.
Det er i løpet av 2019 arbeidet med å forbedre rutiner og retningslinjer for koordinerende enhet og koordinator
Utfordringer
- Generelt økende forventning fra innbyggere og samarbeidspartnere i spesialisthelsetjenesten om rett og krav på kommunale helse- og omsorgstjenester
- Flere personer med tyngende omsorgsarbeid bor i eget hjem. Dette gir kommunen ett større ansvar til å vurdere særlig tyngende omsorg, og tilby pårørendestøtte i form av opplæring og veiledning, avlastningstiltak og omsorgsstønad
- Forventninger om at kommunen skal løse og ta ansvar for flere oppgaver
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Ta imot utskrivningsklare pasienter fra sykehus |
100% | Kommunen har tatt imot alle utskrivningsklare pasienter fra sykehus i 2019, med ett unntak |
Ta i bruk velferdsteknologi (e-lås, medisineringsstøtte, digitalt tilsyn) |
100% | 40% |
Reduksjon venteliste på kommunal bolig |
20% | Oppnådd |
Internkontroll, rutiner (inkl. kvalitetssystem) |
Innen 2019 | Deltatt i arbeidsgruppe |
Kommunen har tatt imot alle utskrivningsklare pasienter fra sykehus i 2019, med unntak av kommunal medfinansiering i en periode på 14 dager fordi kommunen hadde behov for å tilrettelegge tiltak for å kunne ta imot en pasient med særlig behov. Kommunen har registrert fem klagesaker der krav om kommunal/ medfinansiering av utskrivningsklare pasienter ble gitt medhold i. Kommunen har i løpet av 2019 implementert og tatt i bruk medisinering støtte i form av utdeling av medisinen dispensere til de brukere som har behov for hjelp til legemiddelhåndtering og ikke selv mestrer å administrere Multidose på egen hånd eller å ta medisinen til rett tid.E-lås og digitalt tilsyn er ikke tatt i bruk.Anslagsvis ca.40 %. Kommunen har i løpet av 2019 greid å bosette søkere i kommunale boliger i større grad enn tidligere år, en antar en reduksjon av venteliste på 20%. Det er venteliste på kommunal bolig av unge med særskilt behov som fortsatt bor hjemme. Leder har bidratt i arbeidet med å utarbeide en boligsosial plan for Hustadvika 2020-2023 Forvaltningskontoret for helse og omsorgstjenester har i 2019 vært sentral i arbeidet med å forberede seg mot fremtidig kommunesammenslåing og etablering av ett felles ett forvaltningskontor i Hustadvika 2020. Leder og en saksbehandler er systemansvarlige for Gerica, fagprogrammet for helse og omsorg. Vi har deltatt i en arbeidsgruppe, som ellers har bestått av leder hjemmetjenesten og en sekretær, som har bidratt til sammenslåing av kommunene til en Hustadvika Gerica ilag med IT. Ett stort arbeid er nedlagt, det har vært mye jobb, lærerikt og gått bra. |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
3% | 3,6% |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Ramme |
9 296 | 9 525 |
Avvik fra budsjett: Merforbruk på kr. 229 tusen Ansvar 1410 forvaltningskontoret går i balanse. Ansvar 1470 Torabu skyldes merforbruk. Det er ikke tatt med tilstrekkelig budsjett for betaling av kommunale plasser og VTA plasser i budsjettrammen. En av årsakene til at det tidligere år har gått i balanse er at det for 2019 ikke er hensyntatt bortfall av inntekt på forvaltningskontoret i forbindelse med kommunalsjefen sitt engasjement i helseplattformen. |