Fagområdet helse og omsorg
Pleie, rehabilitering, omsorg og forebygging (PROF-tjenesten)
Viktige hendelser i 2019
Vi har fokus på å yte riktige tjenester til rett tid på rett sted til kommunens innbyggere innenfor lovens krav og kommunens økonomiske prioriteringer. Visjonen til tjenesten er AKTIV OG ANSVARLIG I EGET LIV. En av hovedmålene er da å være lengst mulig hjemme i eget bo- og nærmiljø. For å nå målsettingen er det viktig å ha et velfungerende forvaltningskontor som foretar gode og riktige vedtak, og sørger for god koordinering av tjenestene vi yter. Samt gode utøvende tjenester slik som hjemmetjenestene og forebyggende tiltak.
I løpet av 2019 har vi jobbet mye med kommunesammenslåing. To kommuner skal bli til en. Innenfor Helse og omsorg er det flere tjenester som skal slås sammen og flyttes til nye lokasjoner i henhold til intensjonsavtalen. Barnevernet flyttet fra Elnesvågen til Eide, og startet arbeidet med å «flytte tilbake» saker fra det interkommunale barnevernstjenesten Eide hadde med blant annet Molde kommune. Et tidkrevende og kostnadskrevende arbeid. Hjemmetjenesten ble i desember 2019 samlokalisert i Elnesvågen.
Kommunen videreførte sin deltakelse i spredningsprosjektet i forhold til velferdsteknologi i ROR-kommunen, og har begynt utprøving og implementering. Våren 2019 fikk også prosjektleder i Fræna ansvaret for implementering for Eide kommune. Lederen for hjemmetjenesten i Fræna ble også enhetsleder for tjenesten i Eide fra høsten 2019.
Kommunen jobbet systematisk med beredskapsplanarbeid i 2018, og i 2019 opplevde vi en stor hendelse på Hustadvika med et cruiseskip. I løpet av noen minutter hadde kommunen satt krisestab, og kommunens helsepersonell mobiliserte i løpet av veldig kort tid, og bidro til etablering av evakuering- og mottakssenter. Evalueringen til DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) skriver i sin evalueringsrapport:
En vellykket redningsaksjon og håndtering av de evakuerte
Det er en utbredt oppfatning at redningsaksjonen i forbindelse med Viking Sky-hendelsen var vellykket, både evakueringen av passasjerene fra cruiseskipet og mottaket og håndteringen av dem på land. Evakueringen foregikk under svært krevende forhold, men skjedde uten ulykker eller skader.
PROF-området har i 2019 hatt et merforbruk, mye av merforbruket skyldes nye enkelttiltak som er ressurskrevende, økte lønnsutgifter grunnet sentrale lønnsforhandlinger, spesielt i forhold til tillegg for ubekvem arbeidstid, samt generell lønnsøkning for enkelte yrkesgrupper. Nevnte forhold er utenfor kommuneområdet sin kontroll da det er resultat av forhandlinger som foregår sentralt. Kommunen har en fragmentert struktur som medfører begrenset handlingsrom uten at strukturelle grep må vurderes. Dette har vist seg å være utfordrende i den fasen kommunen var i med tanke kommunesammenslåing.
Kompetanseheving
Vi har fokus på kompetanseøkning, og mange av våre ansatte er under videreutdanning. Vi opplever at det er vanskelig å rekruttere nok sykepleiere til ledige stillinger. Med sykehus i nabokommunen merker vi godt konkurransen om fagressursene. Lønnsnivået er forskjellig, og det er kommunen som taper på denne forskjellen. Det blir heller ikke utdannet nok sykepleiere sett i forhold til behovet. Denne utfordringen vil bli større for hvert år som følge av endringer i demografi. Hustadvika får flere innbyggere over 80 år - vi lever lengre, noe som genererer flere år med per personsykdom. Vi vil også i framtiden trenge flere fagpersoner slik som sykepleiere, vernepleiere, og andre helsefagarbeider. Dette er en stor utfordring for kommunen og kommune-Norge generelt. Kommunen har i 2019 jobbet mye med heltidskultur gjennom et eget prosjekt. Dette prosjektet vil bli anbefalt videreført i Hustadvika kommune.
Oppfølging av politiske vedtak
I 2018 ble gjort vedtak om å starte et arbeid med å vurdere hvordan pleie- og omsorgstjenesten skal være organisert og strukturert i fremtiden. En inngikk et samarbeid med PwC som leverte en rapport i november 2018. I etterkant av rapporten etablerte vi en intern prosjektgruppe med medlemmer fra både Eide og Fræna kommune samt representanter fra brukerorganisasjonene og tillitsvalgte. Prosjektgruppens mandat var å følge opp de anbefalinger som framkom i PwC rapporten. Prosjektgruppen fikk også i sitt mandat mulighet til å opprette arbeidsgrupper som kunne utrede nærmere de anbefalinger som framkom i rapporten. Det har blant annet vært arbeidsgrupper som har vurdert dagtilbud for eldre, dagsenter for mennesker med nedsatt funksjonsevne, vurdere tiltak for å «vri» fokus fra behandling til forebygging i omsorgstrappa, evaluering av mestringsenheten, brukermedvirkning og framtidig organisering av hjemmetjenesten m.fl. Flere av rapportene vil bli behandlet i utvalget for helse, sosial og omsorg i Hustadvika kommune i 2020.
Kommunestyret vedtok også mottak av flykninger i 2019, og flyktningtjenesten, som har gjennomgått en nedbemanning, har tatt imot flykninger i samsvar med vedtaket.
NAV sosialtjenesten fikk innvilget innføring av digitale innbyggertjenester. NAV har etablert DIGISOS, og de fleste søknader om sosialhjelp går nå digitalt som blant annet bidrar til mindre papir, skanning og en mer effektiv saksbehandling. Vedtak om å avslutte Hustadvika IPS og aktivitetsplikt for mottaker av sosialhjelp under 30 år ble iverksatt. NAV benytter andre tiltak for å oppfylle aktivitetsplikten som ligger i lovverket.
For øvrig viser jeg til årsrapportene til hver enkelt enhet.
Elnesvågen 07.03.20
Jan Morten Dale
Kommunalsjef