Teknisk forvaltning

Fakta om enheten - teknisk forvaltning

Det er 40 ansatte i enheten fordelt slik:

Avdelinger:

  • Brann (25), brannforebyggende arbeid/feiing (6)
  • Oppmåling (3)
  • Byggesak (3)
  • Plan (3)

Kommunalsjef Odd-Eirik Bergheim fungerte som enhetsleder for teknisk forvaltning store deler av 2019. Fra 01.10.2019 begynte John Olav Gautvik som enhetsleder for Plan og byggesak.


Leverte tjenester

Avdelingen har ansvaret for en sentral del av den kommunale beredskapen (PLIVO, mens du venter på ambulansen, tyverialarmer, teknisk vakt, forurensning, brann og div. støttefunksjoner for andre organ i kommunen), tillatelser til all byggeaktivitet i kommunen, et planverk som legger til rette for investeringer i kommunen og all opprettelse av eiendommer i kommunen vår.

Viktige hendingar i 2019

Byggesak

Byggesak behandlet over 700 bygge- og delingssaker i 2019, som er 100 mer enn året før. Vi har også startet opp et oppryddingsarbeid i gamle restanser som av ulike årsaker har blitt liggende ubehandlet.

  • Mange deling- og byggesaker på Lauvåsen
  • Rammesøknad på landbasert oppdrettsanlegg på Indre Harøy

Plan

Reguleringsplaner som ble igangsatt i 2019:

  • Detaljregulering for Indre Harøy
  • Reguleringsplaner vedtatt av Fræna kommunestyre i 2019:

  • Detaljregulering for Skaret – H1
  • Detaljregulering for Fræneidet – Trollkirka parkeringsplass og aktivitetsområde
  • Detaljregulering for Skotheimsvik – Marholmsletta hyttefelt
  • Detaljregulering for Lauvåsen – BK3

  • Geodata

    Oppmåling og geodata utfører saksbehandling knyttet til oppmålingsforretninger og seksjonering. I løpet av året 2019 ble det gjennomført 188 oppmålingsforretninger. Innen seksjonering var det 4 saker. Andre oppgaver er matrikkelføring av matrikkelenheter og bygninger. Arbeid med seksjonering, adressering, meglerpakker, matrikkelføring for jordskifteretten og Statens vegvesen kommer i tillegg.

    Innen forvaltning, drift og vedlikehold ble det utført kontinuerlig geodataforvaltning av kommunens datasett.

    Fræna brannvesen

    Fræna brannvesen består av to brannstasjoner, en stasjon i Elnesvågen og en stasjon i Bud. På disse stasjonene har vi 27 brannmenn som til enhver tid står til deres tjeneste. Vi har også to feiere og en feierlærling som utfører feiing og tilsyn i både Fræna og Eide kommune.

    Brannvesenet rykket ut på 224 oppdrag som ble varslet vi 110-sentralen. I tillegg kom andre oppdrag som ble varslet vi telefon. Dette er en klar økning fra 2018, der vi rykket ut på 147 oppdrag (118 i 2017).

    Eide og Fræna brannvesen ble vedtatt sammenslått til Hustadvika brann og redning. For å kunne dimensjonere og organisere brannvesenet iht. gjeldene dimensjoneringsforskrift, ble det gjennomført følgende analyser:

    • ROS – analyse
    • Forebyggende analyse
    • Beredskapsanalyse

    Brannvesenet fortsatte det gode arbeidet med kompetanseheving. Dette har ført til at en nå er helt der en skal være i forhold til kompetanse.

    Kvalitet
    Målbeskrivelse Mål Resultat
    Brann/ Feiing

    Talet på alvorlege brannar skal gå ned gjennom aktivt førebyggjande arbeid i bedrifter og bustadar (DNB statistikk)

    Redusere Mindre branner, men økte alarmer fra automatiske brannvarslingsanlegg. Reduksjon på 66%
    Byggesak

    Alle byggesaker med lovfesta saksbehandlingstid skal vere behandla innan fristen (inntektsbortfall)

    100% Nye saker blir i all hovedsak (ca. 95 %) saksbehandlet innen gjeldene frister. Imidlertid er det ca. 200 eldre saker (hovedsakelig ulovlighetssaker) som ikke er behandlet. Dette betyr at både nye og eldre ulovlighetssaker blir ikke fulgt opp. I tillegg har byggesak heller ikke kapasitet til å gjennomføre lovpålagte tilsyn (ca. 10 % av byggesakene)
    Plan

    Plan: Alle planer skal vere behandla innan lovfesta tidsramme. Eigenproduksjon skal følgje oppsett og akseptert handlingsplan (bortfall av inntekter og verifiserbar oppfølging)

    100% Målet ble i all hovedsak nådd.
    Geodata

    Overhalde lovbestemte tidsfristar

    • oppmålingsforretningar på 16 veker
    • matrikkelføring i løpet av 5 dagar

    (inntektsbortfall og statistikk frå Statens Kartverk)

    100% Målet ble nådd

    Brannutrykninger

    Totalt sett har antall utrykninger økt med 11% fra 2018 til 2019. Den største delen av økningen er på grunn av feil eller unødige automatiske brannalarmer som representerer 8% av økningen.

    Antall bygningsbranner gikk ned med 66% sammenlignet med året før. Antall pipebranner ble også halvert fra året før. Resultatet kan her sees direkte i sammenheng med aktivt brannforebyggende arbeid både i bedrifter og i private boliger.

    Nærvær/trivsel
    Målbeskrivelse Mål Resultat

    Sykefravær

    6,5
    Kostnadskontroll
    Ramme Budsjett Regnskap

    Ramme

    8 562 10 479

    Avdelinga kom ut med et meirforbruk på 1 917 tusen i 2019.

    Planavdelingen har hatt en utfordrende 2019. Mange av sakene som ble ferdigstilt i 2019 hadde blitt fakturert allerede i 2018 samt at en av saksbehandlerne sluttet iløpet av året. Byggesak har lav bemanning og dette går utover inntektene. Eldre saker med tapt gebyr må prioriteres mens nye saker som er inntektsgivende må la seg vente på.