Sørviskontoret

Fakta om enheten - sørviskontoret

Det var 5 fast ansatte ved Sørviskontoret i 2019, samt at vi hadde god hjelp i en midlertidig ansatt som jobbet med arkiv og avlastet på skranke og telefon gjennom hele året.

Sørviskontoret er førstelinjetjeneste ovenfor de som tar kontakt med kommunen ved besøk og på telefon. Vi ønsker å besvare flest mulig av henvendelsene som kommer. Kan vi ikke hjelpe, henviser vi videre til fagpersonene i organisasjonen. Vi har også ansvar for flere kommunale tjenester, blant annet: Tildeling av tomter i kommunale boligfelt, saksbehandling og oppfølging av renovasjon og slamtømming, utekspedering og veiledning ved bygge- og delingssaker uten ansvarsrett, etterarbeid og økonomisk oppgjør i forbindelse med grunnkjøp til/fra Fræna kommune, post/arkiv, veiledning og oppfølging i forhold til bruk av sak/arkiv-systemet ePhorte, ansvar for utlegging og oppdatering av informasjon på hjemmesidene, Varsling 24, ansvaret for valggjennomføring de årene det er valg, papirarbeidet ved vielser, Kari-chatbot, salg av medlemskap og informasjon om Aktiv på Dagtid, bostøtte, sekretariat for Eldrerådet, politisk sekretariat, nøkkelsystem for kommunale bygg, utskriving av kart og nabolister og ivareta ansvaret for tidsregistreringssystemet til ansatte på rådhuset.

Bilde: enhetsleder Merete Rødal

Viktige hendelser i 2019

Ansvar for gjennomgføring av kommune- og fylkestingsvalget 2019.

Et hektisk og spennende år der flere av oss var involvert i ulike arbeidsgrupper i forbindelse med sammenslåing av Eide og Fræna. Kjekt å bli utfordret og få være med og ta viktige beslutninger om hvordan oppgaver skal organiseres og løses i den nye kommunen. To ansatte var også med i arbeidsgruppen som gjennomførte Folkefesten 04.01.2020.

Forbedringer gjennomført i 2019

Mye godt arbeid ble gjort med forbedring av hjemmesiden og flere digitale skjema ble tatt i bruk. Opprydding i elektronisk arkiv og flere arkivserier på papir avlevert til IKA Møre og Romsdal.

Utfordringer

Opplæring/personalmøter for alle samtidig vil alltid være en utfordring siden Sørviskontoret holder åpent hele arbeidstiden. Å få alle ansatte ved kommunehuset til å innarbeide gode rutiner for fraværsmarkering og riktig bruk av ePhorte er et viktig og alltid pågående arbeid.

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat
Digitalisering

Fortsette å jobbe med ulike løsninger der vi ser vi kan forenkle og effektivisere for innbyggere og ansatte (eks skjema, MinSide, tjenestedesign).

Jobbe med godt og riktig innhold på hjemmesidene våre.

Øke bruken av hjemmeside og nye løsninger som gir bedre tjenester og avlaster Økt bruk av hjemmeside og nye løsninger som gir bedre tjenester og avlaster
Arkiv

Fortsette arbeidet med opprydding i papir og elektroniske arkiv som må avsluttes innen 01.01.2020 i samarbeid med arkivleder

Starte arbeidet i Hustadvika kommune uten store etterslep 100%

Vi har hatt økning i bruken av hjemmesiden i 2019 og vi har tatt i bruk flere digitale skjema. Mot slutten av året ble Fræna kommune sin side kopiert og det dannet grunnlaget for ny side for Hustadvika kommune. Alle tjenester fra Eide ble lagt inn og siden ble bygd etter ny organisering av kommunen.

Mye godt arbeid ble gjort innen arkiv. Mange papirarkiv ble avlevert til IKA Møre og Romsdal og en stor jobb med avslutning av alle saker i sak/arkivsystemet vårt Ephorte ble gjennomført i samarbeid med arkivleder.

Nærvær/trivsel
Målbeskrivelse Mål Resultat

Sykefravær

3% Mindre enn 1%

Målet var 3% sykefravær. Vi hadde under 1% sykefravær i 2019 og det er vi meget godt fornøyd med.

Kostnadskontroll
Ramme Budsjett Regnskap

Ramme

7 675 7 341

Ramme ble holdt, 334 tusen i mindreforbruk i 2019

På grunn av mindre politisk virksomhet i Fræna i 2019 er det mindreforbruk på ansvar 1521. Merforbruk arkiv skyldes økt kontingent IKA. Merforbruk valg blant annet pga investeringer i valgutstyr.