Hjemmebaserte tjenester og institusjonstjenesten

Fakta om tjenesten - hjemmebaserte tjenester

Hjemmebaserte tjenester er kommunens største enhet, og vi yter tjenester hjemme hos innbyggerne. Vi hadde 245 stillinger ved utgangen av året. I tillegg kommer vikarene. Det er godt over 300 innbyggere som mottar ulike former for bistand. Enheten er delt i åtte tjenestesteder, og består av:

Bilde: enhetsleder Karianne Vestavik


Oversikt over de åtte sonene:

Oversikt over de åtte sonene:
Hjemmetjeneste og omsorgsenter Samlokaliserte boliger I tillegg har vi følgende dagtilbud
1. Lundhaugen omsorgssenter 4. Eidem Hagekroken (Lundhaugen)
2. Hjemmetjenesten 5. Hestehovvegen 38/Dalelia Auretunet
3. Auretunet 6. Hestehovvegen 14/Holalia/Setbakken Aktivitetshuset
7. Haukås
8. Knausvegen

Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Flere av våre faste ansatte er under grunnutdanning eller videreutdanning. Det er dessuten løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.

Leverte tjenester:

Enheten har som hovedansvar å bistå innbyggere med behov for bistand etter vedtak gitt av Forvaltningskontoret. Vi sørger for at innbyggere i kommunen kan bo trygt hjemme, og vi bistår personer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv i en eller flere deler av tilværelsen, og sørger for at de har et godt liv. Eksempel på tjenester er praktisk bistand (hjemmehjelp), opplæring i dagliglivets gjøremål, hjemmesykepleie, rehabilitering i hjemmet, middagsombringing, følge til fritidsaktiviteter. Noen har behov for bistand noen timer i måneden, mens andre har behov for to tjenesteytere døgnet rundt.

Fakta om tjenesten - Institusjonstjenesten:

Institusjonstjenesten yter tjenester til personer som har vedtak om korttids- eller langtidsplass. Enheten hadde 155 stillinger ved utgangen av året. I tillegg kom vikarer. Tjenesten disponerer 79 institusjonsplasser fordelt på rehabiliteringsplasser, korttidsplasser, langtidsplasser, samt plasser spesielt tilrettelagt for personer med demens. Enheten er delt i fire og består av:

Institusjon Dagtilbud
1. Fræna sjukeheim og omsorgssenter 1. Farstad omsorgssenter (Kaffistova)
2. Bøtunet omsorgssenter 2. Fræna sjukeheim og omsorgssenter (Solstua)
3. Farstad omsorgssenter
4. Kjøkkentjenesten
Kjøkkentjenesten leverer mat til omlag 200 personer per dag.

Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Flere av våre faste ansatte er under grunnutdanning eller videreutdanning. Det er dessuten løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.

Leverte tjenester

Institusjonstjenesten sett under ett har levert institusjonstjenester i tråd med vedtak fattet av Forvaltningskontoret, og i hovedsak innen de tidsrammer som er besluttet for mottak av pasienter. Driften er i hovedsak preget av kontinuitet, med stabil og god drift. Krav til faglig forsvarlighet og bistandsplikt anses i hovedsak oppfylt.

Viktige hendelser og politiske vedtak som gjelder Hjemmebaserte tjenester og Institusjonstjenesten i 2019

  • Hverdagsrehabiliteringsteamet som er organisert i enheten Helse-Familie, er nå lokalisert sammen med hjemmetjenesten
  • Det ble avsatt investeringsmidler til pasientvarslingsanlegg ved Farstad omsorgssenter og Auretunet omsorgssenter
  • Hjemmetjenesten i Fræna og Eide ble slått sammen til en enhet høsten 2019, og fra desember av var basen på Eidem felles for alle

Forbedringer gjennomført i 2019

  • Hjemmetjenesten er endelig etablert i funksjonelle og godt tilpassede lokaler
  • Flere har fullført videreutdanning som har styrket kompetansen internt
  • Vi har fortsatt med Mitt livs ABC og Velferdsteknologiens ABC for å oppdatere kunnskapen til ansatte
  • Vi har startet med velferdsteknologi i hjemmetjenesten
  • Arbeidet med å montere nytt og moderne pasientvarslingsanlegg ved Farstad omsorgssenter og Auretunet omsorgssenter startet høsten 201

Utfordringer

  • De antatt svakeste innbyggerne våre med nedsatt funksjonsevne som har dagtilbud på Aktivitetshuset, har ikke et fullverdig tilbud i og med at lederstillingen der ble tatt bort i forbindelse med «Budsjett i balanse» for noen år siden
  • Det er ikke nok tilrettelagte arbeids- og aktivitetsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne i regi av NAV og vekstbedrifter. Ved Torabu AS er det 22 VTA (varig tilrettelagte arbeidsplasser) og 19 kommunale plasser, noe som ikke er nok for å dekke behovet
  • Det er flere innbyggere med nedsatt funksjonsevne som vil ha behov for å etablere seg i egen bolig, dette vil kreve behov for økt bemanning, samt tilrettelagte botilbud for denne gruppen
  • I årene som kommer vil vi få en økning i tallet på innbyggere som trenger bistand som en følge av endringer i demografien. Dette innebærer et behov for økt bemanning og kompetanse, spesielt i hjemmetjenesten. Det er marginalt om natten, og det er behov for å øke bemanningen i nattpatruljen fra en til to på vakt
  • Samhandlingsreformen bidrar til at de som får tjenester av oss har mer komplekse behov enn tidligere. Stadig flere ønsker å bo hjemme selv om de er alvorlig syke, noe som medfører et behov for mer spesialisert kompetanse
  • Vi har et generelt behov for kompetanseøkning i enhetene. Vi trenger flere vernepleiere og sykepleiere, og vi har behov for å erstatte ufaglært arbeidskraft med faglærte
  • Vi har ikke etablert et tilrettelagt dagtilbud for personer med demens, noe som er lovpålagt fra 01.01.20

HELSEFESTIVAL!

Frivillige fra mange av arbeidsplassene i pleie- og omsorgstjenesten arrangerte i 2019 den femte og siste Helsefestivalen for ansatte i Fræna kommune. Som ansvarlig enhetsleder for Hjemmebaserte tjenester og Institusjonstjenesten, vil jeg rette en stor takk til ildsjelene som har gjort dette gjennom fem år. Dere har gjort en forskjell for arbeidsmiljøet. Takk!

Ellers har vi mange lag og organisasjoner som gjør en kjempeflott innsats for mange av våre tjenestemottakere. Vi har kor som kommer innom og synger for oss, barnehager kommer på besøk, det er frivillige som legger til rette for fritidsaktiviteter på bedehus o.l.

Kvalitet
Målbeskrivelse Mål Resultat
​Brukertilfredshet

Gjennomføre brukerundersøkelse (skala 1-6)

4,5 5
IPLOS/ADL: (styringsdata)

IPLOS/ADL-status skal oppdateres kvartalsvis for alle tjenestemottakere

100%
Heltid

Øke andel heltidsstillinger (i dag 26.83 %)

30
Kompetanse

Gjennomføre «Mitt livs ABC» for ansatte i botjenesten

100% Pågår

Ansatte skal gjennomføre pålagte e-læringskurs

100% Pågår
Stillingsbeskrivelser

Det skal utarbeides stillingsbeskrivelser for alle stillinger i begge enhetene

100% 100%
Nærvær/trivsel
Målbeskrivelse Mål Resultat
Sykefravær

Hjemmebaserte tjenester

8,5% 7,57%
Sykefravær

Institusjonstjenesten

8,5% 6,01%
Kostnadskontroll
Ramme Budsjett Regnskap
Hjemmebaserte tjenester

Ramme

122 269 135 061
​Institusjonstjenesten

Ramme

71 848 73 289

Hjemmebaserte tjenester

Budsjettrammen var i utgangspunktet ikke tilpasset driftsnivået. Nye tjenestemottakere og tiltak uten tilførsel av ressurser. Vesentlig økning i avtalefestede tillegg (fra sentralt oppgjør). Justerte refusjonskrav fra NAV pga feil. Innleie av ekstra pga økt pleietyngde. Utbetaling av rekrutteringstillegg til nye sykepleiere.

​Institusjonstjenesten

Vesentlig økning i avtalefestede tillegg (fra sentralt oppgjør). Justerte refusjonskrav fra NAV pga feil. Midlertidig bemanningsøkning pga utfordrende atferd. Utbetaling av rekrutteringstilskudd til nye sykepleiere.