Hjemmebaserte tjenester og institusjonstjenesten
Fakta om tjenesten - hjemmebaserte tjenester
Hjemmebaserte tjenester er kommunens største enhet, og vi yter tjenester hjemme hos innbyggerne. Vi hadde 245 stillinger ved utgangen av året. I tillegg kommer vikarene. Det er godt over 300 innbyggere som mottar ulike former for bistand. Enheten er delt i åtte tjenestesteder, og består av:
Bilde: enhetsleder Karianne Vestavik
Oversikt over de åtte sonene:
Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Flere av våre faste ansatte er under grunnutdanning eller videreutdanning. Det er dessuten løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.
Leverte tjenester:
Enheten har som hovedansvar å bistå innbyggere med behov for bistand etter vedtak gitt av Forvaltningskontoret. Vi sørger for at innbyggere i kommunen kan bo trygt hjemme, og vi bistår personer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv i en eller flere deler av tilværelsen, og sørger for at de har et godt liv. Eksempel på tjenester er praktisk bistand (hjemmehjelp), opplæring i dagliglivets gjøremål, hjemmesykepleie, rehabilitering i hjemmet, middagsombringing, følge til fritidsaktiviteter. Noen har behov for bistand noen timer i måneden, mens andre har behov for to tjenesteytere døgnet rundt.
Fakta om tjenesten - Institusjonstjenesten:
Institusjonstjenesten yter tjenester til personer som har vedtak om korttids- eller langtidsplass. Enheten hadde 155 stillinger ved utgangen av året. I tillegg kom vikarer. Tjenesten disponerer 79 institusjonsplasser fordelt på rehabiliteringsplasser, korttidsplasser, langtidsplasser, samt plasser spesielt tilrettelagt for personer med demens. Enheten er delt i fire og består av:
Institusjon | Dagtilbud |
---|---|
1. Fræna sjukeheim og omsorgssenter | 1. Farstad omsorgssenter (Kaffistova) |
2. Bøtunet omsorgssenter | 2. Fræna sjukeheim og omsorgssenter (Solstua) |
3. Farstad omsorgssenter | |
4. Kjøkkentjenesten |
Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Flere av våre faste ansatte er under grunnutdanning eller videreutdanning. Det er dessuten løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.
Leverte tjenester
Institusjonstjenesten sett under ett har levert institusjonstjenester i tråd med vedtak fattet av Forvaltningskontoret, og i hovedsak innen de tidsrammer som er besluttet for mottak av pasienter. Driften er i hovedsak preget av kontinuitet, med stabil og god drift. Krav til faglig forsvarlighet og bistandsplikt anses i hovedsak oppfylt.
Viktige hendelser og politiske vedtak som gjelder Hjemmebaserte tjenester og Institusjonstjenesten i 2019
- Hverdagsrehabiliteringsteamet som er organisert i enheten Helse-Familie, er nå lokalisert sammen med hjemmetjenesten
- Det ble avsatt investeringsmidler til pasientvarslingsanlegg ved Farstad omsorgssenter og Auretunet omsorgssenter
- Hjemmetjenesten i Fræna og Eide ble slått sammen til en enhet høsten 2019, og fra desember av var basen på Eidem felles for alle
Forbedringer gjennomført i 2019
- Hjemmetjenesten er endelig etablert i funksjonelle og godt tilpassede lokaler
- Flere har fullført videreutdanning som har styrket kompetansen internt
- Vi har fortsatt med Mitt livs ABC og Velferdsteknologiens ABC for å oppdatere kunnskapen til ansatte
- Vi har startet med velferdsteknologi i hjemmetjenesten
- Arbeidet med å montere nytt og moderne pasientvarslingsanlegg ved Farstad omsorgssenter og Auretunet omsorgssenter startet høsten 201
Utfordringer
- De antatt
svakeste innbyggerne våre med nedsatt funksjonsevne som har dagtilbud på
Aktivitetshuset, har ikke et fullverdig tilbud i og med at lederstillingen
der ble tatt bort i forbindelse med «Budsjett i balanse» for noen år siden
- Det er ikke
nok tilrettelagte arbeids- og aktivitetsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne i regi av NAV og vekstbedrifter. Ved Torabu AS er det 22 VTA
(varig tilrettelagte arbeidsplasser) og 19 kommunale plasser, noe som ikke
er nok for å dekke behovet
- Det er
flere innbyggere med nedsatt funksjonsevne som vil ha behov for å etablere
seg i egen bolig, dette vil kreve behov for økt bemanning, samt
tilrettelagte botilbud for denne gruppen
- I årene som
kommer vil vi få en økning i tallet på innbyggere som trenger bistand som
en følge av endringer i demografien. Dette innebærer et behov for økt
bemanning og kompetanse, spesielt i hjemmetjenesten. Det er marginalt om
natten, og det er behov for å øke bemanningen i nattpatruljen fra en til
to på vakt
- Samhandlingsreformen
bidrar til at de som får tjenester av oss har mer komplekse behov enn
tidligere. Stadig flere ønsker å bo hjemme selv om de er alvorlig syke,
noe som medfører et behov for mer spesialisert kompetanse
- Vi har et
generelt behov for kompetanseøkning i enhetene. Vi trenger flere
vernepleiere og sykepleiere, og vi har behov for å erstatte ufaglært
arbeidskraft med faglærte
- Vi har ikke etablert et tilrettelagt dagtilbud for personer med demens, noe som er lovpålagt fra 01.01.20
HELSEFESTIVAL!
Frivillige fra mange av arbeidsplassene i pleie- og omsorgstjenesten arrangerte i 2019 den femte og siste Helsefestivalen for ansatte i Fræna kommune. Som ansvarlig enhetsleder for Hjemmebaserte tjenester og Institusjonstjenesten, vil jeg rette en stor takk til ildsjelene som har gjort dette gjennom fem år. Dere har gjort en forskjell for arbeidsmiljøet. Takk!
Ellers har vi mange lag og organisasjoner som gjør en kjempeflott innsats for mange av våre tjenestemottakere. Vi har kor som kommer innom og synger for oss, barnehager kommer på besøk, det er frivillige som legger til rette for fritidsaktiviteter på bedehus o.l.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Brukertilfredshet | ||
Gjennomføre brukerundersøkelse (skala 1-6) |
4,5 | 5 |
IPLOS/ADL: (styringsdata) | ||
IPLOS/ADL-status skal oppdateres kvartalsvis for alle tjenestemottakere |
100% | |
Heltid | ||
Øke andel heltidsstillinger (i dag 26.83 %) |
30 | |
Kompetanse | ||
Gjennomføre «Mitt livs ABC» for ansatte i botjenesten |
100% | Pågår |
Ansatte skal gjennomføre pålagte e-læringskurs |
100% | Pågår |
Stillingsbeskrivelser | ||
Det skal utarbeides stillingsbeskrivelser for alle stillinger i begge enhetene |
100% | 100% |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær | ||
Hjemmebaserte tjenester |
8,5% | 7,57% |
Sykefravær | ||
Institusjonstjenesten |
8,5% | 6,01% |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Hjemmebaserte tjenester | ||
Ramme |
122 269 | 135 061 |
Institusjonstjenesten | ||
Ramme |
71 848 | 73 289 |
Hjemmebaserte tjenesterBudsjettrammen var i utgangspunktet ikke tilpasset driftsnivået. Nye tjenestemottakere og tiltak uten tilførsel av ressurser. Vesentlig økning i avtalefestede tillegg (fra sentralt oppgjør). Justerte refusjonskrav fra NAV pga feil. Innleie av ekstra pga økt pleietyngde. Utbetaling av rekrutteringstillegg til nye sykepleiere. |
||
InstitusjonstjenestenVesentlig økning i avtalefestede tillegg (fra sentralt oppgjør). Justerte refusjonskrav fra NAV pga feil. Midlertidig bemanningsøkning pga utfordrende atferd. Utbetaling av rekrutteringstilskudd til nye sykepleiere. |