Hjemmebaserte tjenester og institusjonstjenesten
Fakta om tjenesten - hjemmebaserte tjenester
Hjemmebaserte tjenester er kommunens største enhet, og vi yter tjenester hjemme hos innbyggerne. Vi hadde 245 stillinger ved utgangen av året. I tillegg kommer vikarene. Det er godt over 300 innbyggere som mottar ulike former for bistand. Enheten er delt i åtte soner, se tabell under:
Bilde: enhetsleder Karianne Vestavik
Oversikt over de åtte sonene:
Leverte tjenester:
Enheten har som hovedansvar å bistå innbyggere med behov for bistand etter vedtak gitt av Forvaltningskontoret. Vi sørger for at innbyggere i kommunen kan bo trygt hjemme, og vi bistår personer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv i en eller flere deler av tilværelsen, og sørger for at de har et godt liv. Eksempel på tjenester er praktisk bistand (hjemmehjelp), opplæring i dagliglivets gjøremål, hjemmesykepleie, rehabilitering i hjemmet, middagsombringing, følge til fritidsaktiviteter. Noen har behov for bistand noen timer i måneden, mens andre har behov for to tjenesteytere døgnet rundt.
Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Flere av våre faste ansatte er under grunnutdanning eller videreutdanning. Det er dessuten løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.
Fakta om tjenesten - Institusjonstjenesten:
Institusjonstjenesten yter tjenester til personer som har vedtak om korttids- eller langtidsplass. Enheten hadde 155 stillinger ved utgangen av året. I tillegg kom vikarer. Tjenesten disponerer 79 institusjonsplasser fordelt på rehabiliteringsplasser, korttidsplasser, langtidsplasser, samt plasser spesielt tilrettelagt for personer med demens. Enheten er delt i fire og består av:
Institusjon | Dagtilbud |
---|---|
1. Fræna sjukeheim og omsorgssenter | 1. Farstad omsorgssenter (Kaffistova) |
2. Bøtunet omsorgssenter | 2. Fræna sjukeheim og omsorgssenter (Solstua) |
3. Farstad omsorgssenter | |
4. Kjøkkentjenesten |
Leverte tjenester
Institusjonstjenesten sett under ett har levert institusjonstjenester i tråd med vedtak fattet av Forvaltningskontoret, og i hovedsak innen de tidsrammer som er besluttet for mottak av pasienter. Driften er i hovedsak preget av kontinuitet, med stabil og god drift. Krav til faglig forsvarlighet og bistandsplikt anses i hovedsak oppfylt.
Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Flere av våre faste ansatte er under grunnutdanning eller videreutdanning. Det er dessuten løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.
Viktige hendelser og politiske vedtak som gjelder Hjemmebaserte tjenester og Institusjonstjenesten i 2018:
- Vi startet opp med hverdagsrehabilitering. Teamet er organisert i enheten Helse-Familie, men har et tett samarbeid med hjemmetjenesten i Hjemmebaserte tjenester
- Det er igangsatt et prosjekt for å etablere en heltidskultur
- Brukere og pårørende ved alle institusjoner og omsorgssentre er invitert til å være med i bruker- og pårørende-råd på tjenestestedet.
Forbedringer gjennomført i 2018
- Flere har
fullført videreutdanning som har styrket kompetansen internt
- Alle
stillingsbeskrivelser er oppdaterte
- Vi har
startet med Mitt livs ABC og Velferdsteknologiens ABC for å oppdatere
kunnskapen til ansatte
- Vi har så vidt startet med velferdsteknologi i hjemmetjeneste
- Vi har endret tidspunkt for måltider ved alle institusjoner og omsorgssentre, nå får alle servert middag til normal tid
Utfordringer
- De antatt
svakeste innbyggerne våre med nedsatt funksjonsevne som har dagtilbud på
Aktivitetshuset, har ikke et fullverdig tilbud i og med at lederstillingen
der ble tatt bort i forbindelse med «Budsjett i balanse» for noen år siden
- Det er ikke
nok tilrettelagte arbeids- og aktivitetsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne i regi av NAV og vekstbedrifter. Ved Torabu AS er det 20 VTA
(varig tilrettelagte arbeidsplasser) og 19 kommunale plasser, noe som ikke
er nok for å dekke behovet
- Det er
flere innbyggere med nedsatt funksjonsevne som vil ha behov for å etablere
seg i egen bolig, dette vil kreve behov for økt bemanning, samt
tilrettelagte botilbud for denne gruppen
- I årene som
kommer vil vi få en økning i tallet på innbyggere som trenger bistand som
en følge av den lenge varslede eldrebølgen. Dette innebærer et behov for
økt bemanning og kompetanse, spesielt i hjemmetjenesten. Det er marginalt
om natten, og det er behov for å øke bemanningen i nattpatruljen fra en
til to på vakt
- Samhandlingsreformen
bidrar til at de som får tjenester av oss har mer komplekse behov enn
tidligere. Stadig flere ønsker å bo hjemme selv om de er alvorlig syke,
noe som medfører et behov for mer spesialisert kompetanse
- Vi har et
generelt behov for kompetanseøkning i enhetene. Vi trenger flere
vernepleiere og sykepleiere, og vi har behov for å erstatte ufaglært
arbeidskraft med faglærte
- Vi har store utfordringer med å
rekruttere sykepleiere til ledige stillinger (både faste og vikariat). Vi
har iverksatt noen tiltak for å rekruttere, og arbeider videre med det
- I årene som
kommer vil vi få en økning i tallet på innbyggere som trenger bistand som
en følge av den lenge varslede eldrebølgen. Dette innebærer et behov for
økt bemanning og kompetanse
- Det er behov for eget dagaktivitetstilbud for personer med demens, dette vil bli lovpålagt fra 01.01.2
HELSEFESTIVAL!
Frivillige fra mange av arbeidsplassene i pleie- og omsorgstjenesten arrangerte i 2018 Helsefestivalen for ansatte for fjerde år på rad. De inviterer alle kommunalt ansatte innen helse/pleie/omsorg, men også ambulansetjenesten, legetjenesten og andre vi samarbeider med. Som ansvarlig enhetsleder for Hjemmebaserte tjenester og Institusjonstjenesten, vil jeg rette en stor takk til ildsjelene som startet dette, og som fortsatt er like engasjerte. Dere gjør en meget viktig jobb for Fræna kommune. Takk!
Ellers har vi mange lag og organisasjoner som gjør en kjempeflott innsats for mange av våre tjenestemottakere. Vi har kor som kommer innom og synger for oss, barnehager kommer på besøk, det er frivillige som legger til rette for fritidsaktiviteter på bedehus o.l. Vi har til og med fått elektrisk sykkel fra pensjonistlaget i Bud. Vi er meget takknemlige for alle bidrag!
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Brukertilfredshet: Gjennomføre brukerundersøkelse (skal 1-6) |
4,5 | 4,74 |
Ernæring: Institusjoner, omsorgssentre og hjemmetjenesten skal flytte middagstiden fra ca kl 13 til «normal» tid |
100% | 90% |
Heltid: Gjennomsnittlig stillingsstørrelse (unntatt helgestillinger) |
67% | 77,31% |
Kompetanse: Gjennomføre «Mitt livs ABC» for ansatte i botjenesten |
70% | Igangsatt |
Det skal utarbeides stillingsbeskrivelser for alle stillinger i begge enhetene |
100% | 100% |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær | ||
Hjemmebaserte tjenester |
8,5% | 9,42% |
Sykefravær | ||
Institusjonstjenesten |
8,5% | 8,86% |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Hjemmebaserte tjenester | ||
Kostnad |
119 552 | 122 986 |
Institusjonstjenesten | ||
Kostnad |
69 891 | 68 698 |
Hjemmebaserte tjenesterHjemmebaserte tjenester hadde et merforbruk på 3 %, noe som utgjør 3 464 tusen Årsak til avvik i Hjemmebaserte tjenester:
|
||
InstitusjonstjenestenInstitusjonstjenesten hadde et mindreforbruk på 2 %, noe som utgjør 1 193 tusen Årsak til avvik i Institusjonstjenesten:
|
||
Tiltak gjennomført for å holde rammen i 2018:Månedlig økonomioppfølging og gode rutiner for å bruke minst mulig overtid er noen av tiltakene vi har gjennomført. Enheten har sterkt fokus på økonomi, og alle mellomledere blir tett fulgt opp gjennom året. |