Noter
Note 1 - Fræna kommunes organisering
Fræna kommunes organisering
Fræna kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som de beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen. I Fræna kommune er det ingen kommunale foretak. Kommunen er eier 100 % av to aksjeselskap.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKSD).
Note 2 - Vesentlige transaksjoner i regnskapet
Fræna kommune har plassert 102,2 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Forvaltning AS og Carnegie AS. For regnskapsåret 2016 er det inntektsført en gevinst på 2,8 mill. kroner. Carnegie har bidratt med 389 tusen kroner og Pareto med 2,4 mill. kroner.
Note 3 - Arbeidskapitalen
Note 4 - Pensjon KLP
Note 5 - Pensjon Statens pensjonskasse (SPK)
Note 6 - Aksjer og andeler
Note 7 - Minsteavdrag
Note 8 - Fond
Note 9 - Ytelser ledende personer og kontrollorgan
Kontrollorgan
År | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Honorar for regnskapsrevisjon | 432850 | 420200 |
Honorar for forvaltningsrevisjon | 275450 | 267400 |
Andre oppgaver revisor | 78700 | 76400 |
Kontrollutvalgssekretær | 332500 | 311000 |
Sum | 1119500 | 1075000 |
Ledende personer
Ledende personer: | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Ordfører | 879 472 | 810 612 |
Varaordfører | 351 789 | 324 240 |
Rådmann | 1 027 520 | 988 000 |
Totalt for ledende personer | 2 258 781 | 2 122 852 |
Note 10 - Mer-/mindreforbruk
Mer-/mindreforbruk | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|
Inndekking merforbruk | 2 613 | 13 549 | ||
Mindreforbruk | 15 442 | 16 295 |
Note 11 - Kundefordringer
Type krav | Sum utestående | Vanskelig å kreve inn |
---|---|---|
Husleie | 487 | 231 |
Barnehage/SFO | 604 | 96 |
Helse- og sosial | 1 016 | 2 |
Kultur | 1 705 | 0 |
Teknisk/byggegebyr | 155 | 0 |
Kommunale avgifter | 3 148 | 95 |
Andre type krav | 15 410 | 350 |
Sum | 22 525 | 773 |
Note 12 - Garantier
Fræna kommune har en eierandel i Romsdalshalvøya Interkommunale Renovasjonsselskap IKS på 19,1 %. Dette betyr at kommunen også hefter for 19,1 % av selskapets gjeld. Dette er ikke med i oversikten ovenfor, men er viktig å være oppmerksom på.
Note 13 - Anleggsmidler avgang/tilgang og avskrivning
Det er i 2016 foretatt en vurdering av kommunens tomter, dette har medført en netto nedskriving på 15,0 mill. kroner.
Note 14 - Gebyrfinansiert selvkosttjenester - etterkalkyle for 2016
Kommentarer
Tabellen nedenfor viser etterkalkyle for betalingstjenester i henhold til Retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester (H-3/14, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, februar 2014). Kommunen benytter selvkostmodellen Momentum Selvkost Kommune.
Selvkost innebærer at kommunens kostnader med å frembringe tjenestene skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene. For å kontrollere at dette ikke skjer må kommunen, etter hvert regnskapsår, utarbeide en selvkostkalkyle som viser selvkostregnskapet for det enkelte gebyrområdet.
I selvkostkalkyen inngår regnskapsmessige driftsinntekter, driftsutgifter eksklusiv regnskapsmessige avskrivninger, kalkulatoriske avskrivninger og rentekostnader, samt henførte indirekte driftsutgifter (administrasjonsutgifter).
Ved beregning av kalkulatoriske avskrivninger skal det i selvkostberegningene gjøres fratrekk av fremmedfinansiering. Kalkulatorisk rentekostnad inngår ikke i kommunens driftsregnskap, men representerer en alternativ avkastning kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kalkulatoriske rentekostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkylerente. Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng. I 2016 var denne lik 1,66 %.
Retningslinjene fastsetter regler for henføring av relevante administrasjonsutgifter som kan inngå i selvkostgrunnlaget. Videre er det bestemt at eventuelle overskudd skal avsettes til bundne selvkostfond. Et overskudd fra et enkelt år skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperiode. En generasjon brukere skal ikke subsidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2016 i sin helhet være disponert innen 2021.
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kommunen også utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplanperiode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunens gebyrsatser. Ved budsjettering er det en rekke usikre faktorer, herunder fremtidig kalkylerente, utvikling av antall brukere og generell etterspørsel. I tillegg til å overholde generasjonsprinsippet, bør kommunen ha målsetting om minst mulig svingninger i de kommunale gebyrene.