Administrasjon
Fakta om enheten - administrasjon
IT: 4 ansatte (inkl. en lærling)
Skatt (inntektsskatt, arbeidsgiveravgift og eiendomsskatt): 2 ansatte (felles for Eide og Fræna)
Økonomi: 1 ansatt (regnskapsavdelingen sitter på Eide)
PCer: 900 Servere: 70
Antall eiendommer med eiendomsskatt: 4 300
Fun fact: Eiendomsskattesedlene for 2017 blir sendt ut i «Svar – Ut» - elektronisk utsending. Dette gjør at kommunen sparer 140 til 150 tusen kroner i porto og håndtering.
Bildet: Økonomisjef og enhetsleder Ole Rødal.
Viktige hendelser og politiske vedtak i 2016
Regjeringen fremmet forslag om statlig skatteinnfordring. Fræna kommune gikk imot en slik endring i sitt høringssvar. Skatteinnfordringen er fortsatt kommunal. Kraftig økning i antallet PCer på oppvekstområdet.
Bildet over: administrasjonsenheten med (fra venstre) IT-sjef Eystein Hjemaas Skjærpe, Kim Ashee Silnes, Kari-Anne S. Lyngstad, IT-lærling Even Bjerksetmyr, skatteoppkrever Eva Gule Male, Torleif Halås, enhetsleder Ole Rødal (foran)
Leverte tjenester
- Skatteinnfordring for Eide og Fræna kommuner samt informasjon og service til innbyggerne. Samla restanser i Fræna kommune er redusert med kr 3 652 445 fra 2015 til 2016. Effektiviteten på innfordringer er enten tett opp til Skatt Midt-Norge sine krav eller over.
- Kontroll hos næringsdrivende (skatt) – 16 kontroller er gjennomført i 2016
- Utskriving av eiendomsskatt for Fræna kommune
- IKT drift, strategi og utvikling herunder support og innkjøp
- Økonomi: Budsjett, rapportering og økonomistyring
- Saksbehandling på våre felt: politiske saker, klagebehandling, fusjon kommunale aksjeselskap mv.
Planprosesser
Avdelingen har levert økonomiplan for 2017 – 2020.
Arbeidet med å samordne fremtidig økonomistyring og IKT drift i ny kommune fra 1.1.2020 er startet opp. Utredning av tilknytning IKT samarbeid blir fullført i 2017.
Forbedringer gjennomført i 2016
Tredje året med Visma Enterprise økonomistyringssystem. Nye moduler tatt i bruk og økt kunnskap om systemet. eBilag og eOrdre er innført.
Forbedret bruk av innkjøpsmodulen i Visma.
Utfordringer
Økt kunnskap om IKT og økt bruk av IKT i kommunen. Kompetansenivået hos brukerne må heves for å møte fremtidens krav. Økt digitalisering og nye bruksområder på teknologi på tvers av fagområder (Velferdsteknologi), uten at IKT avdelingen blir styrket, må medføre en vesentlig omstrukturering, for å møte de nye kravene brukerne og ledelsen stiller til enheten. Disse kravene krever en annen ledelsesforankring enn før.
God økonomistyring, periodiserte budsjett, herunder forståelse og økt bruk av våre systemer.
| Kvalitet | ||
|---|---|---|
| Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
| Kvalitet | ||
Arkivering og skanning av dokumentasjon, taksering av eiendomsskatt |
Ferdig i 2017 | Er i rute, 50% utført |
Bedre og enklere samhandling i organisasjonen |
Økt bruk videokonferanse | To møterom på rådhuset har utstyr + alle med PC |
Redusere utgifter ved bedre bruk av IKT systemer |
redusere | Opplæring fullført |
Økt digitalisering og selvbetjening |
Økt effektivitet | 270 PCer innkjøpt til skoler. Økt digitalisering av helsetjenester, eLæring, årsrapport |
| Nærvær/trivsel | ||
|---|---|---|
| Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
3 | 3,14 |
Medarbeiderundersøkelse |
4,5 | 5,4 |
|
Statliggjøring av skatteinnkreving blir ikke innført. Erfaringer fra Danmark tyder på at det var fornuftig. Enheten gjennomførte flere sosial tiltak på fritiden: Middag i Molde og flere StikkUT-turer. Sammenslåing med Eide fra 1.1.2020 blir en positiv utfordring for enheten. |
||
| Kostnadskontroll | ||
|---|---|---|
| Ramme | Budsjett | Regnskap |
Ramme |
16 250 | 16 116 |
|
Avvik fra budsjettet: avviket var lite Årsak til avvik: Også i 2016 er det gjort tapsføringer for å rydde i balansen (gamle poster). Det har vært stor prisstigning og negativt utslag på valuta på innkjøp lisenser. Innsparing på andre poster gjør at vi kommer i balanse og får et lite mindreforbruk på 134 tusen kroner.
Tiltak for å holde ramme: Har sagt opp noen avtaler og redusert utgifter på andre kontrakter. Dette oppveier langt på vei andre poster som øker. |
||
Total skatteinngang for 2014 - 2016 Fræna kommune
| År | Kommunen | Staten | Fylkes- kommunen | Folketrygda medlemsavgift | Folketrygda arbeidsgiveravgift | Sum |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2014 | 202 | 298 | 45 | 214 | 154 | 913 |
| 2015 | 212 | 314 | 47 | 230 | 160 | 963 |
| 2016 | 222 | 304 | 48 | 233 | 162 | 969 |