Hjemmebaserte tjenester
Fakta om tjenesten - hjemmebaserte tjenester
Hjemmebaserte tjenester er kommunens største enhet, og vi yter tjenester hjemme hos tjenestemottakerne. Vi hadde 238 fast ansatte ved utgangen av året, og i tillegg kommer alle vikarene som heldigvis trår til i hektiske perioder. Det er ca. 360 innbyggere som mottar ulike former for bistand. Enheten er delt i sju soner, se tabell under:
Oversikt over de sju sonene:
Det blir jobbet målrettet i Hjemmebaserte tjenester, og vi har fokus på utvikling og innovasjon. Vi er med i et samarbeidsprosjekt med Høgskolen, KS, Vestnes og Rauma om logistikk i hjemmetjenesten.
Tjenesten er også en viktig praksisarena for læring og faglig utvikling. Det er løpende mottak av studenter fra ulike typer helse, pleie og omsorgsfaglige utdanninger, både på videregående og høgskole/universitetsnivå.
Vi har et godt samarbeid med tillitsvalgte og verneombud, og har felles mål om å yte gode tjenester for innbyggerne og legge til rette for gode arbeidsvilkår for ansatte.
Viktige hendelser og politiske vedtak i 2016
- Handlingsdelen til PROF-planen ble ferdigstilt og politisk behandlet
- Vi hadde et sterkt ønske om å starte med dedikerte ressurser til hverdagsrehabilitering, men det ble det dessverre ikke funnet rom for i budsjettet
Leverte tjenester
Enheten har som hovedansvar å bistå innbyggere med behov for bistand etter vedtak gitt av Forvaltningskontoret. Vi sørger for at innbyggere i kommunen kan bo trygt hjemme, og vi bistår personer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv i en eller flere deler av tilværelsen. Vi sørger for at de har et godt liv. Eksempel på tjenester er praktisk bistand (hjemmehjelp), opplæring i dagliglivets gjøremål, hjemmesykepleie, rehabilitering i hjemmet, middagslevering og følge til fritidsaktiviteter. Behovene varierer mye. Noen har behov for bistand noen timer i måneden, mens andre har behov for to tjenesteytere døgnet rundt.
Forbedringer gjennomført i 2016
- I samarbeid med Institusjonstjenesten har vi satt fokus på lederutvikling internt i enheten
- Flere har fullført videreutdanning som har styrket kompetansen internt
- Vi har fortsatt fokus på en best mulig periodisering av budsjettet, slik at vi til enhver tid har god oversikt over økonomisk status
- Alle stillingshjemler er gjennomgått og oppdatert
Planarbeid
Vi vil være bidragsytere til årlig rullering av PROF-planens handlingsdel, og vil ha sterkt fokus på å få etablert hverdagsrehabilitering som en del av tjenestetilbudet.
Utfordringer
Hjemmetjenesten har et stort behov for bedre og tilrettelagte lokaler raskest mulig. Vi er i gang med å planlegge nye lokaler for hjemmetjenesten.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten/ omsorgsboliger |
4,5 | |
Gjennomsnittlig stillingsstørrelse |
67 | 66 |
Andel ansatte med relevant utdanning fra videregående skole eller høgskole/ universitet |
75 | 73,8 |
Økt lederkompetanse på mellomledernivå, gjennomføre internt lederprogram |
20106/2017 | Påbegynt |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
8,5 | 10,31 |
Medarbeiderundersøkelse |
4,5 | |
Andre kommentarer fra enhetsleder:
|
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Kostnad |
115 874 | 113 236 |
Avvik fra budsjett: Kr. 2 638 000,- i mindreforbruk Årsak til avvik:
Tiltak for å holde ramme:
|