Personal og organisasjon
Fakta om enheten - personal og organisasjon
Enheten består pr. i dag av 5 ansatte hvor 3 i hovedsak arbeider med lønn og to med personal og organisasjonsutvikling.
Bildet: Personal- og organisasjonssjef Borghild Lie Hjellnes
Viktige hendelser og politiske vedtak i 2016
Med en så stor organisasjon som Fræna kommune var det helt nødvendig å styrke personalområdet. I februar 2016 var endelig en personalkonsulent på plass. Mens mesteparten av arbeidet på personalområdet tidligere var daglige driftsoppgaver og ad-hoc saker fikk vi i 2016 større fokus på det systemretta arbeidet. Det var et særlig behov for å ajourføre og revidere personalreglementene. Av de viktigste sakene kan nevnes:
- Lønnspolitisk plan
- Vedtak av etiske retningslinjer for folkevalgte og tilsatte i Fræna kommune
- Innføring av ny livsfasepolitikk for Fræna kommune
- Nye retningslinjer for databriller
- Oppdatering av retningslinjer for sykefravær
- Kompensasjon for merarbeid og møtevirksomhet
- Utarbeidelse av overordnet HMS/IA-handlingsplan
- Organisering av AKAN-arbeidet i kommunen og revidering av retningslinjer for AKAN- arbeid
Våren 2016 signerte vi avtale med Romsdal og Nordmøre interkommunale opplæringskontor. Dette ble gjort for å styrke arbeidet med lærlinger. Vi har allerede sett god effekt av dette samarbeidet. Både lærlingene og ansatte som er veiledere får god oppfølging av opplæringskontoret. Som en ledd i å styrke lærlingeordningen ble økonomiansvaret for lærlingene overført til personal- og organisasjon i 2016. Ved utgangen av 2016 var det 6 lærlinger i kommunen. Målsettingen er at vi til enhver tid skal ha 8-10 lærlinger. I 2017 er det lyst ut etter 8 nye lærlinger.
Leverte tjenester
Hovedmålet for enheten har som tidligere vært at alle ansatte skal få riktig lønn til rett tid. I tillegg skal tjenesten levere kvalitativ god lederstøtte og rådgivning på lønns- og personalområdet. Vi har også et nært samarbeid med tillitsvalgte, vernetjenesten, bedriftshelsetjenesten og NAV Arbeidslivssenter. Med styrkingen av personalområdet greier vi nå å levere gode tjenester på både lønns- og personalområdet.
Bildet: Hanne Melby, Tone Lindseth, Roy Heimen, Laila Hammerøy og Borghild Lie Hjellnes (enhetsleder og personalsjef).
Forbedringer gjennomført i 2016
Innføring av nye moduler i Visma fortsatte i 2016 med innføring av timelister på web. Det er også arbeidet med å bygge opp nye timelister innenfor alle tjenester med unntak av brann- og redning. Vi startet arbeidet med elektroniske personalmeldinger men ble ikke ferdig med dette arbeidet i 2016. Dette arbeidet vil bli ferdigstilt våren 2017. Det ble i 2016 igangsatt opprydding og ajourhold av stillingshjemlene i kommunen. Dette arbeidet fortsetter også i 2017.
Innføring og oppbygging av nye moduler og web-løsninger på lønnsområdet tar mye tid, men vi ser at dette i lengden letter arbeidet mye ute i enhetene. Det bedrer også kvaliteten på tjenestene våre.
Planarbeid i 2016
Prosjektet «Saman om ein betre kommune» skulle videreføres men ble i 2016 lagt litt på vent. Det er oppnevnt en arbeidsgruppe som skal videreføre arbeidet som er satt i gang.
Arbeidet med kompetanseplan er ikke påbegynt. Dette arbeidet haster det å komme i gang med og vil bli prioritert.
Arbeidet med å videreutvikle kvalitetshåndboka ift. interne rutiner ble påbegynt i 2016. Dette arbeidet vil bli videreført i 2017. En samarbeider her med Eide kommune for å få en lik oppbygging av de interne rutinene.
Det vil bli større fokus på nærværsarbeid og oppfølging av sykemeldte. Selv om sykefraværet er på tur ned koster det kommunen mye i løpet av et år. Med god veiledning/opplæring til lederne og tettere oppfølging av ansatte vil fraværet gå ned. Et lavt sykefravær gir også et bedre arbeidsmiljø.
Utfordringer
Enheten vil få mye arbeid i.f.m kommunereformen. Det blir i dette arbeidet viktig å ivareta den enkelte medarbeider og sørge for gode prosesser og godt samarbeidsklima.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Lønn skal på konto senest den 12 hver måned |
100% | 100% |
Alle innkomne sykefravær skal være registrert innen den 13. hver måne |
95% | Ca 95% |
Opplæring til enhetene i Visma: -Personalmelding -Timelister Web -Tidsregistrering |
1.og 2 halvår | Ikke ferdig, gjennomført og ikke klart fra Visma |
Arrangere KLP-kurs for ansatte |
1. halvår | 26.og 27 april 2016 |
Oppbygging av timelister a) Assistenter b) Støttekontakter c) Barnehager d) Renholdere e) Lærervikarer f) Brann- og redning g) Overtidsliste |
1. kvartal | Alt gjenomført, bortsett fra f) |
Gjennomgang og ajourhold av alle stillingshjemler i kommunen |
1. halvår | Under arbeid |
Utarbeide kompetanseplan |
2016 | Ikke påbegynt |
Videreføring av arbeidet med heltids/deltidsproblematikken: - Øke den gj.snittlige stillingsstørrelsen - Redusere tallet på medarbeidere som ønsker større stilling |
75%/20% | 70,7% |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
1% | 1,3% |
Medarbeiderundersøkelsen |
4,5 | 5,4 |
Økninga i sykefraværet siden 2015 skyldes i hovedsak lærlingene som alene stod for 3,4% fravær. Det er kun korttidsfravær i enheten. |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Ramme |
7 101 | 7 227 |
Avvik fra budsjett: Det ble et overforbruk i 2016 på kr. 126 000,- Årsak til avvik:
Tiltak for å holde ramme: Det ble holdt igjen på alle andre utgifter |