NAV - Fræna-Eide
Fakta om enheten - NAV Fræna-Eide
NAV Fræna-Eide betjener innbyggere både fra Fræna og Eide, med Fræna som vertskommune. Enhetens lokaler ligger i Elnesvågen. NAV-veilederne har forhåndsbestilte samtaler både i Elnesvågen og på rådhuset i Eide, samt på arbeidsplasser og legekontor, eller hos andre samarbeidspartnere. I lokalene i Elnesvågen tilbyr enheten i tillegg muligheten for drop-in tre dager i uka.
NAV Fræna-Eide har 8 kommunale ansatte (7,2 stillinger) og 13 statlige ansatte (12,7 stillinger). En av de statlige ansatte jobber halv stilling som NAV-veileder på Hustad fengsel. Enheten følger opp rundt 1.000 personer fra begge kommunene, derav 275 ungdommer under 30 år.
Leverte tjenester
NAV-kontoret driftes i partnerskap mellom kommunen og stat og leverer både kommunale og statlige tjenester.
Enheten bistår arbeidssøkere med å få jobb og arbeidsgivere med å skaffe arbeidskraft.
De gir også råd og veiledning til arbeidsgivere og arbeidstakere for å hindre sykefravær og utstøting fra arbeidslivet.
NAV Fræna-Eide ivaretar kommunens oppgaver etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. De kommunale tjenestene som inngår i enheten er: råd og veiledning, økonomisk veiledning og gjeldsrådgiving, økonomisk stønad, midlertidig botilbud i en nødsituasjon, kvalifiseringsprogram, individuell plan, samt generelt forebyggende virksomhet.
I 2017 ble det gitt gjeldsrådgivning med behov for lengre oppfølging til 25 personer. Dette innebærer kartlegging og inngåelse av utenrettslige gjeldsordninger. I tillegg er det gitt økonomisk rådgivning av kortere varighet til flere personer. 18 personer har avtale om frivillig forvaltning av sin personlige økonomi. Kontoret deltar i gjeldsrådgivernettverket i Romsdal. Gjeldsrådgiver fra NAV Fræna-Eide har holdt flere innbyggerkurs i personlig økonomi som del av nettverket.
Det ble i 2017 utbetalt økonomisk sosialstønad til 202 personer i Fræna kommune. Av disse var 79 under 30 år. I Eide kommune ble det utbetalt økonomisk stønad til 60 personer. Av disse var 15 under 30 år.
Viktige hendelser og politiske vedtak i 2017
Forbedringer i 2017
NAV Fræna-Eide har gjennomført en omorganisering for å redusere bytte av veileder i et oppfølgingsløp og for å kunne gi mer helhetlig oppfølging. I denne forbindelsen har enheten gjennomført flere kompetansehevende tiltak som skal sikre bedre tjenester.
Enheten har videre gjennomført flere forbedringstiltak og kompetansebygging når det gjelder system, rutiner og faglige vurderinger ved behandling av søknader om økonomisk stønad.
Utfordringer
Det er en utfordring i vår kommune at det er for få arbeidsrettede aktivitetstilbud, slik at det er begrensede muligheter for at enheten kan gi alle ungdommer som mottar økonomisk stønad et godt aktivitetstilbud.
Manglende boliger er fortsatt en utfordring for enhetens brukergrupper. Det er behov for rimelige boliger med gode kommunikasjonsmuligheter.
Enheten har hatt utfordringer med å levere gode nok tjenester når det gjelder kvalifiseringsprogram. Det er tilsatt en ny medarbeider og dette arbeidet vil være høyt prioritert i 2018.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Tilby arbeid og aktivitet til ungdom som ikke er i utdanning eller arbeid |
Gi tilbud til alle under 25 år | Enheten har hatt en forbedring i løpet av 2017 og gitt tilbud til de fleste under 25 år senest innen 8 uker, men ønsker å kunne tilby mer individuelt tilpassede og varierte arbeidsrettede aktiviteter. |
Innføre aktivitetsplikt for mottakere av økonomisk stønad |
Prioritere personer under 30 år | De fleste under 30 år får et aktivitetstilbud som følges opp. Tilbudet er imidlertid ofte begrenset på hjelp til egenaktiviteter som cv-skriving, jobbsøk og lignende. Det er behov for flere arbeidsrettede tilbud i kommunen |
Bidra i arbeidet med revisjon av boligsosial handlingsplan |
Delta i arbeidsgruppe og planarbeid | NAV har deltatt i arbeidsgruppen og i planarbeidet. |
Øke medarbeidertilfredsheten |
Bedre måloppnåelse enn i 2016 | Enheten gikk opp med 3,3 poeng og ligger nå på anbefalt verdi |
God økonomistyring |
Holde budsjettrammen | Underforbruk |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
6,5 | 3,6 |
Enheten deltar i den statlige medarbeiderundersøkelsen som gjennomføres på høsten hvert år. Anbefalt verdi er 24. NAV Fræna-Eide har hatt en framgang på 3,3 poeng fra 2016 og ligger på anbefalt verdi i 2017. Det har vært størst framgang når det gjelder kunnskapsutvikling og gjensidig læring, samt forbedringsprosesser. Enheten har hatt stort fokus på sitt kompetansearbeid i 2017 og vil fortsatt ha det i videre arbeid. Enheten skårer lavest på opplevd sikkerhet. Det er planlagt tiltak i enhetens HMS-handlingsplan for 2018 for å gi sikkerhet økt oppmerksomhet. Mål: 24 Resultat: 24 |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Kostnad |
9 440 | 7 480 |
Kommenter: Enheten har hatt et underforbruk på kr 1 960 tusen Årsak til avvik:
|