Hustad barne- og ungdomsskole
Fakta om enheten - Hustad barne- og ungdomsskole
Skolen har 175 elever fordelt på 81 jenter og 94 gutter.
30 ansatte fordelt på inspektør, rektor, merkantil, vernepleier, fagarbeidere, assistenter, lærere og vikarer. Både rektor og inspektør har undervisning.
Skolen tilbyr leksehjelp for 2.-7. trinn
SFO har totalt 37 elever fordelt på ulike plasser (Høst 2017)
Bildet. Rektor og enhetsleder Anne Kristine Løset
Viktige hendelser og politiske vedtak i 2017
Kvalitetsplanen for Frænaskolen er skolens hovedfokus frem til 2020.
Her har vi fokus på de grunnleggende ferdighetene og under temaet Lokal Tilhørighet er arbeidet med markering av skolens 50 års jubileum i 2018 i gang.
8. trinn er på Bjørnsund på leirskole
Svømmebassenget driftes fra 01.09.- 15.06 i skoleåret.
Ungdomstrinnet har 1/1 på elevpc
Skolen har søkt om å bli en dysleksivennlig skole, mottatt en god rapport etter skolebesøket.
Sertifisering av LOGOS
Styrking av leseopplæring i 1. trinn
Skolefrokost for ungdomstrinnet
HOPP/fysisk aktiv læring på alle trinn
Conexus Insight
Forbedringer gjennomført i 2017
Ferdigstilt renovering av byggetrinn 2, musikkrom, toalett og korridorer.
Tilsyn fra Kystlab.
Branntilsyn.
ROS analyse gjennomføres før hver «utflukt»
Planprosesser
Dysleksivennlig skole.
Kvalitetsplanen for Frænaskolen
Renovering, ytterdører skal skiftes, nyt låssystem skal installeres, renholdssone i alle innganger.
Utfordringer
Mat & Helse avdelingen MÅ totalrenoveres.
Garderobene i svømmehallen MÅ renoveres
Brannvarsling ute (brannalarmen varsler bare inne)
Fiber
Rekruttering av ansatte med kompetanse innenfor de lovpålagte arbeidsoppgavene (eks fremmedspråk)
Økende fokus på elevenes psykiske helse/skolevegring (hjelpeapparat fra 16 år, hva med elevene i HELE grunnskolen)
Digital utvikling, behov for pc.
PPT og BUP er underbemannet. Dette medfører store utfordringer og forsinkelser i utredninger og oppfølginger på innmeldte saker.
Skolen har elever med store hjelpebehov for tilrettelegging i skoledagen.
Flere ansatte i etterutdanning og i reduserte stillinger har ført til en del utfordringer spesielt rettet mot utviklingsarbeidet. Skal en drive utviklingsarbeid er det vanskelig med bare ½ staben tilstede.
Overgangen til BOREAL ble en stor utfordring og belastning for skolen, men etter mange måneder med innkjøring har ting roet seg og stabilisert seg.
Kvalitet | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Trivsel blant elevene |
4 | 4,3 |
Nasjonale prøver lesing |
50 | 48 |
Nasjonale prøver engelsk |
50 | 44 |
Nasjonale prøver rekning |
50 | 46 |
Grunnskolepoeng |
40 | 39 |
Kartleggingsprøver - leseferdighet 2. og 3. trinn |
90% | 2. trinn: 83% og 3. trinn: 85% |
Nærvær/trivsel | ||
---|---|---|
Målbeskrivelse | Mål | Resultat |
Sykefravær |
6,5 | Skole: 5,63, SFO: 8,62 |
MedarbeiderundersøkelsenEt aktivt verneombud og lader har fokus på relasjonsarbeid og høy medarbeidertrivsel. Det settes stadig i gang nye tiltak, og planen fra juni 2016 er aktiv. Den nye medarbeiderundersøkelsen(10 faktor) gir oss en ny måte å arbeide på. Det er vi ikke i gang med i 2017, og har inntil videre holdt 2016 plana aktiv. 10 faktor undersøkelsen ble offer for teknisk svikt ved vår enhet.Resultatene viser at vi skårer noe lavt på mestringstro og relevant kompetanseutvikling. Dette vil være vårt fokusområde i arbeidet med medarbeiderundersøkelsen for 2018. |
Kostnadskontroll | ||
---|---|---|
Ramme | Budsjett | Regnskap |
Kostnad |
18 112 | 18 292 |
Avvik: 180 tusen Årsak til avvik: Økte behov for ressurser pga elever med økte behov for spesielt 1/1 oppfølging. Gjesteelever som flytter Innkjøp av elevpc Tiltak gjennomført for å holde rammen i 2017: Tett dialog med skolefaglig rådgiver, kommunalsjef og økonomisjef i fht utfordringer som førte til økte kostnader og reduksjon i inntekt. Vakant lærerstilling fra 01.11.17- Rektor og inspektør har vikartimer og undervisning. |