IKT, kommunikasjon og arbeidsmarkedet
IKT-arbeidet i Hustadvika kommune
ROR IKT
Hustadvika kommune står nå ikke lenger alene om sine IT-tjenester. Fra 1.januar 2023 er Hustadvika et fullverdig medlem av det interkommunale IT-samarbeidet ROR-IKT.
Først og fremst har Kundeservice ROR-IKT tatt over brukerstøtten som ytes til Hustadvika, med de samme systemene som har eksistert fra før.
I tiden som kommer, vil ROR IKT jobbe med å overføre tjenester for Hustadvika til felles datamiljø for ROR-IKT. Prosjektet for dette er startet og vil pågå i 2023.
ROR-IKT består i dag av vel 30 ansatte, og yter IT-tjenester til kommunene Aukra, Hustadvika, Molde, Rauma og Vestnes. Molde kommune er den største og er også vertskommune for samarbeidet.
ROR-IKT har avdelinger for Tjenesteutvikling, Drift og Kundeservice.
Avdeling for Kundeservice betjener kommunenes behov for brukerstøtte i form av svar og hjelp på henvendelser via telefon, e-post, Kundeserviceportal eller direkte oppmøte. Vi sørger for informasjon om IT-tjenester for ansatte og drifter en Kompetanseportal der det publiseres e-læringer, artikler og veiledninger til støtte i arbeidet.
Avdeling for Drift sørger for oppdatert, sikker og stabil drift av IT-infrastruktur. Det vil si nettverk, servere og datasenter med alle installerte fagsystemer, styring av PC-er, nettbrett og mobiltelefoner, samt styringen av databrukere og tilganger. De er delt inn i egne team med hver sine ansvarsområder.
Avdeling for Tjenesteutvikling består av rådgivere med ansvar innen hver sine fagsektorer. De er involvert i de ulike faggruppene som består av representanter fra hver kommune som har inngående kjennskap til arbeidet innen sin sektor. Rådgiverne koordinerer aktiviteter knyttet til digitale verktøy som støtter sektoren, og fungerer som strategiske rådgivere for digital transformasjon i tjenesteproduksjonen.
Helseplattformen
Hustadvika kommune skal innføre Helseplattformen i organisasjonen i Q4 2023. Forberedelsene før denne innføringer en mange og relativt omfattende både teknisk og organisasjonsmessige, og det har vært krevende å henge med på alle de tidsfristene som har vært gitt i forbindelse med oppstarten av dette arbeidet. Samarbeidet mellom Innføringsleder og IKT-avdelingen har gått bra, og dette har hjulpet oss å være Ajour i forhold til fristene vi har fått.
Kommunikasjon
Digitale medier
Vi jobber året rundt med innholdet på hjemmesiden www.hustadvika.kommune.no Vi har som mål at alt av innhold skal være oppdatert til enhver tid. Vi har bygd opp siden slik at artiklene som presenterer tjenestene våre skal være mest mulige like og gjenkjennbare for de som bruker siden. Tjenesteartiklene sier noe om hva du får av tjenester og hvordan du går frem for å motta tjenesten, hvem som kan få tilbudet, søknadsfrister, priser og hvordan du går frem for å klage. Vi legger også ut viktig og nyttig informasjon om det som skjer i kommunal regi.
Hjemmesiden har gått fra å være en tradisjonell informasjonskanal til å bli et sted innbyggerne og andre kan benytte seg av våre selvbetjeningsløsninger hele døgnet. Nettsidene har blitt et sentralt verktøy til å oppnå bedre kundeservice og økt effektivisering for både innbyggere og ansatte. Nyheter som legges ut på siden deler vi også på kommunens Facebook-side. Vi har også to Instagramkontoer. Hustadvika kommune-kontoen bruker vi til å dele kommunal informasjon på. Opplev Hustadvika-kontoen bruker vi til å poste flotte naturbilder fra kommunen vår. Noen er tatt av ansatte i kommunen, andre bilder spør vi om lov til å re-poste på vår side. Fint å kunne markedsføre den flotte kommunen vår på denne måten også.
I 2020 og 2021 hadde hjemmesiden veldig godt besøk pga korona og stadige endringer i anbefalinger og lovverk. Da lå vi på 7000 unike brukere hver dag i midtuke og noe lavere på helg. I 2022 har besøket naturlig nok gått ned. Rundt 3000 unike brukere besøkte siden hver ukedag, og noe mindre på helg.
Sidene med mest besøk i 2022 var:
Ledige stillinger
Informasjon til ansatte
Innsyn (politiske sakspapirer)
Finn ansatt
Innsyn (elektronisk postjournal)
Sosiale medier
Facebook:
Hustadvika har egen Facebook-side med ca. 3500 følgere. Her deler vi blant annet nyttig og viktig informasjon om det som skjer i kommunen vår, minner om tidsfrister for å søke om kommunale tjenester og deler hyggelige hendelser som skjer rundt om i enhetene våre.
Kommunen har egen Instagramkonto som heter Opplev Hustadvika, med flotte bilder som følges av ca 2200 personer. Kontoen inneholder bilder og videosnutter av den flotte kommunen vår, der vi etter avtale deler bilder/snutter lagt ut av flinke hobbyfotografer og bilder tatt av dyktige ansatte i organisasjonen vår.
Vi har også opprettet en mer kommunalt rettet Instagramkonto som i dag har 450 følgere. Her deler vi kommunale nyheter og glimt fra arbeidshverdagen til politikere og ansatte.
Arbeidsmarked
Arbeidskommune for bosatte i Hustadvika kommune
Antall 2022 | Prosent 2022 | |
Hustadvika | 3821 | 55,01 % |
Molde | 1974 | 28,42 % |
Aukra | 135 | 1,94 % |
Averøy | 109 | 1,57 % |
Kristiansund | 101 | 1,45 % |
Bergen | 89 | 1,28 % |
Oslo kommune | 88 | 1,27 % |
Ålesund | 85 | 1,22 % |
Trondheim | 72 | 1,04 % |
Sokkelen | 71 | 1,02 % |
Stavanger | 50 | 0,72 % |
Sandnes | 24 | 0,35 % |
Gjemnes | 24 | 0,35 % |
Vestnes | 22 | 0,32 % |
Sunndal | 21 | 0,30 % |
Sola | 19 | 0,27 % |
Rauma | 16 | 0,23 % |
Bærum | 13 | 0,19 % |
Porsgrunn | 10 | 0,14 % |
Ulstein | 10 | 0,14 % |
Andre | 192 | 2,76 % |
Bostedskommune for sysselsatte i Hustadvika kommune
Bostedkommune for sysseltsatte i Hustadvika | Antall 2022 | Prosent 2022 |
Hustadvika | 3821 | 79,52 % |
Molde | 545 | 11,34 % |
Averøy | 100 | 2,08 % |
Aukra | 70 | 1,46 % |
Kristiansund | 50 | 1,04 % |
Gjemnes | 42 | 0,87 % |
Ålesund | 26 | 0,54 % |
Trondheim | 13 | 0,27 % |
Vestnes | 12 | 0,25 % |
Andre | 126 | 2,62 % |