Noter
Kommentarer til regnskapet 2021
Generelle kommentarer
Hustadvika kommunes regnskap synliggjør alle aktiviteter i kommunal regi samtidig som de beskriver omfanget av tjenesteproduksjonen. I Hustadvika kommune er det ingen kommunale foretak.
Kommunen eier 100 % av to aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS og Aspekt Hustadvika AS.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS).
Regnskapsprinsipper og vurderingsregler
Kommuneregnskapet er finansielt orientert, og skal vise all tilgang på og bruk av midler i året. Inntekter og utgifter skal tidsmessig plasseres i det året som følger av anordningsprinsippet. Anordningsprinsippet betyr at alle kjente utgifter og inntekter i løpet av året som vedrører kommunens virksomhet skal komme frem av drifts- eller investeringsregnskapet i året enten de er betalt eller ikke.
Regnskapet er avlagt i henhold til god kommunal regnskapsskikk, herunder kommunale regnskapsstandarder (KRS) utgitt av Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS).
Kommentarer til regnskapet
2021 er Hustadvika kommunes andre driftsår. Eide kommune og Fræna kommune gikk inn i den nye kommunen med et samlet merforbruk i 2019 på ca. 20 mill. kroner. Kommunen var klar over dette forholdet ved sammenslåingen og det ble satt i gang mange tiltak for å redusere driftsnivået i 2020. Dette arbeidet er videreført inn i 2021.
Regnskapsåret 2021 var et veldig spesielt år som følge av pandemien, slik som 2020 var det av samme årsak. Pandemien har påvirket oss alle også dette året. Kommunen har hatt smittesporing, vaksinering og utfordringer i forhold til pandemien på alle felt. Sentrale myndigheter har bevilget midler og det er lagt til rette for å takle situasjonen på best mulig måte på mange områder.
Skatteinntektene har vært betydelig bedre enn forutsatt av myndighetene. Også på andre områder er inntektene økt. Samlet viser rammeområdene et betydelig merforbruk. Kommunedirektøren mener at regnskapsåret 2021, slik som i 2020, er betydelig påvirket av pandemien og store endringer i ytre forhold. Det er derfor vanskelig å bruke dette året som en sterk indikator på situasjonen i kommunen, det gjelder både tjenesteleveransen og økonomien. Kommunen vil dra med seg merforbruket på rammeområdene videre mens de store merinntektene ikke kan forventes å bli videreført.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultatet i 2021 endte med et positivt resultat på 55,4 (3,4) mill. kroner. Det er 50,9 mill. kroner bedre enn budsjett.
Rammetilskuddet
Det ble gjort betydelige endringer i rammetilskuddet gjennom året. Det kom ekstra midler fra staten i forbindelse med pandemien og det meste av dette kom gjennom rammetilskuddet fra staten. Det er samlet mottatt 21,8 (15,5) mill. kroner i ekstra tilskudd. 12 millioner kroner ble fordelt ut på rammeområdene i 2021 i sak om revidert budsjett I.
Regnskapet viser en merinntekt på 2,6 mill. kroner i forhold til budsjett. Dette skyldes skjønn fra statsforvalteren mottatt sent i 2021.
Skatteinntektene
Skatteinntektene har en merinntekt på 16,2 mill. kroner. Skatteinngangen siste del av året ble betydelig bedre enn budsjettert.
Utjevning skatteinntekter
Utjevning skatteinntekter ble betydelig høyere enn forventet. Kommunen hadde budsjettert 52,2 mill. kroner, men mottok hele 82,8 mill. kroner. Dette er en merinntekt på 30,6 mill. kroner. Hustadvika kommune har ved revidering av budsjettet brukt tall fra sentrale myndigheter og beregninger fra KS. Bildet ble betydelig endret på slutten av året. Det kom overraskende på sentrale myndigheter at økonomien raskt hentet seg inn, sysselsettingen kom raskt tilbake og skatteinngangen for landet ble meget god.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatt har en merinntekt på 53 tusen kroner. Avviket er ubetydelig.
Øremerkede statstilskudd
På posten øremerkede statstilskudd har kommunen i 2021 inntektsført 41 mill. kroner. Dette gir en mindreinntekt på 1,9 mill. kroner i forhold til budsjett. Dette skyldes mindreinntekt på tilskudd ressurskrevende brukere.
Pensjonsutgifter
Pensjon ga kommunen 9,1 mill. kroner i mindreutgift i forhold til budsjett. Kommunen selv gjør anslag på disse utgiftene i budsjettet og endelige oppgaver fra KLP og SPK er tilgjengelige først tidlig inn i det nye året. Avviket er stort og skyldes at avkastningen på midler i KLP ble betydelig høyere enn forventet. I tillegg var det endringer i innretningen av pensjonskassen som virket inn.
Finansinntekter og finansutgifter
Avdrag er omtrent akkurat på budsjett mens renteutgiftene viser en mindreutgift på 5,9 mill. kroner. Dette skyldes at rentenivået var lavt hele året.
Hustadvika kommune har 108 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management og Odin Forvaltning per 31.12.2021. I 2021 viser posten 9,3 mill. kroner i avkastning. Budsjettet er på 4,5 mill. kroner. Merinntekt i forhold til budsjett utgjør altså 4,8 mill. kroner. Særlig de siste månedene i 2021 fikk kommunen god avkastning på sine midler.
Rammeområdene
Rammeområdene (skoler, barnehager osv.) i Hustadvika kommune hadde samlet et merforbruk i forhold til budsjett på 23 mill. kroner i 2021. Merforbruket i 2020 var på 8 mill. kroner.
Disposisjonsfondet
Regnskapet i Hustadvika kommune kommer ut i balanse i 2021 etter at det er overført 61,4 mill. kroner til disposisjonsfondet. I fjor brukte kommunen 19,4 mill. kroner av disposisjonsfondet. I år overføres 46 mill. kroner mer enn budsjettert.
Disposisjonsfondet utgjør nå per 31.12.2021 100,4 (38,9) mill. kroner. Det utgjør 7,7 prosent av driftsinntektene. Kommunestyrets målsetting på dette området er på 5 % (om lag 65 mill. kroner).
Målsettinger
Kommunestyret har satt opp tre målsettinger for økonomien i Hustadvika kommune. Nedenfor følger kommentarer på disse tre punktene og resultatet per 31.12.2021.
Netto driftsresultat på 1,75 % av driftsinntektene:
Netto driftsresultat ble positivt med 55 mill. kroner. Det er 51 mill. kroner bedre enn budsjettert og utgjør 4,3 % av driftsinntektene. Kommunestyrets målsetting er et netto driftsresultat på 1,75 % som utgjør 21 mill. kroner.
Disposisjonsfond tilsvarende 5 % av brutto driftsinntekter:
Disposisjonsfondet utgjør per 31.12.2021 100,4 mill. Kroner. Dette utgjør 7,7 % av brutto driftsinntekter.
Gjeldsgrad på 100 %:
Målsettingen er en gjeldsgrad på maksimum 100 % av samlet gjeld korrigert for gjeld på selvkostområdene. I 2021 utgjør gjeldsgraden om lag 80 prosent av sum driftsinntekter. I gjeldende økonomiplan vil gjeldsgraden være på 130 % i 2025, men synkende de siste årene av planen. Det er usikkert om når målet kan nås.
Etikk
Kommunens etiske retningslinjer gjelder for både ansatte og folkevalgte. De etiske retningslinjene skal medvirke til at alle kan utføre vervene og arbeidsoppgavene sine på en etisk forsvarlig og god måte. Etikk er en systematisk vurdering på hva som er rett og galt.
De etiske retningslinjer er tett knyttet opp mot kommunens grunnverdier IDAR som er nedfelt i kommunes arbeidsgiverpolitikk. IDAR står for:
IMØTEKOMMENDE
DYKTIG
ANSVARLIG
RESPEKT
De etiske retningslinjene blir sendt ut til alle nytilsatte og disse må signeres med bekreftelse på at den ansatte har forstått og godkjent retningslinjene.
De etiske retningslinjene har også vært tema i grunnopplæring i arbeidsmiljø som har vært gjennomført for verneombud og tillitsvalgte (40 timers HMS-kurs) og ledere (15-timers HMS-kurs).
Lederne skal gjennomgå de etiske retningslinjene med sine ansatte minst en gang pr. år. Ordfører skal minst to ganger i valgperioden gjennomgå og drøfte retningslinjene. Det ble ikke gjennomført opplæring i de etiske retningslinjene for lederne i 2021. Dette må prioriteres i 2022.
Livsfasepolitikk
Livsfasepolitikken vår skal avspeile likeverdighet for ansatte i alle aldersgrupper, og organisasjonen skal være preget av mangfold. Målet er at medarbeiderne skal oppleve arbeidsglede og engasjement og at den kompetansen de har blir brukt på best mulig måte.
Det er også et mål at livsfasepolitikken skal bidra til utvikling av helsefremmende arbeidsplasser og forebygge at arbeidstakere blir sykemeldt og faller ut av arbeidslivet.
Det siste året har vi hatt flere saker der ansatte har fått nytt arbeidssted eller endret arbeidssituasjon. I disse sakene har livsfasepolitikken blitt aktivt brukt. Dette har vært til fordel både for arbeidstaker og for arbeidsgiver.
Livsfasepolitikken til Hustadvika kommune er nærmere beskrevet i eget kapittel i personalhåndboka.
Heltidskultur
Gjennomsnittlig stillingsstørrelse i kommunen lå ved utgangen av 2021 på 78,9%. For kvinner var gjennomsnittlig stillingsstørrelse 79,3% og for menn 74,4%. Trenden viser at gjennomsnittlig stillingsstørrelse har gått litt ned fra 2020.
Fræna kommune etablerte i 2018 en arbeidsgruppe som skulle bidra til å øke andelen heltidsansatte. Dette arbeidet er videreført i Hustadvika kommune og vi er deltakere i et prosjekt som gjelder etablering av heltidskultur. KS konsulent bistår med sin erfaring og kompetanse. Satsingen er forankret hos både kommunedirektør, ordfører og hovedtillitsvalgte. Heltidskultur er en av flere strategier for å nå hovedmålet om å være en fremtidsrettet og fleksibel organisasjon.
Det var våren 2020 planlagt en heltidskulturkonferanse sammen med Molde kommune og KS, men denne ble avlyst på grunn av Covid-19. Samlingen ble gjennomført 15.09.21 på Scandic Seilet som et startskudd på heltidskulturprosjektet. Arbeidsgruppen har særlig søkelys på pleie- og omsorgstjenesten hvor andelen deltidsansatte er størst. Arbeidsgruppen har definert hva kommunen mener med heltidskultur og satt opp hovedmål og delmål for arbeidet med heltidskultur.
Vesentlige transaksjoner i regnskapet - 2022
Endring regnskapsprinsipp
I 2021 er det ikke korrigert feil
fra tidligere år som er av vesentlig betydning for å bedømme kommunens resultat
og stilling.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat i 2021 endte med et positivt resultat på 55,4 (3,4) mill. kroner. Det er 50,9 mill. kroner bedre enn budsjett.
Pandemien har i betydelig grad påvirket Hustadvika kommunes økonomi og resultat også i 2021. Det er samlet mottatt 21,8 (15,5) mill. kroner i ekstra tilskudd gjennom året. 12 millioner kroner ble fordelt ut på rammeområdene i 2021 i sak om revidert budsjett I.
Rammetilskuddet, øremerkede tilskudd, eiendomsskatt og skatteinntekter
Det ble gjort betydelige endringer i rammetilskuddet gjennom året. Det kom ekstra midler fra staten i forbindelse med pandemien og det meste av dette kom gjennom rammetilskuddet fra staten. Regnskapet viser en merinntekt på 2,6 mill. kroner i forhold til budsjett. Dette skyldes skjønn fra statsforvalteren mottatt sent i 2021 til å dekke utgifter i forbindelse med pandemien.
Utjevning skatteinntekter ble betydelig høyere enn forventet. Kommunen hadde budsjettert 52,2 mill. kroner, men mottok hele 82,8 mill. kroner. Dette er en merinntekt på 30,6 mill. kroner. Hustadvika kommune har ved revidering av budsjettet brukt tall fra sentrale myndigheter og beregninger fra KS. Bildet ble betydelig endret på slutten av året. Det kom overraskende på sentral myndigheter at økonomien raskt hentet seg inn, sysselsettingen kom raskt tilbake og skatteinngangen for landet ble meget god.
Eiendomsskatt har en merinntekt på 53 tusen kroner. Avviket er ubetydelig.
Skatteinntektene har en merinntekt på 16,2 mill. kroner. Skatteinngangen siste del av året ble betydelig bedre enn budsjettert.
På posten øremerkede statstilskudd har kommunen
i 2021 inntektsført 41 mill. kroner. Dette gir en mindreinntekt på 1,9 mill.
kroner i forhold til budsjett. Dette skyldes mindreinntekt på tilskudd ressurskrevende brukere.
Pensjonsutgifter
Pensjon ga kommunen 9,1 mill. kroner i mindreutgift i forhold til budsjett. Kommunen selv gjør anslag på disse utgiftene i budsjettet og endelige oppgaver fra KLP og SPK er tilgjengelige først tidlig inn i det nye året. Avviket er stort og skyldes at avkastningen på midler i KLP ble betydelig høyere enn forventet. I tillegg var det endringer i innretningen av pensjonskassen som virket inn.
Finansinntekter og finansutgifter
Avdrag er omtrent akkurat på
budsjett mens renteutgiftene viser en mindreutgift på 5,9 mill. kroner. Dette
skyldes at rentenivået var lavt hele året.
Hustadvika kommune har 115,6 mill. kroner til forvaltning hos Pareto Asset Management og Odin Forvaltning ved årsskiftet. I 2021 viser posten 9,3 mill. kroner i avkastning. Budsjettet er på 4,5 mill. kroner. Merinntekt i forhold til budsjett utgjør altså 4,8 mill. kroner. Særlig de siste månedene i 2021 fikk kommunen god avkastning på sine midler.
Rammeområdene
Rammeområdene (skoler, barnehager osv.) i Hustadvika kommune hadde samlet et merforbruk i forhold til budsjett på 23 mill. kroner i 2021. Merforbruket i 2020 var på 8 mill. kroner.
Note 1 - Arbeidskapitalen...
Endring balansen
Balanseregnskapet : | 31.12. | 01.01. | Endring |
2.1 Omløpsmidler | 508 108 | 482 884 | |
2.3 Kortsiktig gjeld | 159 083 | 161 575 | |
Arbeidskapital | 349 025 | 321 309 | 27 716 |
Drifts- og investeringsregnskapet : | Beløp | ||
Driftsregnskapet | |||
Sum driftsutgifter | 1 184 213 | ||
Sum driftsinntekter | -1 295 950 | ||
Netto finansutgifter | 56 304 | ||
Netto driftsresultat | 55 433 | ||
Investeringsregnskapet | |||
Sum investeringsutgifter | 258 213 | ||
Sum investeringsinntekter | -254 817 | ||
Netto utgifter videreutlån | 128 | ||
Netto utgifter i investeringsregnskapet | 3 524 | ||
Netto tilgang/bruk i drifts- og investeringsregnskapet | 51 909 | ||
Endring ubrukte lånemidler (økning +/reduksjon-) | -24 193 | ||
Endring i regnskapsprinsipp ført direkte mot egenkapital | 0 | ||
Endring arbeidskapital i drifts- og investeringsregnskapet | 27 716 | ||
Differanse | 0 |
Note 2 - Kapitalkonto
Saldo 01.01. | 426 129 |
Økning av kapitalkonto (kreditposteringer) | |
Aktivering av fast eiendom og anlegg | 239 936 |
Reversert nedskrivning av fast eiendom og anlegg | 0 |
Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler | 14 649 |
Kjøp av aksjer og andeler | 50 |
Reversert nedskrivning av aksjer og andeler | 0 |
Utlån | 11 886 |
Aktivert egenkapitalinnskudd pensjonskasse | 2 385 |
Avdrag på eksterne lån | 58 699 |
Økning pensjonsmidler | 12 742 |
Endring skyldig arbeidsgiveravg. Pensjonsforpliktelser | -6 970 |
Reduksjon av kapitalkonto (debetposteringer) | |
Avgang fast eiendom og anlegg | 5 188 |
Av- og nedskriving av fast eiendom og anlegg | 43 966 |
Avgang utstyr, maskiner og transportmidler | 0 |
Av- og nedskrivning av utstyr, maskiner og transportmidler | 11 610 |
Avgang aksjer og andeler | 278 |
Nedskrivning av aksjer og andeler | 1 324 |
Avdrag på utlån | 5 504 |
Avskrivning utlån | 549 |
Reduksjon egenkapitalinnskudd pensjonskasse | 0 |
Bruk av midler fra eksterne lån | 201 539 |
Reduksjon pensjonsmidler | |
Økning pensjonsforpliktelser | -50 631 |
Urealisert kurstap utenlandslån | |
Saldo 31.12. | 540 179 |
Note 3 - Endring regnskapsprinsipp
Kommunen har ikke gjort noen endringer i regnskapsprinsipp i 2021.
Note 4 - Anleggsmidler
IT-utstyr, kontor-maskiner | Anleggs-maskiner mv. | Brannbiler, tekniske anlegg | Boliger, skoler, veier | Adm.bygg, sykehjem mv. | Tomte-områder | SUM | |
Bokført verdi pr 1.1.2021 | 18 888 | 36 952 | 96 741 | 986 783 | 234 016 | 137462 | 1 510 842 |
Årets tilgang | 5 312 | 4 480 | 19 070 | 199 069 | 19 817 | 6835 | 254 583 |
Årets avgang | -5188 | -5 188 | |||||
Årets avskrivninger | -5 170 | -5 852 | -6 285 | -33 108 | -6 460 | -56 875 | |
Årets nedskrivninger | 0 | ||||||
Reverseringer av nedskrivninger | 0 | ||||||
Bokført verdi pr. 31.12.2021 | 19 030 | 35 580 | 109 526 | 1 152 744 | 247 373 | 139 109 | 1 703 362 |
Tap ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Utnyttbar levetid, inntil | 5 år | 10 år | 20 år | 40 år | 50 år | Ingen avskriving | |
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Tomtefelt er ikke anskaffelseskost men inngående balanse 2021.
Det er ikke gjort nedskrivninger i 2021
Fra bevilgningsoversikt investering | 255 777 |
Tilgang (aktivert i anleggsmodul) | 254 585 |
Ikke aktivert | 1 192 |
Sum | 255 777 |
Note 5 - Aksjer og andeler
Selskapets navn | Org.nr. | Balanse-konto | Antall | Eierandel | Eventuell markeds-verdi | Bokført pr. 31.12.2020 | Bokført pr. 31.12.2021 |
KLP - Egenkapitalinnskot * | 938708606 | 221550001 | 34 238 437 | 36 624 362 | |||
Eigedomsselskapet Norlund AS | 930925357 | 221152001 | 300 | 100,00 % | 32 769 263 | 11 207 588 | 11 207 588 |
Aspekt Hustadvika AS | 968185950 | 221152002 | 275 | 100,00 % | 1 170 000 | 1 170 000 | |
Eide Vassverk SA | 970062777 | 221210007 | 73 | 6,00 % | 453 000 | 453 000 | |
Molde Lufthavnutvikling AS | 985615462 | 221152005 | 60 | 3,23 % | 358 041 | 360 900 | 358 041 |
SMK Utvikling (Prebio, Alsco, Kystlab) | 986208933 | 221152003 | - | 0,00 % | - | 277 840 | 0 |
Gass Ror IKS | 989633902 | 221650000 | 400 000 | 11,11 % | 200 000 | 200 000 | |
Møre og Romsdal Revisjon SA | 923746552 | 221210002 | 6,90 % | 180 000 | 180 000 | ||
Gassvegen AS | 912254941 | 221152012 | 300 | 31,22 % | 80 577 | 100 744 | 80 577 |
Bølgen Invest AS | 986606890 | 221210008 | 1 000 | 0,07 % | 100 000 | 100 000 | |
Protomore kunnskapspark AS | 981036093 | 221120000 | 100 | 0,71 % | 77 610 | 77 610 | |
Astero AS | 919635657 | 221152007 | 137 | 5,74 % | 1 694 141 | 53 500 | 53 500 |
Visit Nordmøre og Romsdal AS | 986702628 | 221210001 | 35 498 | 3,80 % | 44 100 | 44 100 | |
Samspleis AS | 887493952 | 221210006 | 3 | 0,85 % | 30 000 | 30 000 | |
Langfjordforbindelsen AS | 886281692 | 221210004 | 11 | 2,31 % | 17 144 | 17 144 | |
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum AS | 931564374 | 221210005 | 425 | 0,29 % | 12 104 | 12 913 | 12 104 |
Nordmøre Fiskebåt AS | 994298364 | 221210000 | 100 | 1,13 % | 10 000 | 10 000 | |
Muritunet AS | 961721652 | 221152010 | 80 | 3,35 % | 8 000 | 8 000 | |
Møreaksen AS | 942390742 | 221152013 | 170 | 0,23 % | 1 580 | 2 788 | 1 580 |
Varde AS | 918337679 | 221152006 | 4 | 0,07 % | 1 000 | 0 | |
Skaret Skisenter SA | 982796954 | 221210003 | 8 000 | 8 000 | |||
Biblioteksentralen SA | 910568183 | 221152009 | 2 100 | 2 100 | |||
EBRL - hus 5 vest, 1. etg. | 221830001 | 32 400 | 32 400 | ||||
EBRL - hus 6 øst. 1. etg. | 221830002 | 32 300 | 32 300 | ||||
EBRL - hus 6 vest, 1. etg. | 221830003 | 32 300 | 32 300 | ||||
EBRL - hus 6 vest. sokkel | 221830005 | 22 514 | 22 514 | ||||
EBRL - hus 5 vest, sokkel | 221830000 | 22 294 | 22 294 | ||||
EBRL - hus 6 øst. sokkel | 221830004 | 20 300 | 20 300 | ||||
Helseinnovasjonssenteret AS | 923766553 | 221152014 | 5 | 5,55 % | - | 50 000 | |
Sum aksjer/andeler | 48 717 772 | 50 849 814 |
Andre eierandeler
Hustadvika kommune har også eierandeler i følgende selskap: | Andel |
Møre og Romsdal Havn IKS | 18 % |
Krisesenteret for Molde & Omegn IKS | 18,3 % |
Romsdalshavøya Interkomm,Renovasjon.selskap (RIR) | 22,5 % |
Note 6 - Utlån
Utlånt til | Utestående 31.12. | Utestående 01.01. | Tap på hovedstol | Tap påløpte renter mv. | Samlet tap |
Utlån finansiert med innlån: | |||||
Boligsosiale formål (startlån) | 56 879 743 | 51 017 148 | |||
Tapsdeling Husbanklån | 270 445 | 270 445 | |||
Sum lånefinansierte utlån | 56 879 743 | 51 017 148 | 270 445 | 0 | 270 445 |
Utlån finansiert med egne midler: | |||||
37 lån pr. 31.12.2020. Dette er en økning på 9 lån gjennom 2020 | 656 051 | 823 672 | 0 | 0 | 0 |
Sum egenfinansierte utlån | 656 051 | 823 672 | 0 | 0 | 0 |
Sum | 57 535 794 | 51 840 820 | 270 445 | 0 | 270 445 |
Note 7 - Finansielle omløpsmidler
Aktivaklasse | Finans-reglement | Balanseført verdi 01.01 | Balanseført verdi 31.12 | Resultatført verdiendring |
Rentepapirer | §2 | 100 409 | 101 168 | 757 |
Aksjer/aksjefond | §3 | 30 910 | 28 793 | 4 982 |
Sertifikater | §3 | - | ||
Obligasjoner | §3 | 84 443 | 79 674 | 4 131 |
Sum | 215 762 | 209 635 | 9 870 |
Pareto
Pareto | 01.01.2021 | Uttak | Innskudd | 31.12.2021 | Endring i 2021 | Avkastning |
Likviditetsfond | 50 201 | - | 50 620 | 419 | 419 | |
Aksjer | 16 829 | 3 500 | 15 201 | -1 628 | 1 872 | |
Obligasjoner | 43 114 | 4 500 | 40 860 | -2 254 | 2 246 | |
Sum Pareto | 110 144 | 8 000 | - | 106 681 | -3 882 | 4 118 |
Odin
Odin | 01.01.2021 | Uttak | Innskudd | 31.12.2021 | Endring i 2021 | Avkastning |
Likviditetsfond | 50 208 | 50 548 | 340 | 340 | ||
Aksjer | 14 082 | 2 600 | 13 592 | -490 | 2 110 | |
Obligasjoner | 41 329 | 5 400 | 38 814 | -2 515 | 2 885 | |
Sum Odin | 105 619 | 8 000 | 0 | 102 954 | -2 665 | 5 335 |
Sum
01.01.2021 | Uttak | Innskudd | 31.12.2021 | Endring i 2021 | Avkastning | |
Likviditetsfond | 100 409 | - | 101 168 | 759 | 759 | |
Aksjer | 30 911 | 6 100 | 28 793 | -2 118 | 3 982 | |
Obligasjoner | 84 443 | 9 900 | 79 674 | -4 769 | 5 131 | |
Sum | 215 763 | 16 000 | - | 209 635 | -6 128 | 9 872 |
Note 8 - Rentesikring
Langsiktig gjeld med fast rente
Lån nr. | Volum (mill.) | Siste forfall | Rente-binding til | Betaler | Finans-reglementet |
Kommunalbanken 2008.0551 | 36,2 | sep.25 | sep.25 | 2,41% | § 4 |
Danske Bank NO0010877202 | 197,0 | mar.25 | mar.25 | 1,87% | § 4 |
Rentebytteavtaler
Swap i bank | Volum (mill.) | Løper fra dato | Løper til dato | Betaler | Mottar | Formål med sikringen | Finans-reglementet |
Danske Bank | 60 | sep.16 | sep. 26 | 1,50% | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
DNB 21/31 | 60 | sep.21 | sep. 31 | 0,76% | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
Sparebank 1 SMN | 35 | mar.17 | mar. 27 | 2,02 % | 6M nibor | Kontanstrømsikring | § 4-3 |
Note 9 - Langsiktig gjeld
Lånesaldo 31.12. 2021
Beløp | Gjennomsnittlig løpetid (år) | Rente 31.12.2021 | |
Lån til egne investeringer | 1 316 108 | 3,06 | 1,26% |
Lån til andres investeringer | |||
Lån til innfrielse av kausjoner | |||
Lån til videreutlån | 81 274 | 18,22 | 0,73% |
Sum bokført langsiktig gjeld | 1 397 382 | 3,90 | 1,22% |
'Herav finansielle leieavtaler | |||
Lån som forfaller i 2022 | 353 000 | 0,20 | 1,06% |
Herav lån som må refinansieres | 353 000 | 0,20 | 1,06% |
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser
Langsiktig gjeld 31.12.2021 | Rente 31.12.2021 | |
Langsiktig gjeld med fast rente : | 233 219 | 1,95 % |
Langsiktig gjeld med flytende rente : | 1 164 163 | 1,08% |
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser inkludert rentebytteavtaler
Fordeling av langsiktig gjeld etter rentebetingelser inkludert rentebytteavtaler | Langsiktig gjeld 31.12.2021 |
Langsiktig gjeld med fast rente | 388 219 |
Langsiktig gjeld med flytende rente | 1 009 163 |
Note 10 - Avdrag på lån
Avdrag på lån til investering i varige driftsmidler
Kommunen skal betale årlige avdrag som samlet skal være minst lik størrelsen på kommunens avskrivninger i regnskapsåret, justert for forholdet mellom størrelsen på lånegjelden og størrelsen på kommunens eller fylkeskommunens avskrivbare anleggsmidler.
Forholdet mellom betalte avdrag og minimumsavdrag
2021 | 2020 | |
Sum avskrivninger i året | 56 875 | 51 260 |
Sum lånegjeld pr 1.1. | 1 201 956 | 1 136 436 |
Anleggsmidler pr. 1.1 | 1 373 381 | 1 265 327 |
Bergnet minimumsavdrag | 49 776 | 46 038 |
Utgiftsførte avdrag i driftsregnskapet | 53 194 | 42 673 |
Avvik | 3 418 | -3 365 |
Avdrag på lån til videre utlån og forskotteringer
Mottatte avdrag på videreutlån og refusjoner av gitte forskotteringer finansiert med lån kan bare finansiere avdrag på lån eller nye utlån, jf KL 14-17, 2. ledd. Dersom slike mottatte avdrag benyttes til å betale avdrag på lån etter KL § 14-15 første og andre ledd og § 14-16, skal dette ikke redusere minimumsavdraget, jf KL § 14-18 tredje ledd.
2021 | 2020 | |
Mottatte avdrag på startlån | 5 377 | 7 514 |
Utgiftsførte avdrag i investeringsregnskapet | 5 234 | 4 750 |
Avsetning til/bruk av avdragsfond | 143 | 2 764 |
Saldo avdragsfond 31.12. | 10 431 | 10 289 |
Note 11 - Pensjoner
Premiefondet er et fond for tilbakeført premie og overskudd. Eventuelle midler på premiefondet kan bare brukes til fremtidig premiebetaling. Premiefondet fremgår ikke av kommuneregnskapet, men bruk av fondet reduserer faktisk betalte pensjonspremier.
Premiefond
2021 | 2020 | |
Innestående på premiefond 01.01. | 89 034 | 0 |
Tilført premiefondet i løpet av året | 72 950 341 | 7 808 949 |
Bruk av premiefondet i løpet av året | 6 841 247 | 7 719 889 |
Innestående på premiefond 31.12. | 66 198 128 | 89 060 |
Regnskapsføring av pensjon
Etter § 3-5 og § 3-6 i årsregnskapsforskriften skal driftsregnskapet belastes med pensjonskostnader som er beregnet ut fra langsiktige forutsetninger om avkastning, lønnsvekst og G-regulering. Pensjonskostnadene beregnes på en annen måte enn pensjonspremien som betales til pensjonsordningen, og det vil derfor normalt være forskjell mellom disse to størrelsene. Forskjellen mellom betalt pensjonspremie og beregnet pensjonskostnad betegnes premieavvik, og skal inntekts- eller utgiftsføres i driftsregnskapet. Premieavviket tilbakeføres over:
- 15 år - Fra 2002 til 2010
- 10 år - Fra 2011 til 2013
- 7 år - Fra 2014 til 2020
Regnskapsføringen av pensjon innebærer et unntak fra de grunnleggende prinsippene for kommuneregnskapet om at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år (kl § 14-6, 2. leddnr c). Regnskapsføringen av premieavvik og amortisering av premieavvik har hatt innvirkning på netto driftsresultat i 2020. ved at regnskapsførte pensjonsforpliktelser er kr. 690 257,- lavere enn faktisk betalt pensjonspremier.
Bestemmelsene
innebærer også at beregnede pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser er oppført
i balansen som henholdsvis anleggsmidler og langsiktig gjeld.
Økonomiske forutsetninger for beregning av pensjonskostnaden | KLP | SPK |
Forventet avkastning pensjonsmidler | 4,00 % | 3,50 % |
Diskonteringsrente | 3,50 % | 3,50 % |
Forventet årlig lønnsvekst | 2,48 % | 2,48 % |
Forventet årlig G- og pensjonsregulering | 2,48 % | 2,48 % |
Pensjonskostnad og premieavvik | 2021 | 2020 | |
---|---|---|---|
Årets pensjonsoppdeling, nåverdi | 65 121 625 | 63 192 929 | |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 39 251 835 | 46 645 171 | |
Forventet avkastning på pensjonsmidlene | -44 080 487 | -49 973 544 | |
Administrasjonskostnader | 3 177 980 | 3 682 207 | |
A | Beregnet netto pensjonskostnad (inkl.adm.) | 63 470 953 | 63 546 763 |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 112 624 591 | 73 017 234 |
C | Årets premieavvik | 49 153 638 | 9 470 471 |
Pensjonsutgifter i drifts- og investeringsregnskapet | 2021 | 2020 | |
B | Forfalt pensjonspremie (inkl. adm.kostnader) | 112 624 591 | 73 017 234 |
C | Årets premieavvik | -49 153 638 | -9 470 471 |
D | Amortisering av tidligere års premieavvik | 10 255 299 | 8 865 513 |
E | Brutto pensjonsutgift etter premieavvik og amortisering (SUM B:D) | 73 726 252 | 72 412 276 |
G | Pensjonstrekk ansatte | 11 462 531 | 9 967 438 |
Årets regnskapsførte pensjonsutgift (F-G) | 62 263 721 | 62 444 838 |
Akkumulert premieavvik | 2021 | 2020 |
Sum gjenstående premieavvik tidligere år (pr. 01.01.) | 39 263 601 | 38 658 632 |
Årets premieavvik | 49 153 638 | 9 470 471 |
Sum amortisert premieavvik dette året | -10 255 299 | -8 865 513 |
Akkumulert premieavvik pr. 31.12 | 78 161 940 | 39 263 590 |
Arbeidsgiveravgift av akkumulert premieavvik | 11 020 834 | 5 536 166 |
Sum akkumulert premieavvik inkl. arb.g.avgift | 89 182 774 | 44 799 756 |
Pensjonsmidler og pensjonsforpliktelser | 2021 | 2020 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 01.01. | 1 367 011 082 | 1 415 684 902 |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | -91 091 770 | -115 017 298 |
Virkning av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | 0 | 0 |
Årets pensjonsopptjening | 65 121 625 | 63 192 929 |
Rentekostnad av påløpt pensjonsforpliktelse | 39 251 835 | 46 645 171 |
Utbetalinger | -47 188 013 | -43 494 622 |
Brutto pensjonsforpliktelse pr. 31.12. | 1 333 104 759 | 1 367 011 082 |
Brutto pensjonsmidler pr. 01.01. | 1 328 213 403 | 1 245 489 146 |
Estimatavvik (ført direkte mot egenkapitalen) | -90 812 153 | 6 910 308 |
Virkningen av planendringer (ført direkte mot egenkapitalen) | 0 | 0 |
Innbetalt pensjonspremie (inkl. adm.) | 112 624 591 | 73 017 234 |
Administrasjonskostnad/rentegaranti | -3 177 980 | -3 682 207 |
Utbetalinger | -47 188 013 | -43 494 622 |
Forventet avkastning | 44 080 487 | 49 973 544 |
Brutto pensjonsmidler pr. 31.12. | 1 343 740 335 | 1 328 213 403 |
Netto pensjonsforpliktelse pr. 31.12. | -10 635 576 | 38 797 679 |
-1 499 616 | 5 470 473 |
Note 12 - Garantiansvar
Hele kroner
GARANTI TIL: | Lånegiver | Garanti type | Garanti Ramme | Restbeløp 2021 | Restbeløp 2020 | Forventet låneopptak (utover saldo) | Tillegg for renter o.l. | Opprinnelig garanti gitt | Garanti utløper |
Aspekt Hustadvika AS | |||||||||
-20030637 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 045 500 | 328 140 | 366 720 | 2003 | 2030 | ||
-20030638 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 380 210 | 130 730 | 196 110 | 2003 | 2023 | ||
-20040292 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 1 270 475 | 282 420 | 388 880 | 2004 | 2026 | ||
-20160194 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 215 000 | 4 258 880 | 4 432 720 | 2016 | 2046 | ||
-20190018 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 015 000 | 4 130 000 | 4 425 000 | 2019 | 2035 | ||
-20190019 | Kommunalbanken | Selvskyldner | 271 090 | 223 270 | 239 210 | 2019 | 2035 | ||
Eide Båthavn | Kommunalbanken | Selvskyldner | 800 000 | 460 000 | 500 000 | 2013 | 2033 | ||
Eide Idrettslag | Kommunalbanken | Selvskyldner | 300 000 | 172 500 | 187 500 | 2013 | 2033 | ||
Eide Omegn Fotballklubb | Kommunalbanken | Selvskyldner | 2 000 000 | 506 640 | 2013 | 2034 | |||
Eide Vassverk BA | Kommunalbanken | Selvskyldner | 7 897 846 | 4 541 190 | 4 936 090 | 2013 | 2033 | ||
IL Bryn | Kommunalbanken | Selvskyldner | 8 800 000 | 6 000 000 | 8 000 000 | 2018 | 2030 | ||
Stiftelsen Romsdalsmuseet | Kommunalbanken | Selvskyldner | 5 000 000 | 4 583 350 | 4 750 010 | 2019 | 2049 | ||
Haugtussa Barnehage | |||||||||
-41007226053 | Romsdalsbanken | Simpel kausjon | 560 000 | 0 | 471 993 | 2013 | 2038 | ||
-146140116 | Husbanken | Simpel kausjon | 5 830 000 | 0 | 3 639 362 | 2011 | 2043 | ||
Mobarn SA | Husbanken | Simpel kausjon | 4 219 634 | 1 009 775 | 1 177 023 | 2007 | 2033 | ||
Molde og Hustadvika Rideklubb | Selvskyldner | 15 000 000 | 0 | 0 | 15 000 000 | 2021 | Oppstart +20år +2 år | ||
Sum | 64 604 755 | 26 120 255 | 34 217 258 | 15 000 000 |
Alle Hustadvika kommunes garantier er godkjent av statsforvalteren.
Note 13 - Bundne fond
Beholdning 01.01.2021 | Beholdning 31.12.2021 | Endring i 2021 | |
Bundne driftsfond | |||
Selvkostfond | 3 879 | 5 614 | 1 735 |
Øremerka statstilskudd | 3 777 | 6 424 | 2 647 |
Næringsfond/Kraftfond | 5 850 | 5 267 | -583 |
Gavefond | 1 185 | 3 165 | 1 980 |
Øvrige bundne driftsfond | 13 400 | 851 | -12 549 |
Sum bundne driftsfond | 28 091 | 21 321 | -6 770 |
Bundne investeringsfond | |||
Formidlingslån | 10 289 | 10 938 | 649 |
Øvrige bundne investeringsfond | 4 536 | 3 298 | -1 238 |
Sum bundne investeringsfond | 14 824 | 14 236 | -588 |
Sum bundne fond | 42 915 | 35 558 | -7 357 |
Fond i balansen
IB 01.01.2021 | Bruk | Avsatt | UB 31.12.2021 | Endring 2021 | |
Bundne driftsfond | 28 091 | 13174 | 6405 | 21 321 | -6 770 |
Bundne investeringsfond | 14 824 | 1508 | 920 | 14 236 | -588 |
Sum | 42 915 | 14 682 | 7 325 | 35 557 | -7 358 |
Note 14 - Selvkostområdet
Gebyrfinansiert selvkosttjenester - Etterkalkyle 2021
Hustadvika kommune har utarbeidet etterkalkyler for gebyrfinansierte selvkosttjenester i henhold til ''Forskrift om beregning av selvkost''.Kommunen benytter selvkostberegningsmodellen Momentum Selvkost Kommune.
Hva er selvkost:
Selvkost innebærer at kommunens kostnader med å frembringe tjenestene skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene. For å kontrollere at dette ikke skjer må kommunen, etter hvert regnskapsår, utarbeide en selvkostkalkyle som viser selvkostregnskapet for det enkelte gebyrområdet. Elementene i en selvkostkalkyle avviker fra kommunens ordinære driftsregnskap på enkelte områder og de to regnskapene vil, som oppstillingen under viser, ikke være direkte sammenlignbare
Elementene i en selvkostkalkyle:
I selvkostkalkylen inngår regnskapsmessige driftsinntekter, driftsutgifter eksklusiv regnskapsmessige avskrivninger, kalkulatoriske avskrivninger og rentekostnader, samt indirekte driftsutgifter (administrasjonsutgifter).
Kalkulatoriske kapitalkostnader:
Ved beregning av kalkulatoriske kapitalkostnader (avskrivninger og renter) skal fremmedfinansiering trekkes ut av beregningsgrunnlaget. Kalkulatorisk rentekostnad inngår ikke i kommunens driftsregnskap, men representerer en alternativ avkastning som kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kalkulatoriske rentekostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkylerente.
Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig swap-rente + 1/2 %-poeng. I 2021 var denne lik 1,96 %.
Indirekte driftsutgifter og håndtering av over- og underskudd:
Selvkostforskriften fastsetter regler for henføring av relevante administrasjonsutgifter som kan inngå i gebyrgrunnlaget. Videre er det bestemt at eventuelle overskudd skal avsettes til bundne selvkostfond. Et overskudd fra et enkelt år skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperiode. En generasjon brukere skal ikke subsidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2021 i sin helhet være disponert innen 2026.
Krav om utarbeidelse av kalkyler:
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kommunen utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplanperiode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunens gebyrsatser. Ved budsjettering er det en rekke usikre faktorer, herunder fremtidig kalkylerente, utvikling av antall brukere og generell etterspørsel. I tillegg til å overholde generasjonsprinsippet bør kommunen ha målsetning om minst mulig svingninger i de kommunale gebyrene. Resultatet for 2021 var ikke kjent ved budsjettarbeidet i fjor høst. Dette fører til avvik mellom prognoser i budsjettet for 2022 og etterkalkylen for 2021.
Samlet etterkalkyle 2021
Etterkalkyle selvkost 2021 | Vann | Avløp | Renovasjon | Slamtømming | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 11 699 705 | 11 552 033 | 18 980 307 | 1 702 665 | 43 934 710 |
Avskrivningskostnad | 4 788 646 | 5 814 010 | 3 975 | 4 800 | 10 611 431 |
Kalkulatorisk rente (1,96%) | 2 354 987 | 2 743 968 | 350 | 422 | 5 099 728 |
Indirekte netto driftsutgifter | 879 081 | 954 002 | 721 865 | 275 677 | 2 830 625 |
Indirekte avskrivningskostnad | 10 075 | 9 991 | 16 379 | 1 469 | 37 914 |
Indirekte kalkulatorisk rente (1,96%) | 1 898 | 1 883 | 3 086 | 277 | 7 144 |
Driftskostnader | 19 734 394 | 21 075 886 | 19 725 962 | 1 985 311 | 62 521 553 |
- Øvrige driftsinntekter | 97 581 | 117 800 | 81 898 | 7 462 | 304 741 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 19 636 813 | 20 968 088 | 19 644 064 | 1 977 849 | 62 216 812 |
Gebyrinntekter | 20 258 874 | 20 718 435 | 19 353 499 | 2 548 562 | 62 879 370 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | 622 061 | -239 651 | -290 565 | 570 713 | 662 558 |
Selvkostgrad i % | 100% | 99% | 99% | 129% | 101% |
Selvkostfond 01.01 | 567 180 | 101 023 | 186 183 | -1 867 621 | -1 003 235 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 622 061 | -239 651 | -290 555 | 570713 | 662 558 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 17 178 | -368 | 800 | -30753 | -13 143 |
Selvkostfond 31.12 | 1 206 419 | -138 998 | -103 582 | -1 317662 | -353 820 |
Etterkalkyle selvkost 2021 | Feiing | Regulerings-planer | Bygge- og eierseksjonering | Kart og oppmåling | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 2 847 565 | 3 290 780 | 3 175 732 | 2 629 920 | 11 943 997 |
Avskrivningskostnad | 750 | 473 | 11 613 | 151 321 | 164 156 |
Kalkulatorisk rente (1,96%) | 4 130 | 328 | 1 249 | 9 278 | 14 985 |
Indirekte netto driftsutgifter | 345 365 | 308 787 | 350 421 | 338 110 | 1 342 683 |
Indirekte avskrivningskostnad | 2 442 | 2 784 | 2 685 | 2 279 | 10 192 |
Indirekte kalkulatorisk rente (1,96%) | 460 | 525 | 506 | 429 | 1 920 |
Driftskostnader | 3 200 712 | 3 608 676 | 3 542 207 | 3 131 338 | 13 447 934 |
+ Tilskudd/subsidiering | 0 | 2 714 120 | 1 212 545 | 1 173 723 | 5 100 388 |
- Øvrige driftsinntekter | -30 527 | -78 816 | -77 793 | -400 | -187 536 |
Samlet selvkost (gebyrgrunnlag) | 3 170 186 | 3 524 880 | 3 464 414 | 3 130 938 | 13 290 398 |
Gebyrinntekter | 3 538 622 | 810 740 | 2 621 733 | 1 545 899 | 8 516 994 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter-gebyrgrunnlag) | 368 437 | -2 714 120 | -842 681 | - 1585 039 | -4 773 404 |
Selvkostgrad i % | 112% | 23% | 76% | 49% | 64% |
Selvkostfond 01.01 | 773 253 | 0 | 0 | 411 316 | 1 184 589 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 368437 | 0 | 369 864 | 411 316 | 326 985 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 18 728 | 0 | 3 617 | 4 023 | 26 368 |
Selvkostfond 31.12 | 1 160 419 | 0 | 373 481 | 4 023 | 1 537 922 |
Etterkalkyle selvkost 2021 | Tilsyn og saksbehandling | Eierseksjosnering | Totalt |
Direkte driftsutgifter | 467 984 | 68 650 | 536 634 |
Indirekte driftsutgifter (netto) | 11 440 | 813 | 12 253 |
Indirekte avskrivingskostnader | 406 | 59 | 465 |
Indirekte kalkultatorisk rente | 76 | 11 | 88 |
Driftskostnader | 479 907 | 69 534 | 549 440 |
+/- Tilskudd subsidiering | 0 | 69 534 | 69 534 |
- Øvrige drifsinntekter | -400 | 0 | -400 |
Samlet selvkost (Gebyrgrunnlag) | 479 507 | 69 534 | 549 040 |
Gebyrinntekter | 1 468 005 | 0 | 1 468 005 |
Selvkostresultat (gebyrinntekter - gebyrgrunnlag) | 988 498 | -69 534 | 918 965 |
Selvkostfond 01.01 | 1 839 848 | 0 | 1 839 848 |
-/+ Bruk av/asetning til selvkostfond | 988 498 | 0 | 988 498 |
+/- Kalkulerte renteinntekter/rentekostnader selvkostfond | 45 655 | 0 | 45 655 |
Selvkostfond 31.12 | 2 874 001 | 0 | 2 874 001 |
Note 15 - Salg av finansielle anleggsmidler
SMK Utvikling (tidl. Prebio) | Varde AS | |
Antall solgte aksjer | 13 069 | 4 |
Salgsum pr. aksje | 30 | 250 |
Inntektsført i driftsregnskapet | 114 230 | 0 |
Inntektsført i investeringsregnskapet | 277 840 | 1 000 |
Sum inntektsført salgssum | 392 070 | 1 000 |
Note 16 - Ytelser ledende personer
Ledende personer
2021 | 2020 | 2019 | |
Ordfører | 1 010 791 | 962 835 | 1 198 519 |
Varaordfører | 531 995 | 506 755 | 395 242 |
Rådmann | 1 239 700 | 1 203 600 | 1 121 860 |
Totalt for ledende personer | 2 782 846 | 2 673 190 | 2 715 621 |
Kontrollorgan
2021 | 2020 | 2019 | |
Regnskaps- og forvaltningsrevisjon | 1 309 839 | 1 136 839 | 976 869 |
Kontrollutvalgssekretær | 384 656 | 384 656 | 312 900 |
Totalt for kontrollorgan | 1 694 495 | 1 521 495 | 1 289 769 |
Revisjonstjenestene utføres av Møre og Romsdal revisjon SA.
Note 17 - Godtgjørelse revisor
Revisjonstjenestene utføres av Møre og Romsdal Revisjon SA
Godtgjørelse revisor
Beløp 2021 | Beløp 2020 | |
Regnskapsrevisjon og attestasjoner | 831 300 | 923 400 |
Forvaltningsrevisjon | 76 500 | 100 800 |
Eierskapskontroll | ||
Rådgivningstjenester | ||
Samlet godtgjørelse | 907 800 | 1 024 200 |
Molde kommune. For 2021 og 2020. For 2021 var dette beløpet kr. 401 539,-. Totalkostnad revisjon 2021 ble kr. 1 309 339,-.
Note 18: Kommunale samarbeid
Kommunen eier 100 % av to aksjeselskap. Det er Eiendomsselskapet Norlund AS og Aspekt Hustadvika AS.
Kommunen er i tillegg deltaker i flere interkommunale samarbeid og interkommunale selskap (IKS). De viktigste nevnes her:
Interkommunale samarbeid:
Ingen spesifikke. Se under om vertkommunesamarbeid.
Interkommunale selskap/SA:
RIR IKS, Molde og Romsdal Havn IKS, Interkommunalt arkiv IKS, Krisesenteret i Molde og Romsdal IKS og Gassror IKS. I tillegg eies andeler i Møre og Romsdal revisjon SA.
Andre avtaler og vertskommunesamarbeid:
I tillegg er det inngått avtaler om samarbeid med Romsdal Interkommunale Utvalg mot Akutt forurensing (RIUA), Nordmøre interkommunale innkjøpssamarbeid (NII), Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal.
I tillegg kjøper eller selger Hustadvika kommune tjenester på blant annet:
- Legevakt ( Kjøp fra Molde)
- KAD-plasser (Kjøp fra Molde)
- Romsdal opplæringskontor (Kjøp fra Molde)
- Tøndergård skole (Kjøp fra Molde)
- Kjøp av ungdomsskoleplasser (Kjøp fra Aukra)
- Landbrukskontor (Salg til Averøy og Aukra)
- PPT (Salg til Gjemnes)
- Jordmor (Salg til Gjemnes)
Note 19 - Usikre forpliktelser
Hustadvika kommune har ingen usikre forpliktelser.
Note 20 - Vesentlige poster
Minimumsavdrag
Ny beregning av minsteavdraget viser at det er betalt 3,3 mill. kroner for lite i avdrag på lån i Hustadvika kommune for 2020. Dette ble rettet opp i 2021.
Tapsføring kundefordringer
Hustadvika kommune har i regnskapet for 2021. Satt av kr. 500 000,- til forventede tap på kundefordringer. Dette er utgiftsført på rammeområdet for Kommunedirektøren.
Premiefond
Kommunestyret er orientert om denne saken i tertialrapporten per 31.08.2021.
Kommunen har i 2021 mottatt ekstraordinær tilbakeføring av premiereserver i 2021 i KLP, beløpet utgjør 65,9 mill. kroner og står i KLPs regnskap. Kommunen kan velge å la beløpet stå på premiefondet eller bruke fondet til å betale pensjonsutgifter.
Bruk av premiefondet vil ha følgende effekter:
Likviditetseffekt og redusert arbeidsgiveravgift det året vi bruker.
Redusert premieavvik fremover i tid. Gir utslag på amortisering med 1/7 hvert år. Beløpet utgjør: 9,3 mill. kroner p.a. Men, vi taper avkastning som vil utgjøre ca. 1/4 av dette beløpet.
I det året vi bruker fondet vil dette også påvirke krav om ressurskrevende brukere. Vi vil «tape» (engangseffekt) ca. 4 mill. kroner. Effekten vil komme året etter at fondet brukes. Hvis kommunen lar fondet stå gir det avkastning, ca. 4,5 % p.a.
Fordring Statens vegvesen
Gangveien Bud – Bergset
Kommunen bokførte i 2018 en fordring på tilskudd til dette prosjektet med 3,1 mill. kroner. Statens vegvesen betalte ut beløpet i desember 2021. Ved en feil ble tilskuddet inntektsført på nytt i 2021. Dette vil bli rettet i 2022 ved at 3,1 mill. kroner blir ført i balansen for å nulle ut fordring mot Statens vegvesen. Bruk av lån i investeringsbudsjettet økes tilsvarende.
Budsjettet blir foreslått endret i sak om revidert budsjett I for 2022.
Note 21 - Justeringsrett
Overtagelse Lauvåsen boligfelt
I desember 2020 overtok Hustadvika kommune offentlig infrastruktur på Lauvåsen boligfelt fra utbygger Elvebakken AS. Verdien er beregnet til 36,3 mill. Kroner. Overtagelsen skjer uten vederlag
I forbindelse med overtagelsen overtar kommunen rett til justering av merverdiavgift på overtatt anlegg. Utbygger hadde ikke kompensasjon eller fradrag for merverdiavgift i sitt regnskap, men kommunen har gjennom overtagelsen fått overført slik rett. Samlet utgjør merverdiavgiften 7,2 mill. Kroner. Kommunen har rett til kompensasjon og fradrag fra staten for denne summen, men må etter regelverket fordele dette over ti år. Refundert merverdiavgift vil utgjøre 724 tusen kroner per år. I sak 7/2018 3. mai 2018 vedtok formannskapet i Fræna kommune at utbygger får 60 % av dette beløpet, mens kommunen beholder 40 %.
Note 22 - Kundefordringer
I løpet av 2021 ble det sendt ut ca. 45 300 fakturaer/kreditnotaer på til sammen 242 mill. kroner. Av kunderestansene pr. 31.12.2021 er det kr. 594 000,- som er kategorisert som vanskelig å kreve inn. Dette er krav som er under tvangsinnkreving, eller som er omtvistet.
Type krav | Sum utestående | Vanskelig å kreve inn |
Husleie | 1 070 900 | 276 400 |
Oppvekst | 4 236 890 | 108 350 |
Helse- og sosial | 1 217 390 | 72 950 |
Kultur | 90 100 | |
Teknisk/byggegebyr | 3 532 490 | 2 000 |
Andre type krav | 2 997 900 | 134 260 |
Sum | 13 145 670 | 593 960 |
I er i løpet av 2021 vært gjort tapsføringer på til sammen kr 77 300,-. Dette gjelder krav som har vært sendt til namsmannen for tvangsinnkreving, men hvor tilbakemeldingen har vært intet til utlegg.
I tillegg er det avsatt kr. 500 000,- til eventuelle framtidige tapsføringer.